http://www.tmb.cat/ca_ES/siterelated/no ... 4&idioma=C
Noves tecnologies i energies renovables per a la mobilitat sostenible
100 PARADES SOLARS D’INFORMACIÓ DINÀMICA SOBRE ELS TRANSPORTS PÚBLICS I UN NOU VEHICLE HÍBRID S’INCORPOREN A LA XARXA METROPOLITANA D’AUTOBÚS
La Parada Solar és energèticament autònoma i tecnològicament innovadora: funciona totalment amb energia solar i es basa en la tecnologia dels llibres digitals
Aquests dies es verifica sense passatge si el bus híbrid redueix entre el 20% i el 30% les emissions i el consum de combustible
Àrea metropolitana de Barcelona (1 d’octubre de 2009).
El president de l’Entitat Metropolitana del Transport, Antoni Poveda i la presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona, Assumpta Escarp, han presentat el programa d’implantació de 100 noves Parades Solars d’Informació dinàmica sobre els transports públics i un prototip d’autobús híbrid -motor elèctric i motor de gasoil combinats-, amb l’objectiu de millorar els serveis de transport públic i contribuir a la mobilitat sostenible.
Parada Solar d’Informació dinàmica sobre els transports públics (PSI)
L’Entitat Metropolitana del Transport (EMT) té previst implantar, en una primera fase durant el 2009, 100 Parades Solars d’Informació dinàmica sobre els transports públics (PSI), en els 18 municipis integrats a l’EMT. Es tracta d’una instal·lació modular que incorpora funcionalitats superiors respecte el pal de parada d’autobús convencional.
La inversió prevista per aquest pla serà de 550.000 euros.
La Parada Solar és un sistema innovador i sostenible de panells d’informació a l’usuari dels transports públics, que funciona íntegrament amb energia solar. La PSI augmenta la qualitat del servei ja que l'usuari, en arribar a la parada, estarà informat puntualment del temps que manca per a l'arribada dels autobusos de les diferents línies. La informació s’actualitza cada 30 segons. El sistema permet, igualment, oferir altre tipus d'informació d'interès per a l'usuari.
La Parada Solar és un concepte que es basa en fer arribar la informació sobre els serveis de transport a qualsevol punt, amb la mínima infraestructura i cost. En funcionar amb energia solar, aquestes PSI són autònomes respecte a la xarxa elèctrica ja que s’abasteixen energèticament mitjançant una placa solar fotovoltaica, amb suficient autonomia i mínim consum.
El desenvolupament de la PSI com a concepte i producte és fruit de la col·laboració entre l’empresa catalana CAPMAR i l’Istituto Europeo di Design de Barcelona. CAPMAR, especialitzada en la fabricació de mobiliari urbà, va contactar amb el departament d’Investigació i Educació de l’IED BCN per a la creació d’una parada solar d’autobusos, amb l’objectiu d’incorporar el disseny com un element indispensable per al seu desenvolupament, donant com a resultat la Parada Solar d’Informació dinàmica sobre els transports públics.
Avantatges ambientals i econòmics:
Quant a sostenibilitat, significa que, en alimentar-se del Sol no consumeix energia procedent de fonts contaminants, ni emet cap tipus d’emissió de gasos durant el seu funcionament.
Quant a la seva facilitat d’instal·lació, s’ha de tenir en compte que no requereix cap obra civil considerable (com rases al carrer) per fer arribar l’electricitat des de la connexió de servei i, per tant, pot funcionar tant en el centre de nuclis urbans com en vies interurbanes on no hi hagi les connexions energètiques que requereixen els sistemes convencionals. La instal·lació és modular i va fixada al terra mitjançant un ancoratge.
Relacionat amb això, té l’avantatge econòmic afegit d’uns costos globals més reduïts en relació al sistemes que es venen fent servir.
Noves tecnologies:
La Parada Solar d’Informació funciona mitjançant connexió GPRS i es composa de 3 parts: el software, un servidor de gestió de dades i les pantalles d’informació a l’usuari.
El software, desenvolupat per l’empresa catalana CAPMAR, és l'aplicació per al control de les pantalles; el servidor de gestió de dades s’encarrega d’integrar la informació que rep dels diferents proveïdors a través del Sistema d’ajuda a l’explotació (SAE) que ja fan servir les companyies d'autobusos i que permet connectar amb el sistema operatiu i distribuir-la als diferents panells informatius, que mostren la informació.
Cadascun dels panells es composa d’una petita centraleta amb un processador de dades i un mòdem GPRS. Les pantalles utilitzen la tecnologia dels llibres o paper digital amb tinta electrònica. Això suposa un consum molt baix (només hi ha consum energètic quan canvia la informació), el que permet el seu funcionament durant tota la nit mitjançant un acumulador connectat amb la placa solar fotovoltaica. Cada panell consta de dues pantalles, una amb la informació horària dels autobusos i una altra, que es podrà fer servir per a altra informació d’interès ciutadà.