Comença a quedar clar el panorama
Posted: Wednesday 09/02/2011 2:07
http://www.avui.cat/noticia/article/4-e ... -prat.html
La Generalitat, determinant en la privatització del Prat
El PSOE, CiU i ERC acorden la gestió individualitzada de l'aeroport perquè Catalunya fixi les seves tarifes i competeixi de debò amb Barajas
Una moció republicana forja l'entesa
Abertis aspira a ser soci a Barcelona i Ferrovial, a Madrid
09/02/11 02:00 - madrid - David Portabella
El futur del Prat va rebre ahir una decisiva empenta perquè la Generalitat hi passi a tenir “participació determinant” tant en el procés de privatització de l'aeroport com en la futura gestió individualitzada. Gràcies a una entesa del PSOE, CiU i ERC, la nova societat AESA substituirà l'actual AENA i crearà al Prat una filial en què el govern català serà clau per elegir l'inversor privat que rebrà la concessió i alhora tindrà llibertat per regular tarifes que competeixin de debò amb Barajas.
L'endemà que el president català, Artur Mas, insinués el desbloqueig del futur del Prat en la visita a La Moncloa, una eina no vinculant com una moció d'ERC al Congrés va forjar l'acord parlamentari que el Ministeri de Foment va fer seu a través del PSOE. El model aeroportuari, que ara separa navegació aèria i gestió, dividirà els aeròdroms en tres grups: els petits i més deficitaris en mans de l'Estat, un model híbrid per als mitjans com els de Màlaga i Palma i un de gestió per filials per als dos grans (Barajas i el Prat). En el consell d'aquesta filial AESA Barcelona Prat s'hi asseurien la Generalitat, l'Estat i l'Ajuntament amb l'inversor privat que rebi l'adjudicació de la concessió.
Tot i que la moció no ho cita explícitament, els negociadors interpreten que el pes de la Generalitat serà “determinant” en l'elaboració del pla estratègic, la negociació de convenis bilaterals de transport aeri i la gestió de drets d'aterratge i d'enlairament (slots), claus en l'atractiu comercial. Un catàleg que només té el límit de ser gestionat “d'acord amb les directives europees”.
Això sí, l'Estat crearà una autoritat estatal de supervisió que vetlli perquè la lluita de “llibertat tarifària” entre el Prat i Barajas sigui un combat net. Mentre a Barcelona és Abertis qui s'entreveu com a futur soci, segons fonts dels mercats, a Madrid és Ferrovial la concessionària que fins ara ha exhibit més interès per gestionar l'aeròdrom de la capital.
Per a Girona i Reus, l'entesa obre una revisió dels criteris que estipulen que un aeroport té interès general per estudiar si la definició els pot englobar. La moció, beneïda pel ministre José Blanco, es va aprovar amb l'oposició del PP i l'abstenció del PNB.
La Generalitat, determinant en la privatització del Prat
El PSOE, CiU i ERC acorden la gestió individualitzada de l'aeroport perquè Catalunya fixi les seves tarifes i competeixi de debò amb Barajas
Una moció republicana forja l'entesa
Abertis aspira a ser soci a Barcelona i Ferrovial, a Madrid
09/02/11 02:00 - madrid - David Portabella
El futur del Prat va rebre ahir una decisiva empenta perquè la Generalitat hi passi a tenir “participació determinant” tant en el procés de privatització de l'aeroport com en la futura gestió individualitzada. Gràcies a una entesa del PSOE, CiU i ERC, la nova societat AESA substituirà l'actual AENA i crearà al Prat una filial en què el govern català serà clau per elegir l'inversor privat que rebrà la concessió i alhora tindrà llibertat per regular tarifes que competeixin de debò amb Barajas.
L'endemà que el president català, Artur Mas, insinués el desbloqueig del futur del Prat en la visita a La Moncloa, una eina no vinculant com una moció d'ERC al Congrés va forjar l'acord parlamentari que el Ministeri de Foment va fer seu a través del PSOE. El model aeroportuari, que ara separa navegació aèria i gestió, dividirà els aeròdroms en tres grups: els petits i més deficitaris en mans de l'Estat, un model híbrid per als mitjans com els de Màlaga i Palma i un de gestió per filials per als dos grans (Barajas i el Prat). En el consell d'aquesta filial AESA Barcelona Prat s'hi asseurien la Generalitat, l'Estat i l'Ajuntament amb l'inversor privat que rebi l'adjudicació de la concessió.
Tot i que la moció no ho cita explícitament, els negociadors interpreten que el pes de la Generalitat serà “determinant” en l'elaboració del pla estratègic, la negociació de convenis bilaterals de transport aeri i la gestió de drets d'aterratge i d'enlairament (slots), claus en l'atractiu comercial. Un catàleg que només té el límit de ser gestionat “d'acord amb les directives europees”.
Això sí, l'Estat crearà una autoritat estatal de supervisió que vetlli perquè la lluita de “llibertat tarifària” entre el Prat i Barajas sigui un combat net. Mentre a Barcelona és Abertis qui s'entreveu com a futur soci, segons fonts dels mercats, a Madrid és Ferrovial la concessionària que fins ara ha exhibit més interès per gestionar l'aeròdrom de la capital.
Per a Girona i Reus, l'entesa obre una revisió dels criteris que estipulen que un aeroport té interès general per estudiar si la definició els pot englobar. La moció, beneïda pel ministre José Blanco, es va aprovar amb l'oposició del PP i l'abstenció del PNB.