Page 2 of 2

Comença a quedar clar el panorama

Posted: Wednesday 09/02/2011 2:07
by Guigui
http://www.avui.cat/noticia/article/4-e ... -prat.html

La Generalitat, determinant en la privatització del Prat

El PSOE, CiU i ERC acorden la gestió individualitzada de l'aeroport perquè Catalunya fixi les seves tarifes i competeixi de debò amb Barajas
Una moció republicana forja l'entesa
Abertis aspira a ser soci a Barcelona i Ferrovial, a Madrid


09/02/11 02:00 - madrid - David Portabella

El futur del Prat va rebre ahir una decisiva empenta perquè la Generalitat hi passi a tenir “participació determinant” tant en el procés de privatització de l'aeroport com en la futura gestió individualitzada. Gràcies a una entesa del PSOE, CiU i ERC, la nova societat AESA substituirà l'actual AENA i crearà al Prat una filial en què el govern català serà clau per elegir l'inversor privat que rebrà la concessió i alhora tindrà llibertat per regular tarifes que competeixin de debò amb Barajas.

L'endemà que el president català, Artur Mas, insinués el desbloqueig del futur del Prat en la visita a La Moncloa, una eina no vinculant com una moció d'ERC al Congrés va forjar l'acord parlamentari que el Ministeri de Foment va fer seu a través del PSOE. El model aeroportuari, que ara separa navegació aèria i gestió, dividirà els aeròdroms en tres grups: els petits i més deficitaris en mans de l'Estat, un model híbrid per als mitjans com els de Màlaga i Palma i un de gestió per filials per als dos grans (Barajas i el Prat). En el consell d'aquesta filial AESA Barcelona Prat s'hi asseurien la Generalitat, l'Estat i l'Ajuntament amb l'inversor privat que rebi l'adjudicació de la concessió.

Tot i que la moció no ho cita explícitament, els negociadors interpreten que el pes de la Generalitat serà “determinant” en l'elaboració del pla estratègic, la negociació de convenis bilaterals de transport aeri i la gestió de drets d'aterratge i d'enlairament (slots), claus en l'atractiu comercial. Un catàleg que només té el límit de ser gestionat “d'acord amb les directives europees”.

Això sí, l'Estat crearà una autoritat estatal de supervisió que vetlli perquè la lluita de “llibertat tarifària” entre el Prat i Barajas sigui un combat net. Mentre a Barcelona és Abertis qui s'entreveu com a futur soci, segons fonts dels mercats, a Madrid és Ferrovial la concessionària que fins ara ha exhibit més interès per gestionar l'aeròdrom de la capital.

Per a Girona i Reus, l'entesa obre una revisió dels criteris que estipulen que un aeroport té interès general per estudiar si la definició els pot englobar. La moció, beneïda pel ministre José Blanco, es va aprovar amb l'oposició del PP i l'abstenció del PNB.

En què consistirà la "participació determinant"

Posted: Monday 14/02/2011 10:01
by Guigui
http://www.avui.cat/noticia/article/4-e ... -prat.html

ZP accepta consensuar amb el govern català el futur del Prat

L'executiu espanyol canvia de rumb en la privatització de l'aeroport de Barcelona i admet la ‘majoria qualificada' en la presa de decisions
La voluntat política de les parts és essencial per no eternitzar temes vitals per a l'aeròdrom


14/02/11 02:00 - Barcelona - Marta Sardà

“Es va per bon camí”, va afirmar divendres passat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, referint-se a la posició que tindrà la Generalitat de Catalunya en la gestió de l'aeroport del Prat. Durant un debat organitzat pel Cercle d'Infraestructures a Barcelona, el conseller va explicar que contempla una gestió molt àmplia de l'aeroport de Barcelona. Tanmateix, mentre l'objectiu de la Generalitat és aconseguir una majoria en el consell d'administració de la futura filial de la nova societat d'Aena, el govern estatal, en canvi, “només parla de majories qualificades”.

Recoder va recordar les dates de l'operació de privatització d'Aena: el nou model aeroportuari estarà funcionant a finals d'aquest any i el procés de clàusules de concessió començarà el maig vinent. Pel conseller, la gestió per concessió suposarà “un pas transcendental perquè la societat catalana, ara per ara, no pinta res a l'aeroport de Barcelona”.

El cert, però, és que el requeriment de majoria qualificada en la presa de decisions suposa un escull que no es pot superar amb una simple majoria absoluta. Així, els acords s'aconseguiran sobretot si hi ha voluntat política de totes les parts, com també serà amb ella que s'evitarà l'enrocament.

La nova era del Prat va començar a forjar-se, segons ens explicava el diputat de CiU Pere Macias, “el 23 de desembre passat, en un dinar amb el secretari d'estat de Transport, Isaías Táboas, i el diputat socialista Rafael Simancas”. D'aquell dinar, i d'altres reunions posteriors, va néixer el canvi de rumb del govern central pel que fa a la participació dels governs autònoms en la gestió dels aeroports del Prat i Barajas.

La moció d'ERC al Congrés, aprovada dimarts passat amb el suport de CiU i PSOE, va provocar un esclat de declaracions en les quals destacava la ja famosa, i inconcreta, “participació determinant” dels governs autonòmics en la gestió dels aeroports. Tanmateix, el Ministeri de Foment no va trigar a matisar-ho, dient que el pacte només afecta els dos aeroports més grans de l'Estat espanyol: Barajas i el Prat. I el secretari d'estat de Transport, Isaías Táboas, ho va reblar: es treballarà perquè ningú mani sobre els altres. Alguna de les parts, però, tindrà l'última paraula.

“Ara pren el relleu la Generalitat, que haurà de negociar amb el ministre de Foment, José Blanco, com s'estructura la societat filial que sortirà del concurs”, va explicar Macias. Aquest va ser un dels temes tractats pel president de la Generalitat, Artur Mas, i el seu homòleg espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, en la trobada de dimarts passat. Fins i tot hi ha veus que xiuxiuegen que el cap de l'executiu espanyol va comentar, durant la reunió, que trucaria al ministre Blanco per activar la nova línia a seguir en la privatització d'Aena. “Ara queda definir què vol dir ‘participació determinant'”, va insistir el diputat Macias.

Concurs

Posted: Thursday 17/03/2011 14:12
by Guigui
http://www.avui.cat/noticia/article/2-s ... -prat.html

Foment traurà a finals d'any el concurs per gestionar el Prat

El ministre José Blanco assegura que “s'estan complint tots els passos” previstos per a la privatització del 49% d'Aena
Avui acaba el termini per presentar-se a l'adjudicació de les primeres 13 torres de control


17/03/11 11:55 - madrid - Efe

El ministre de Foment, José Blanco, ha assegurat aquest dijous que els aeroports del Prat i Barajas sortiran a concurs públic, que es convocarà per licitar la seva gestió privada en règim de concessió a finals d'any.

Blanco ha assenyalat que el seu departament seguirà avançant en les reformes i la reestructuració del sistema aeroportuari espanyol i ha assegurat que de moment “s'estan complint tots els passos” previstos per privatitzar el 49% del gestor aeroportuari Aena, i ha remarcat “la importància” del preacord aconseguir amb els sindicats per desconvocar la vaga de 22 dies que volien portar a terme els treballadors de la companyia.

El ministre ha recalcat que el govern espanyol “seguirà apostant” per l'interès general de l'Estat i continuarà amb el procés de liberalització de la gestió de les torres de control. De fet, el termini de sol·licitud per concórrer a la primera fase d'aquest procés, a la que està previst que es presentin les empreses Ferrovial, ACS, Indra, FCC, Saerco i Gesnaer, acaba aquest dijous al migdia.

En aquest primer paquet, Foment adjudicarà la concessió de la navegació aèria de tretze aeroports, entre elsquals hi ha Sabadell, Eivissa, Alacant i València.

La privatització tira endavant

Posted: Thursday 07/04/2011 10:05
by Guigui
http://www.avui.cat/noticia/article/4-e ... estiu.html

Foment privatitzarà el Prat després de l'estiu

07/04/11 02:00 - MADRID - Redacció

El ministre de Foment, José Blanco, va anunciar ahir en una compareixença al Congrés que un cop constituïda la societat mercantil Aena Aeropuertos, que preveu fer abans de l'estiu, s'implantarà un nou model de gestió, que implica l'entrada, en el segon semestre de l'any, de capital privat fins a un 49% en l'ens gestor dels aeroports de Barajas i el Prat.

Per això es crearan dues filials a cada aeroport. Una serà amb finalitat gestora i és la que obrirà el seu capital a companyies privades. L'altra filial tindrà com a finalitat el seguiment de la concessió, i és la que incorporarà les comunitats autònomes, ajuntaments i ens locals, la presència dels quals serà “determinant” per a la gestió de les dues infraestructures. Durant la segona meitat de l'any, Aena Aeropuertos traurà a concurs un percentatge majoritari d'aquestes dues societats.

Blanco va remarcar que el nou model de gestió dóna resposta a la necessitat d'una gestió “autònoma i individualitzada” al Prat, d'acord amb “l'important paper” que té l'aeroport català. El procés de concessions en els termes dissenyats, hi va afegir, dóna més valor al conjunt de l'empresa i permetrà amortitzar més la inversió efectuada a tota la xarxa, i accelerarà l'entrada en beneficis d'Aena.

La privatització, en marxa

Posted: Friday 15/07/2011 19:46
by Guigui
http://www.ara.cat/politica/AEROPORT-BL ... 48572.html

Nou model aeroportuari

L'Estat ingressarà 1.600 milions d'euros amb la privatització del Prat

L'executiu relega a Catalunya una feina de "vigilància". Foment no es compromet al fet que els aeroports del Prat i Barajas no acabin en mans de la mateixa empresa. Blanco nega el traspàs dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell que s'ha d'abordar dimarts a la comissió bilateral.

REDACCIÓ
Madrid | Actualitzada el 15/07/2011 13:39


El govern espanyol ha engegat aquest divendres el procés per a la privatització de la gestió dels aeroports del Prat i Barajas amb la creació de les dues societats concessionàries. El procés de venda del 90,5% de les accions comença el 30 de juliol i tot plegat finalitzarà la primavera del 2012, en què ja estaran en mans d'empreses privades. La Generalitat queda relegada a tenir un paper "determinant" en una societat de "vigilància" que no es constituirà fins a l'últim trimestre del 2011. Foment no es compromet al fet que el Prat i Barajas no acabin en mans de la mateixa empresa, tot i que "no ho troba desitjable". L'Estat ingressarà 1.600 milions d'euros amb la privatització del Prat.

L'empresa que s'adjudiqui el Prat haurà fer un pagament inicial mínim a Aena Aeroports de 1.400 milions i satisfer després un cànon anual del 20% de la facturació que el 2012 ascendirà a 80 milions d'euros. Les tarifes dels aeroports estaran regulades per un organisme que "fixarà unes regles de joc" perquè "ningú vagi per sota de costos".

Les empreses (o empresa) que adquireixin el 90,5% del capital de cadascuna de les societats tindran la concessió durant 20 anys, prorrogables uns altres cinc. Durant aquest període s'ocuparan de l'explotació, administració, promoció, conservació i manteniment de l'aeroport.

Barajas val el doble que el Prat

Foment vendrà les concessions de l'aeroport de Madrid al doble del preu que preveu ingressar pel de Barcelona. La quantitat mínima de sortida de les ofertes per l'aeroport de Barajas és de 3.700 milions, mentre que la del Prat és de 1.600 milions. A més, les empreses hauran de pagar un cànon del 20% de la facturació amb un mínim garantit que el 2012 serà de 150 milions per a Madrid i 80 per al Prat. Els més de 5.000 milions de benefici aniran a Aena Aeroports.

Paper "determinant" en una societat "de vigilància"

Paral·lelament a la creació de les dues societats de gestió, el govern espanyol crearà dues societats "de vigilància" que s'encarregaran de vetllar perquè els aeroports responguin als interessos del territori. En aquestes societats de "vigilància" hi haurà representats els governs autonòmics, els agents econòmics i els ajuntaments.

Segons el ministeri de Foment, en aquestes societats hi tindran un paper "determinant" els governs i els actors autonòmics. El ministeri de Foment manté que la societat de "vigilància" del Prat tindrà poder real d'incidència, però els màxims responsables de Foment no han concretat aquest paper.

Aena, en canvi, sí que tindrà participació dins de les societats de gestió dels dos aeroports perquè es reserva el 9,5% de les accions que restaran del procés de privatització.

Fonts del ministeri de Foment apunten que encara "està per veure" quins són els representants que el govern espanyol envia al consell d'administració de les societats en representació d'aquest percentatge de capital, tot i que de moment no està previst que els governs autonòmics es facin càrrec de part d'aquestes accions, informa ACN.

Calendari

L'autorització de la creació de les dues societats de gestió obre el procés que ha de culminar la primavera del 2012. En primer lloc les autoritzacions i tota la documentació passa a mans del Consell Consultiu de Privatitzacions. Un cop es disposi del dictamen favorable el consell de ministres aprovarà la seva licitació el 29 de juliol.

Les licitacions dels dos aeroports s'iniciaran el 30 de juliol, data en què s'obre el termini per a la presentació de la documentació que acrediti la solvència tècnica i econòmica dels licitadors. Aena Aeroports examinarà la documentació presentada i facilitarà a les empreses tota la informació necessària sobre l'estat dels comptes dels aeroports, com l'accés al quadern de vendes i els documents operatius, legals i tècnics perquè coneguin la situació real de l'empresa.

Les empreses podran presentar les seves ofertes fins a finals d'octubre. A partir d'aquest moment Aena examinarà les ofertes i adjudicarà el concurs a finals de novembre. Les empreses que es facin càrrec d'aquestes adjudicacions disposaran d'un termini de tres mesos, i la primavera del 2012 es faran càrrec de la gestió dels dos aeroports.

Les empreses privades que obtinguin la concessió la tindran per un període de 20 anys, prorrogable a cinc anys més. En aquest període el concessionari s'ocuparà de l'explotació de l'aeroport "complint en tot moment els requisits i condicionants que imposi l'agència estatal". També s'haurà de fer càrrec de la plantilla d'Aena i respectar els convenis signats entre Aena Aeroports i els sindicats fa uns mesos.

Tarifes regulades

Malgrat que un dels objectius del procés és afavorir la competència, les tarifes mínimes estaran regulades per un reial decret. Estaran regulades les taxes per aterratge, passatgers i seguretat, a més d'altres activitats comercials i immobiliàries. El valor inicial d'aquestes taxes s'inclourà al contracte, i la seva actualització es basarà en una fórmula que tingui en compte la recuperació dels costos i el benefici esperat pel gestor.

Inversions en accessos

El concessionari haurà de presentar un pla d'inversions que garanteixi l'òptima qualitat dels serveis de l'aeroport. Part d'aquestes inversions seran obligades seguint els plans d'Aena, i el concessionari en pot proposar d'altres.

Paral·lelament el govern espanyol ha autoritzat aquest divendres la venda del 49% del capital d'Aena Aeroports. El preu dels trams dependrà de les condicions del mercat, i segons Foment es farà guardant sempre l'interès general i maximitzant el valor de l'empresa.

Altres aeroports

El ministre José Blanco ha explicat també avui que veu difícil que ara es pugui avançar en la desclassificació dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell com a interès general, el pas necessari perquè puguin passar a mans de la Generalitat. Aquest és un dels temes que s'ha d'analitzar a la comissió bilateral que es farà dimarts a Madrid.

Sis ofertes per a gestionar el Prat

Posted: Monday 05/09/2011 18:50
by Guigui
http://www.ara.cat/economia/Aena-oferte ... 45673.html

Barajas en rep unes altres sis

Els grans operadors d'aeroports del món es postulen per gestionar el Prat

Aena rep sis ofertes per gestionar l'aeroport de Barcelona

IGNASI PUJOL
Barcelona | Actualitzada el 05/09/2011 17:16


Aena ha rebut avui sis ofertes per la gestió del Prat. Les ofertes corresponen al consorci format per Ferrovial Aeropuertos, CPP Investment Board European Holdings, IFM Luxembourg i Infinity Investments; el grup indi GMR Infraestructure Limited; l'aliança formada per FCC, Changi Airports International i Siemens Project Ventures; Aéroports de Paris, Gip Ilex i Az-Argos; Fraport Ag Frankfurt Airport Services Worldwide, Global Oresme S.L.U., Global Lubbock S.L.U. i Global Buridan S.L.U; i Abertis Airports S.A., Borealis i Ibervías.

La concessió de Barajas compta amb els mateixos aspirants excepte l'última oferta. En el cas de Madrid no s'ha presentat Abertis i sí ho ha fet l'aliança formada per San José, Cedicor S.A. i Global Miróbriga.

Privatització ajornada

Posted: Thursday 13/10/2011 14:48
by Guigui
http://www.ara.cat/economia/espanyol-pr ... 42938.html

El govern espanyol ajorna la privatització del Prat i Barajas fins després del 20-N

Les empreses han demanat més temps per finançar l'operació, segons Aena

IGNASI PUJOL
Barcelona | Actualitzada el 13/10/2011 13:52


El president d'Aena, Juan Ignacio Lema, ha comunicat avui dijous que proposarà al consell d'administració de l'ens públic del proper dilluns una pròrroga de tres mesos, fins al 31 de gener del 2012, del termini de presentació d'ofertes per a la gestió dels aeroports del Prat i Barajas.

"El motiu per a l'ampliació del termini és la petició per part de les empreses participants en el concurs a causa de les dificultats per reunir el finançament necessari per a la data establerta (el 20 d'octubre)", ha informat Aena en un comunicat. Set consorcis han manifestat interès per gestionar el Prat i Barajas.

Així, serà l'executiu sorgit dels comicis del 20-N qui segueixi amb el procés de privatització.

Re: El Prat, Aeropuerto privatizado ???

Posted: Friday 11/11/2011 14:54
by jaezcurra
http://www.ara.cat/economia/institucion ... 41211.html
INFRAESTRUCTURES
Aena tindrà dret a veto al consell rector de l'aeroport del Prat
Les institucions catalanes seran majoritàries al consell rector, amb cinc dels nou membres, però les decisions es prendran per dos terços, o sigui, sis membres. Blanco anuncia que l'increment del trànsit i la contenció de les despeses permetran que aquest any Aena tingui beneficis

IGNASI PUJOL/MIQUEL CODOLAR Barcelona/Madrid | Actualitzada el 11/11/2011 13:37
El consell de ministres ha aprovat la creació de dues societats que actuaran com a consells rectors dels aeroports de Barajas i el Prat, on les institucions catalanes tindran una posició majoritària. Concretament des de Catalunya es nomenaran cinc dels nous membres de l'ens: hi haurà dos vocals nomenats per la Generalitat, un per l'Ajuntament de Barcelona, un pels ajuntaments de l'àrea metropolitana i l'últim serà un professional de reconegut prestigi de l'àmbit econòmic. Els altres representants els nomenarà Aena. Qualsevol acord necessitarà els vots de dos terços del consell rector, format per nou membres, i en alguns casos en faran falta les tres quartes parts.

El consell rector quedarà constituït abans d'adjudicar-se la concessió de la gestió del Prat. Aquest organisme haurà de supervisar el bon funcionament de les instal·lacions, així com impulsar les actuacions que tinguin a veure amb l'entorn de l'aeroport. Aquesta acció completa el desenvolupament del nou model de gestió aeroportuària pel que fa a la concessió de la gestió d'ambdues infraestructures.

El ministre portaveu, José Blanco, ha anunciat que l'increment del trànsit i la contenció de les despeses d'Aena permetrà que aquest any tingui beneficis. "La contenció de despeses i la millora del trànsit permeten avançar en cinc anys els resultats positius d'Aena", ha indicat Blanco.