Tema apart, crec que encara no han ajustat l'hora en el bloc
http://blocs.gencat.cat/blocs/AppPHP/pt ... -del-cami/
El DPTOP sotmet a informació pública l’estudi per a la integració urbana de la línia d’FGC a Igualada i Vilanova del Camí
fgc-igualada-vilanovaEl DOGC publica avui l’anunci de l’inici del procés d’informació pública de l’estudi informatiu per a la integració urbana de la línia Llobregat - Anoia d’FGC al seu pas per Igualada i Vilanova del Camí. L’estudi, que preveu una inversió de 50 MEUR, inclou:
* La cobertura d’un tram de línia de prop de 800 metres de longitud, que millorarà la mobilitat transversal i la seguretat en els desplaçaments urbans i interurbans
* La construcció d’una nova estació coberta a Igualada, que permetrà la supressió del pas a nivell de l’avinguda de Montserrat, i mantindrà la intermodalitat amb l’actual estació d’autobusos
* La recuperació d’espai públic per a la ciutat, amb la creació d’un gran passeig per a vianants i ciclistes sobre les vies entre Igualada i Vilanova del Camí
* L’adaptació i la integració de l’actual estació de Vilanova del Camí, millorant els seus accessos de manera que s’ajusti a la nova configuració urbana
* L’eliminació d’un pas a nivell i 2 passos superiors per creuar les vies, amb la integració de la línia del tren en la trama urbana
Inici del procés d’informació pública
Actualment, el ramal de la línia d’FGC Llobregat - Anoia que connecta Barcelona i Igualada, finalitza el servei a l’estació situada al passeig de Mossèn Jacint Verdaguer d’Igualada, a l’altura de l’avinguda de Montserrat, on existeix un pas a nivell que condiciona i limita la fluïdesa i la seguretat del trànsit viari i a peu. A més, amb el pas d’aquesta línia ferroviària per Igualada i Vilanova del Camí els barris que queden al nord-est de les vies i els que queden al sud-oest queden separats per les vies.
Amb l’objectiu d’integrar la línia de tren en la trama urbana d’ambdós municipis, i compatibilitzar les necessitats de mobilitat de vianants i vehicles amb el pas del ferrocarril, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques va elaborar el 2009 un primer estudi que va analitzar la viabilitat de diferents propostes.
A partir dels resultats obtinguts en aquell primer document d’alternatives possibles, el DPTOP ha elaborat un estudi informatiu que concreta les possibles actuacions a dur a terme per tal d’integrar la línia del tren al seu pas per Igualada i Vilanova del Camí.
Avui, el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) publica l’anunci a partir del qual s’inicia el procés d’informació pública d’aquest estudi informatiu, perquè les associacions, entitats i particulars interessats el puguin consultar i analitzar durant 30 dies hàbils, d’acord amb la voluntat del Govern d’aplegar el màxim consens del territori.
L’alternativa considerada com a més adient planteja la substitució de l’estació en superfície existent a Igualada per una de nova coberta, a la mateixa ubicació que l’actual, de manera que es mantindrà la intermodalitat actual amb l’estació d’autobusos.
A partir d’aquest punt s’executarà una cobertura de la línia fins el carrer de Montserrat, a Vilanova del Camí, on el ferrocarril actualment discorre en trinxera. D’aquesta manera es configurarà un passeig lineal sobre la línia fèrria de prop de 800 metres de longitud, i es genera una nova àrea d’ús ciutadà integrada en la trama urbana. La intervenció s’aprofitarà per desdoblar la via en tram afectat per la cobertura, per passar de via única a doble. Finalment, l’estudi també comprèn l’adaptació i integració de l’estació existent a Vilanova del Camí, per enllaçar-la amb la nova àrea coberta. En global, l’estudi preveu una inversió aproximada de 50 MEUR.
D’altra banda, tot i no ser objecte de l’estudi informatiu, també s’ha analitzat la viabilitat tècnica de les propostes per a un possible perllongament de la línia en forma de tramvia per l’interior d’Igualada, des de la futura estació fins a Santa Margarida de Montbui, i per a la tramviarització de la línia ferroviària al seu pas per Vilanova del Camí.
Integració urbana de la línia d’FGC a Igualada i Vilanova del Camí
L’actuació abasta una longitud de 958 metres, entre les estacions d’Igualada i Vilanova del Camí, dels quals es cobriran prop de 800 metres del corredor ferroviari existent. Així, l’estudi preveu les següents actuacions:
* Construcció d’una nova estació coberta a Igualada: l’estació actual, construïda en superfície a l’inici de l’avinguda de Jacint Verdaguer, a l’altura de l’avinguda de Montserrat, serà substituïda per una de nova, que quedarà coberta. La nova estació s’emplaçarà uns metres cap al sud-est de l’actual, al carrer del Carrilet, de manera que mantindrà la intermodalitat amb l’estació d’autobusos d’Igualada, situada al costat. D’aquesta manera, la coberta de l’estació quedarà integrada en el teixit urbà i serà transitable. Quant a les principals característiques de la nova estació, disposarà d’un accés al’Avinguda de Montserrat, un ascensor i andana central.
* Cobertura d’un tram de la línia de prop de 800 metres: el document preveu la cobertura d’un tram de línia de gairebé 800 metres de longitud, entre l’estació d’FGC d’Igualada, i el carrer de Montserrat, a Vilanova del Camí. Així, es modificarà el pendent de les vies, per tal que la coberta quedi integrada a la trama urbana, al nivell de la superfície. El pas sobre la riera d’Òdena, al límit dels dos termes municipals, se solucionarà amb la construcció d’un nou pont biga de 90 metres de longitud, recolzat de manera independent a l’actual. La coberta del nou pont serà transitable, per a vianants i ciclistes, i quedarà totalment integrada a la nova vialitat. Pel que fa al tram a partir de la riera d’Òdena, ja al terme municipal de Vilanova del Camí, l’estudi inclou l’ampliació de la plataforma ferroviària per encabir-hi la via doble, rebaixant fins a 2 metres la rasant de les vies per a continuar la cobertura de línia fins al carrer de Montserrat.
* Eliminació de passos a nivell i millora de la mobilitat transversal: la cobertura d’aquest tram de línia entre els termes municipals d’Igualada i Vilanova del Camí comportarà una millora de la seguretat i la mobilitat en el pas de vehicles i vianants, atès que s’eliminarà el pas a nivell existent a l’avinguda de Montserrat d’Igualada. També s’eliminaran les passarel·les de vianants existents a Vilanova del Camí, a l’altura del carrer de Sant Lluís i al carrer del Cardenal Cisneros, per creuar per sobre les vies. Pel que fa al pont del carrer de Montserrat que permet el pas de vehicles i vianants sobre les vies actuals, aquest es mantindrà, tot i que es reformarà l’espai de l’actual placeta adequant-lo a la nova configuració viària generada amb la cobertura de vies.
* Creació d’un gran passeig lineal entre Igualada i Vilanova del Camí sobre la línia ferroviària: la cobertura de la línia ferroviària permetrà la creació d’un gran passeig lineal que es convertirà en un nou eix, per a vianants i ciclistes, vertebrador de les comunicacions a peu i en bicicleta entre Igualada i Vilanova del Camí. Així, amb la cobertura es recuperarà la superfície sobre la línia ferroviària per a ús públic, s’urbanitzarà i s’integrarà en el continu urbà, amb zones enjardinades i mobiliari urbà.
* Adaptació i integració de l’estació de Vilanova: es remodelarà l’actual estació desplaçant les seves andanes cap al sud-est ies crearan nous accessos des del costat del pont del carrer de Montserrat, per connectar l’àrea alliberada amb la cobertura de la línia i l’estació existent. El nou accés, es farà mitjançant una rampa des de la nova coberta, que connectarà amb l’andana central i, a més, també s’instal·larà un nou ascensor que connectarà la superfície amb l’andana.