Posted: Monday 03/09/2007 9:57
http://www.avui.cat/
------------------------------------------
Perilla el traçat de la L9 entre Lesseps i Zona Universitària
La línia 9 és una caixa de sorpreses. Gairebé vuit anys després de la col·locació de la primera pedra de la línia encara no està definit el traçat en el tram central
Els tècnics d’Obres Públiques confirmen el tram entre Sagrera Meridiana i Lesseps
El departament d’Obres Públiques i Política Territorial continua fent prospeccions geològiques entre la plaça Lesseps i Zona Universitària per determinar si hi ha un traçat tècnicament més fiable i segur que l’actual. En canvi, ja es pot assegurar que el traçat del mateix tram central entre Sagrera Meridiana i Lesseps serà pràcticament el mateix que el planejat anteriorment.
El responsable d’obres subterrànies del govern, Jordi Jubany, va explicar a l’AVUI que la zona de Sarrià i el carrer Manel Girona –a l’alçada de la Politècnica– és “la part més conflictiva” geològicament parlant. Per evitar sorpreses en les últimes setmanes l’equip que dirigeix Jubany ha intensificat la campanya de sondejos en aquesta zona de la ciutat per tal de conèixer més a fons les falles geològiques que hi ha.
Edificis fora de perill
El possible canvi de traçat no té res a veure amb la seguretat dels edificis situats sobre el tram ja que en aquesta zona el túnel transcorrerà a més de 60 metres de profunditat. En cas que hi hagués algun moviment de terres és pràcticament impossible que arribin a nivell de superfície o als fonaments dels edificis.
“Més que res és veure si podem millorar el recorregut”, assegura Jubany, que no s’atreveix a aventurar si hi haurà canvi d’ubicació d’alguna d’aquestes estacions.
On ja està descartat totalment un canvi de traçat és a la primera part del tram central, entre Sagrera-Meridiana i plaça Lesseps.
Jubany indica que hi haurà “alguna variació de metres per evitar passar per sota d’una falla”, però que les estacions del tram, moltes de les quals ja tenen els pous d’accés totalment construïts no canviaran d’ubicació.
Un terreny desconegut
El tram central de la que serà una de les línies de metro més llargues d’Europa està portant de corcoll els responsables d’Obres Públiques. La gran profunditat a què estarà situat el túnel –80 metres en alguns llocs– i la falta de coneixement del terreny fan que encara no sigui possible parlar d’una data de començament de les obres en aquest tram.
El principal problema és que, al contrari que a la zona de l’Eixample, a la part muntanyosa de Barcelona no s’hi ha construït cap túnel transversal. L’única experiència a la zona és el soterrament de la línia del Vallès de Ferrocarrils, entre Muntaner i Sarrià, el 1953.
A banda de poder acabar el tram central en un termini raonable –es parla de l’any 2013–, el departament dirigit per Joaquim Nadal haurà de decidir aviat el traçat definitiu del tram ja que aquesta setmana arrenca la tuneladora que excavarà aquest túnel.
L’aparell, que és el que es va fer servir per excavar la zona de roca dura entre les futures estacions de Can Zam i Bon Pastor, començarà a engolir terra al Macropou de Sagrera per fer via cap a Meridiana. A partir d’aquesta estació, on hi haurà situat un gran intercanviador amb quatre línies de metro i dues de Rodalies, la tuneladora ja entrarà sense aturar-se al tram central de la línia.
--------------------------------------------
Només 729 metres de túnel entre gener i juny
El 2007 no passarà a la història de la línia 9 del metro com l’any en què es van fer més quilòmetres de túnel.
Entre el mes de gener i el de juny les tres tuneladores que s’encarreguen de perforar els diferents trams de la línia només han fet 729 metres, segons va explicar el conseller Joaquim Nadal en una resposta parlamentària al diputat de CiU Josep Rull.
Durant aquest mesos la que més ha treballat ha estat la tuneladora que reprendrà la marxa la setmana que ve, que va perforar 421 metres des de Via Trajana al macropou de Sagrera.
La que segueix tunelant a Sant Andreu ha hagut d’estar parada durant mesos esperant acabar les proteccions d’un edifici del barri i només ha fet 160 metres. La tercera s’està muntant en aquest moment a Mas Blau, però a la zona del futur enllaç amb la L2 s’han excavat 148 metres en mina.
------------------------------------------
Perilla el traçat de la L9 entre Lesseps i Zona Universitària
La línia 9 és una caixa de sorpreses. Gairebé vuit anys després de la col·locació de la primera pedra de la línia encara no està definit el traçat en el tram central
Els tècnics d’Obres Públiques confirmen el tram entre Sagrera Meridiana i Lesseps
El departament d’Obres Públiques i Política Territorial continua fent prospeccions geològiques entre la plaça Lesseps i Zona Universitària per determinar si hi ha un traçat tècnicament més fiable i segur que l’actual. En canvi, ja es pot assegurar que el traçat del mateix tram central entre Sagrera Meridiana i Lesseps serà pràcticament el mateix que el planejat anteriorment.
El responsable d’obres subterrànies del govern, Jordi Jubany, va explicar a l’AVUI que la zona de Sarrià i el carrer Manel Girona –a l’alçada de la Politècnica– és “la part més conflictiva” geològicament parlant. Per evitar sorpreses en les últimes setmanes l’equip que dirigeix Jubany ha intensificat la campanya de sondejos en aquesta zona de la ciutat per tal de conèixer més a fons les falles geològiques que hi ha.
Edificis fora de perill
El possible canvi de traçat no té res a veure amb la seguretat dels edificis situats sobre el tram ja que en aquesta zona el túnel transcorrerà a més de 60 metres de profunditat. En cas que hi hagués algun moviment de terres és pràcticament impossible que arribin a nivell de superfície o als fonaments dels edificis.
“Més que res és veure si podem millorar el recorregut”, assegura Jubany, que no s’atreveix a aventurar si hi haurà canvi d’ubicació d’alguna d’aquestes estacions.
On ja està descartat totalment un canvi de traçat és a la primera part del tram central, entre Sagrera-Meridiana i plaça Lesseps.
Jubany indica que hi haurà “alguna variació de metres per evitar passar per sota d’una falla”, però que les estacions del tram, moltes de les quals ja tenen els pous d’accés totalment construïts no canviaran d’ubicació.
Un terreny desconegut
El tram central de la que serà una de les línies de metro més llargues d’Europa està portant de corcoll els responsables d’Obres Públiques. La gran profunditat a què estarà situat el túnel –80 metres en alguns llocs– i la falta de coneixement del terreny fan que encara no sigui possible parlar d’una data de començament de les obres en aquest tram.
El principal problema és que, al contrari que a la zona de l’Eixample, a la part muntanyosa de Barcelona no s’hi ha construït cap túnel transversal. L’única experiència a la zona és el soterrament de la línia del Vallès de Ferrocarrils, entre Muntaner i Sarrià, el 1953.
A banda de poder acabar el tram central en un termini raonable –es parla de l’any 2013–, el departament dirigit per Joaquim Nadal haurà de decidir aviat el traçat definitiu del tram ja que aquesta setmana arrenca la tuneladora que excavarà aquest túnel.
L’aparell, que és el que es va fer servir per excavar la zona de roca dura entre les futures estacions de Can Zam i Bon Pastor, començarà a engolir terra al Macropou de Sagrera per fer via cap a Meridiana. A partir d’aquesta estació, on hi haurà situat un gran intercanviador amb quatre línies de metro i dues de Rodalies, la tuneladora ja entrarà sense aturar-se al tram central de la línia.
--------------------------------------------
Només 729 metres de túnel entre gener i juny
El 2007 no passarà a la història de la línia 9 del metro com l’any en què es van fer més quilòmetres de túnel.
Entre el mes de gener i el de juny les tres tuneladores que s’encarreguen de perforar els diferents trams de la línia només han fet 729 metres, segons va explicar el conseller Joaquim Nadal en una resposta parlamentària al diputat de CiU Josep Rull.
Durant aquest mesos la que més ha treballat ha estat la tuneladora que reprendrà la marxa la setmana que ve, que va perforar 421 metres des de Via Trajana al macropou de Sagrera.
La que segueix tunelant a Sant Andreu ha hagut d’estar parada durant mesos esperant acabar les proteccions d’un edifici del barri i només ha fet 160 metres. La tercera s’està muntant en aquest moment a Mas Blau, però a la zona del futur enllaç amb la L2 s’han excavat 148 metres en mina.