Barcelona-Manresa-Lleida, una línia de tren que desespera usuaris i alcaldes
La línia de tren que uneix Barcelona amb Lleida passant per Manresa desespera tant els seus usuaris com als alcaldes de les poblacions per on discorre el trajecte.
Els batlles de Manresa i Mollerussa, Josep Camprubí i Teresa Ginestà, denuncien que el servei té deficiències i no serveix pels ciutadans que volen desplaçar-se a la capital catalana o a la del Segrià. Actualment, s'ha de fer un transbord en autocar de Manresa a Calaf i el tren ja no arriba al centre de Barcelona sinó que el seu trajecte finalitza a Sant Andreu Arenal. A més, el tram en obres encara està pendent de licitació a l'empresa que l'hauria d'arreglar.
La línia de tren que uneix Barcelona i Lleida passant per Manresa continua al mateix pas que fa 151 anys, quan es va inaugurar. De Barcelona a Manresa, el trajecte dura els mateixos vuitanta minuts que quan va néixer, i de Manresa a Lleida els usuaris han de fer un transbord amb autocar per arribar al seu lloc de destí.
Segons ha assegurat l'alcalde de Manresa, Josep Camprubí, "els responsables de Renfe s'han de plantejar què volen fer amb aquesta línia: convertir-la en una opció turística i, per tant, que no importi el temps; en un metro, amb més freqüència, o en una línia ràpida". En tots els casos, diu, "és necessari començar a fer millores i exigir respostes als seus responsables".
Usuaris cansats
Els usuaris de la línia de tren de mitja distància que uneix Barcelona amb Lleida i que passa per Manresa es mostren cansats quan se'ls pregunta pel trajecte. Abans d'agafar l'autocar que el durà de Manresa a Calaf, on la línia està tallada, el Joan assegurava durant aquest mes de juliol que cansen "les nombroses deficiències d'aquesta línia". Un altre passatger, el Benet, afirma que el trajecte és "llarg i pesat" i, a més, s'hi suma "els nombrosos transbords que hem de fer per arribar al lloc de destí".
Aviat farà un any de la data que el Ministeri de Foment va donar perquè s'acabessin les obres del tram Calaf-Manresa. Les obres, que haurien d'haver finalitzat el 15 de novembre del 2009, encara no han finalitzat i, de fet, encara no ho podran fer a causa del robatori de més de 30 quilòmetres de catenària nova que hi va haver al mes de maig i que obliga al ministeri, que és el responsable del conjunt de les reformes, a tornar a fer el procés administratiu per adjudicar aquesta obra. L'elevat cost del material sumat al fet de col·locar-lo ha comportat tornar a obrir un procés públic per adjudicar part del projecte.
Adif ha confirmat que ja ha obert dos concursos per adjudicar les obres. Un per al restabliment i millores de la catenària i un altre per a l'adequació de les instal·lacions de telecomunicacions, que fa referència als senyals, semàfors, etcètera. Segons un portaveu d'Adif, "ja s'han començat a rebre propostes d'empreses disposades a fer les obres, un cop es tanqui el concurs s'hauran de valorar i després adjudicar". La durada de tot aquest procés, segons Adif, "no es podrà estimar fins que s'adjudiqui l'obra". El cost total dels treballs és de 8 milions d'euros, aproximadament.
Davant d'aquest panorama, alguns usuaris es resignen a esperar l'autocar sota el paraigües per suportar millor la calor. D'altres, com en Benet, es queixen perquè tardaran més de cinc hores per arribar fins a casa. Segons l'alcalde de Manresa, calen accions per posar punt final als constants problemes amb què es troben els usuaris: "si els responsables han de controlar millor el material, que ho facin".
L'Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) a les terres de Lleida ha denunciat també recentment l'estat en què es troba el corredor ferroviari que uneix Lleida i Barcelona per la Catalunya interior. Una de les portaveus de la PTP, Teresa Castellà, critica que des de Foment no s'informi directament els usuaris de la línia sobre l'estat de les obres i quan es podrà a tornar a fer el trajecte íntegrament amb tren.
En aquest sentit, destaca la importància del corredor ferroviari donat que és l'únic que connecta les comarques de Ponent amb la Catalunya interior i assenyala que el retard en les obres és una mostra més del poc interès que tenen aquest tipus de línies per les administracions públiques.
Eix Transversal Ferroviari
Per la seva part, l'alcaldessa de Mollerussa, una capital de comarca de Ponent per on passa aquesta línia, Teresa Ginestà (PSC), ha assegurat que no és veritat que els alcaldes la donin per perduda, sinó tot el contrari, perquè s'està veient com l'Administració està invertint a la línia i, a més, Foment ja ha dit que traurà una nova licitació per substituir el material robat.
Ginestà, però, reconeix que al ser una "gran obra" no serà ràpid el seu acabament, de manera que de moment els ciutadans s'hauran de conformar en treure-li rendibilitat en el seu sentit Lleida, utilitzant la línia com un tren de rodalies. Avui dia, pràcticament cap usuari fa servir aquest tren per anar a Barcelona donat que la durada del trajecte ascendeix a gairebé quatre hores. Per això, són molts els viatgers de Mollerussa, Tàrrega o Cervera que utilitzen el servei per anar fins a Lleida i llavors agafar un TGV fins a la capital catalana.
Malgrat tot, des de les institucions de Ponent l'única esperança per millorar la connexió en tren amb la Catalunya central és la construcció de l'Eix Transversal Ferroviari, un projecte que s'albira a molt llarg termini. Aquest eix està previst que uneixi les comarques de Lleida amb les de Girona des de l'aeroport d'Alguaire passant per les comarques centrals.
http://www.bondia.cat/component/content ... i-alcaldes