El Comú proposa reajustaments en el servei de bus per augmentar qualitat i usuaris sense incrementar el cost
Els autobusos de Lleida van perdre entre 2012 i 2015 1,7 milions de viatges, una baixada que va portar l’equip de govern a emprendre 2 grans modificacions en les línies d’autobusos de Lleida (2013 i 2014). El resultat és que han continuat caient els usuaris de pagament, i només l’increment desmesurat d’usuaris que viatgen gratuïtament (un 48%) ha permès maquillar el nombre d’usuaris globals en un servei que cada cop surt més car als ciutadans de Lleida. Des del Comú creiem que, sense cap cost afegit i de forma immediata, es pot millorar l’únic servei públic de transport que tenim a la ciutat.
Per fer més eficient el servei de bus hem elaborat una proposta fonamentada en l’assessorament de professionals del servei amb una experiència contrastada de més de 90 anys. La proposta la presentarem a la Comissió d’Urbanisme del mes de juliol per tal que sigui inclosa com a document de treball dins el pla de mobilitat de la ciutat.
Amb el mateix cost, millorarà el servei i s’aconseguiran més usuaris
• Sense cost afegit: aquesta proposta no suposa un canvi radical en el servei d’autobusos sinó que està realitzada tenint en compte la plantilla i vehicles actuals, i no suposa cap inversió extra a l’ajuntament.
• Rebaixa del cost per als usuaris de pagament: bitllet a un euro per promocionar els viatges de pagament, amb l’objectiu d’augmentar un 10% el nombre actual.
• Millora del servei: Disposar d’un servei d’autobusos efectiu i adaptat a la demanda dels usuaris. Això s’aconsegueix no pas amb una modificació substancial sinó amb una proposta rigorosa de reajustaments. Aquests petits canvis, sumats a la recuperació de tot allò que funcionava abans de les dos reformes, permetrà:
• • Més freqüència de pas: disposar d’un servei d’autobusos urbans amb la flexibilitat suficient per poder reforçar, en hores punta, les línies que així ho requereixin.
• • Major flexibilitat del servei en les hores punta
• • Garantir el compliment dels horaris perquè els usuaris recuperin la confiança a l’hora d’agafar l’autobús: fer horaris realistes, i evitar els incompliments en les hores punta, que generen impuntualitat i forcen als conductors a anar al límit de la velocitat permesa. Cal adequar la velocitat comercial, perquè els conductors no pateixin un major grau d’estrès inherent a la seva activitat, que repercuteix en la qualitat de conducció i per tant, també afecta directament els usuaris i la seguretat.
• • Millor servei als barris: amb petites modificacions de les línies actuals i la posada en marxa d’una nova línia a la Mariola.
• Més usuaris: si millorem el servei d’autobusos i el fem més efectiu, els ciutadans faran un major ús del servei públic, evitant la massiva circulació de vehicles privats i generant menys contaminació a la ciutat. L’objectiu a mig termini és recuperar el milió i mig de viatgers de pagament que s’han perdut.
• Aplicació immediata: seria una mesura d’urgència, per dur-la a terme en pocs mesos i ser incorporada posteriorment -amb les modificacions que es considerin necessàries- dins el pla integral de la mobilitat a la ciutat.
Les modificacions que proposarem a la Comissió d’Urbanisme per aconseguir aquests objectius es poden resumir en:
• Es mantenen sense canvis les línies 2, 3, 7 i 10.
• Es modifiquen les extensions de la línia 6: s’amplia la línia a Agrònoms fins a la rotonda del Punt Estrella; es racionalitzen els horaris de l’extensió al Tanatori; i s’elimina l’extensió del camí de Montcada.
• Es modifiquen els horaris, nombre de vehicles i trajecte de les línies 4, 5, 8, 9 i 11. La principal novetat que es contempla amb aquestes modificacions és el servei al polígon dels Frares i l’oferta de servei en sentit invers (línia 9).
• Eliminació d’un vehicle a la línia 1, cobrint aquest servei amb la nova línia 12.
• Creació d’una nova línia, línia 12, de servei a la Mariola.Tot plegat, implica només l’ampliació d’un vehicle en servei, tot passant dels 35 actuals a 36.Aquesta ampliació, però, no suposa noves inversions, sinó que es pot assumir amb la flota actualment disponible per part de la concessionària, que compta amb 46 vehicles.
Representació gràfica, mapes i Km:
http://autobusosdelleida.cartodb.com/
Proposta completa:
http://comudelleida.cat/wp-content/uplo ... da-1.0.pdf
http://comudelleida.cat/el-comu-proposa ... r-el-cost/