Re: Autobusos de Lleida
Posted: Thursday 03/11/2016 12:39
“Bus assequible, de qualitat i per a tothom” de Sergi Talamonte
Quan una cosa no funciona va molt bé escoltar als que en saben d’allò per cercar les millors solucions. Això és el que hem fet des del Comú de Lleida per llençar una proposta d’autobusos que confirma el que preveiem: amb els diners que aboquem a aquesta concessió -8,1 milions al 2016- podríem tenir un servei de gran qualitat. Ens vam reunir moltes hores amb un grup de professionals que porten molts anys en el servei i vam cercar la manera de fer-lo més efectiu i adaptat a la demanda dels usuaris. El primer que vam constatar és que per millorar el servei de bus no cal una modificació substancial sinó petits reajustaments i recuperar allò que funcionava abans de les dos grans modificacions en les línies d’autobusos (2013 i 2014).
I què cal canviar? Convé retocar la freqüència de pas de manera flexible per reforçar, en hores punta, les línies que així ho requereixin. Cal garantir el compliment dels horaris, fent-los realistes perquè els usuaris recuperin la confiança a l’hora d’agafar l’autobús i per acabar amb la impuntualitat i amb l’obligació dels conductors d’anar al límit. És necessari adequar la velocitat comercial, perquè els conductors no pateixin un major grau d’estrès, que repercuteix en la qualitat de conducció i per tant, també afecta directament la seguretat dels usuaris. La millora del servei comença als barris, amb petites modificacions en 8 de les línies actuals i la posada en marxa d’una nova línia a la Mariola. Tot plegat, implica només l’ampliació d’un vehicle en servei, tot passant dels 35 actuals a 36, una ampliació que no suposa noves inversions perquè la concessionària compta amb una flota de 46 vehicles.
Regalar bitllets a mansalva encareix el servei
La Paeria argumenta que han augmentat els viatgers, però la presumpta bona notícia fa figa quan posem la lupa en els números i comprovem l’increment desmesurat d’usuaris que viatgen gratuïtament: un 48%. Regalar a tort i a dret targetes de bus, especialment en anys electorals, ha permès maquillar el nombre d’usuaris globals, mentre els que paguen cada vegada són menys.
Regalar bitllets no és la manera. Sense progressivitat, sense cap criteri social, es donen situacions com que un jubilat de renda molt alta pugi gratis al bus mentre una aturada de llarga durada i mare de família nombrosa potser no hi pot pujar. Com en tot servei públic, la Paeria ha de vetllar per facilitar l’accés a aquelles persones de renda més baixa. A la resta pensem que cal atreure-les oferint un servei bo i eficient. Les roses pagades amb diner públic no enamoren. El que si atraurà a la gent de Lleida són serveis de qualitat: oferim-los un transport públic excel·lent i farem que es tornin a sentir atrets per l’opció del bus. L’objectiu s’ho val: una ciutat amable, amb menys circulació de vehicles privats, menys soroll, menys perill i menys contaminació. Si bé ens neguem a regalar bitllets sense cap criteri de progressivitat, sí que pensem que cal ajustar el preu del bitllet, que plantegem rebaixar en vint cèntims, situant-lo a un euro. Amb tots els canvis que proposem des de l’agrupació d’electors, que són d’aplicació immediata, a mig termini és pot recuperar el milió i mig de viatgers de pagament que s’han perdut.
Els autobusos més cars que mai ha tingut Lleida
En 14 anys de concessió, mai els autobusos de Lleida havien sortit tant cars a la ciutadania, que pagarà per aquest concepte 8,1 milions al 2016. Perquè regalar bitllets a tort i dret, òbviament, encareix la factura. No han sabut millorar el servei i n’han disparat el cost fins als 55 milions en els darrers 9 anys, segons hem constatat des del Comú. I, tot plegat, amb la improvisació marca de la casa, que ha provocat un decalatge superior al milió d’euros anuals de mitjana entre el que es pressuposta i el que es gasta en aquest temps.
El 2015 es va tancar amb un diferencial de 888.626 euros entre el que s’havia pressupostat i la despesa real, un decalatge superior fins i tot al que vam denunciar un any enrere des del Comú. Malgrat que vam alçar la veu per corregir una gestió més que deficient, res ha millorat. L’equip de govern segueix amb la seua deriva en la gestió de tot, en especial dels serveis públics. No saben escoltar als usuaris, no saben escoltar als que tenen expertesa en cada àmbit. I no saben escoltar als grups municipals que, fent la feina propositiva que ens demana la ciutadania, seguim tenint el menyspreu com a resposta recurrent.
Sergi Talamonte Sánchez
Regidor del Comú de Lleida
http://www.holalleida.com/bus-assequibl ... talamonte/
Quan una cosa no funciona va molt bé escoltar als que en saben d’allò per cercar les millors solucions. Això és el que hem fet des del Comú de Lleida per llençar una proposta d’autobusos que confirma el que preveiem: amb els diners que aboquem a aquesta concessió -8,1 milions al 2016- podríem tenir un servei de gran qualitat. Ens vam reunir moltes hores amb un grup de professionals que porten molts anys en el servei i vam cercar la manera de fer-lo més efectiu i adaptat a la demanda dels usuaris. El primer que vam constatar és que per millorar el servei de bus no cal una modificació substancial sinó petits reajustaments i recuperar allò que funcionava abans de les dos grans modificacions en les línies d’autobusos (2013 i 2014).
I què cal canviar? Convé retocar la freqüència de pas de manera flexible per reforçar, en hores punta, les línies que així ho requereixin. Cal garantir el compliment dels horaris, fent-los realistes perquè els usuaris recuperin la confiança a l’hora d’agafar l’autobús i per acabar amb la impuntualitat i amb l’obligació dels conductors d’anar al límit. És necessari adequar la velocitat comercial, perquè els conductors no pateixin un major grau d’estrès, que repercuteix en la qualitat de conducció i per tant, també afecta directament la seguretat dels usuaris. La millora del servei comença als barris, amb petites modificacions en 8 de les línies actuals i la posada en marxa d’una nova línia a la Mariola. Tot plegat, implica només l’ampliació d’un vehicle en servei, tot passant dels 35 actuals a 36, una ampliació que no suposa noves inversions perquè la concessionària compta amb una flota de 46 vehicles.
Regalar bitllets a mansalva encareix el servei
La Paeria argumenta que han augmentat els viatgers, però la presumpta bona notícia fa figa quan posem la lupa en els números i comprovem l’increment desmesurat d’usuaris que viatgen gratuïtament: un 48%. Regalar a tort i a dret targetes de bus, especialment en anys electorals, ha permès maquillar el nombre d’usuaris globals, mentre els que paguen cada vegada són menys.
Regalar bitllets no és la manera. Sense progressivitat, sense cap criteri social, es donen situacions com que un jubilat de renda molt alta pugi gratis al bus mentre una aturada de llarga durada i mare de família nombrosa potser no hi pot pujar. Com en tot servei públic, la Paeria ha de vetllar per facilitar l’accés a aquelles persones de renda més baixa. A la resta pensem que cal atreure-les oferint un servei bo i eficient. Les roses pagades amb diner públic no enamoren. El que si atraurà a la gent de Lleida són serveis de qualitat: oferim-los un transport públic excel·lent i farem que es tornin a sentir atrets per l’opció del bus. L’objectiu s’ho val: una ciutat amable, amb menys circulació de vehicles privats, menys soroll, menys perill i menys contaminació. Si bé ens neguem a regalar bitllets sense cap criteri de progressivitat, sí que pensem que cal ajustar el preu del bitllet, que plantegem rebaixar en vint cèntims, situant-lo a un euro. Amb tots els canvis que proposem des de l’agrupació d’electors, que són d’aplicació immediata, a mig termini és pot recuperar el milió i mig de viatgers de pagament que s’han perdut.
Els autobusos més cars que mai ha tingut Lleida
En 14 anys de concessió, mai els autobusos de Lleida havien sortit tant cars a la ciutadania, que pagarà per aquest concepte 8,1 milions al 2016. Perquè regalar bitllets a tort i dret, òbviament, encareix la factura. No han sabut millorar el servei i n’han disparat el cost fins als 55 milions en els darrers 9 anys, segons hem constatat des del Comú. I, tot plegat, amb la improvisació marca de la casa, que ha provocat un decalatge superior al milió d’euros anuals de mitjana entre el que es pressuposta i el que es gasta en aquest temps.
El 2015 es va tancar amb un diferencial de 888.626 euros entre el que s’havia pressupostat i la despesa real, un decalatge superior fins i tot al que vam denunciar un any enrere des del Comú. Malgrat que vam alçar la veu per corregir una gestió més que deficient, res ha millorat. L’equip de govern segueix amb la seua deriva en la gestió de tot, en especial dels serveis públics. No saben escoltar als usuaris, no saben escoltar als que tenen expertesa en cada àmbit. I no saben escoltar als grups municipals que, fent la feina propositiva que ens demana la ciutadania, seguim tenint el menyspreu com a resposta recurrent.
Sergi Talamonte Sánchez
Regidor del Comú de Lleida
http://www.holalleida.com/bus-assequibl ... talamonte/