L'altre dia estava pensant en la mesura aquesta dels 80 Km/h... i cada vegada la trobo més absurda. M'explicaré:
Amb aquesta mesura, diuen, volen aconseguir dues coses:
- Reduïr la contaminació
- Reduïr els accidents
Fins aquí molt bonic. Però no ho acabo de veure gens clar:
- Reduïr la contaminació: diuen que a 80 els cotxes contaminaran menys que a 120.
Permeteu que dubti tant de l'eficàcia de la mesura, com de la intenció amb la qual es fa.
+ Eficàcia?
Comencem pel principi. un cotxe porta un motor, i aquest no està unit directament a les rodes, sinó que ho fa a través d'un canvi de marxes. Això se suposa que tothom ho sap... doncs aleshores, com és possible que algú, sota criteris suposadament científics, es pot atrevir a donar una relació directa entre velocitat i emissions, que és el que ens estat encolomant amb això dels 80 Km/h? És molt probable (encara que també tinc algun dubte) que, amb la mateixa marxa, això sigui cert. Però es pot donar (i es donarà) el cas de la persona que a 120 va en 5a, mentre que a 80 va en 4a... a les mateixes revolucions de motor i, per tant, consumint i contaminant el mateix, i a sobre durant més estona
Globalment la mesura pot suposar alguna petita millora en la contaminació... però no serà tant gran com ens venen alguns ni de bon tros.
+ Per què a 80?
Si ja veiem que anar a 80 és una mesura que no està gens clar que suposi un guany i sí segur suposa perjudicis de temps, realment és la millor mesura per reduïr la contaminació?
Em resulta molt curiós que altres mesures de perfectament provades com per exemple beneficiar tot aquell que es compra un cotxe híbrid o que gasti menys de 4 l. als 100 Km, o no es tiren endavant o es fa de manera molt tímida, amb rebaixes d'impostos de circulació que al final suposen poc incentiu.
Em resulta curiós també que a partir d'ara tothom anirà a 80 per contaminar menys, però continuaran circulant per unes autopistes on els carrils bus, VAO, etc, promesos any rera any i que podrien treure molts cotxes de la carretera i passar-los a un tipus de transport més lògic, continuen sense aparèixer per enlloc.
+I les retencions?
Aquí estan d'enhorabona els automovilistes, tot i que sigui amb una nova contradicció de la norma. Resulta que està provat que anar a menys velocitat fa que la velocitat sigui més homogènia, cosa que fa que hi hagi menys retencions per efectes acordió. Per tant, mira per on, resultarà que la mesura que havia de perjudicar al trànsit i serviria per contaminar menys,
per l'únic que servirà serà perquè hi càpiguen més cotxes a l'autopista sense que es parin.
Curiós, realment curiós.
- Reduïr els accidents: Diuen que anar a 80 reduïrà els accidents. Com més a poc a poc vas, menys probabilitat de tenir un accident i, en cas de tenir-lo, serà menys greu. Per tant, el trànsit serà més segur.
Això no és del tot cert per diverses coses.
Sabeu quines són les dues causes principals dels accidents de trànsit? L'excés de velocitat i la distracció. Aleshores:
+ Excés de velocitat: les persones qe defensen aquesta mesura, realment condueixen normalment per autopista? A mi em sembla que no. I com no ho fan, no veuen què vol dir "excés de velocitat". Això és quan tu vas a 120 Km/h, pel carril dret, i et passa tot bitxo rodant per l'esquerre. Aquesta gent són els que majoritàriament provoquen els accidents, circulant entre 160 i 200 Km/h, no pas la gent que va a 120. Algun dirà "bé, amb la nova mesura els que ara van a 200, aniran a 180". Fantàstic... i per això la resta dels humans hem d'anar a 80? Què tal posar més radars, i uns quants mossos vigilant? No seria millor per a tots? Evidentment que sí perquè encara que s'ha incrementat el nombre de radars instal·lats, encara resulta totalment insuficient. Per cert, ja posats, tampoc estaria malament una mica més de mà dura amb els detectors de radar, tant els de GPS com els il·legals.
+ Distracció: anar a 80 per una autopista és molt avorrit. Més que avorrit, és soporífer. I si és soporifer, o bé t'adorms, o bé et distreus. Tots els que conduïm ho sabem i segurament ho hem patit. Més encara si portes un cotxe actual que a 80 no notes ni que es mogui. La gent comença a mirar el paisatge a manipular aparells a pensar en les vacances... tot menys estar atent a la carretera. Per tant, la mesura d'anar a 80 només pot fer que empitjorar també aquest aspecte.
Per tot plegat, tot i que al principi m'agradava la idea... cada vegada hi estic més en contra. La trobo inútil, absurda i sobretot que es sustenta sobre fets no provats. Crec que, com moltes altres coses, és una manera d'excusar-se per no fer el que cal fer de veritat.