Posted: Monday 20/11/2006 9:23
http://www.avui.cat/
------------------------------------
La ruta dels nyaps de Sants
queixes · Els veïns de Sants organitzen un itinerari per denunciar els punts negres de les obres del TGV
soroll · Es lamenten de la desaparició de l'essència de barri i que les vies continuïn al descobert
Sònia Pau
Un nyap és, segons el diccionari, "una cosa no gens reeixida". Afegeix que també se li pot dir bunyol. Per als veïns de Sants, un primer nyap és la reforma de l'estació de trens perquè, segons ells, comportarà la pèrdua de carrers de vianants, la desaparició de l'essència de barri i la construcció de com a mínim quatre hotels més. I un segon nyap són els murs de formigó de dotze metres d'alçada per cobrir les vies del TGV que algunes cases tindran just al davant i que, a més, taponaran molts carrers perpendiculars a les vies i tallaran zones de pas per on tota la vida han transitat els veïns.
"Ens estan construint un barri sense tenir en compte els veïns i veïnes i si no ho aturem faran desaparèixer tota una manera de viure", es queixava ahir Joan Costa, un dels membres de la Plataforma pel Soterrament de les Vies i Contra el Pla de l'Estació. L'entitat va organitzar ahir al matí un recorregut de més de dues hores per la part del barri que pateix més intensament la cicatriu del pas del TGV: una cinquantena de persones van seguir la ruta dels nyaps.
"Fa temps que tenim obres laberíntiques que ens molesten per fer vida normal, però penseu que el més fotut serà que quan s'acabin no tindrem un barri millorat, sinó que serà pitjor que ara", va advertir per megàfon un dels organitzadors just abans de començar la passejada. Una crida en tota regla per escalfar motors i aixecar els ànims revolucionaris. Cinc punts negres marquen la ruta dels nyaps: la remodelació de l'estació, que comportarà quatre nous hotels i un centre comercial; l'aïllament de la zona de Vallespir i Viriat amb un edifici pantalla per tapar el casc antic; el calaix de formigó de Can Vies, que farà desaparèixer el centre social ocupat i molts habitatges dels voltants; el calaix de Riera de Tena i el calaix de Badal Mar, que deixarà, per exemple, l'escola Cavall Bernat enclotada entre el mur del cinturó i el de les vies.
Entre punt i punt, a més, els membres de la Plataforma van anar detallant carrers ara tranquils que s'obriran al trànsit, edificis de tota la vida ja expropiats que aniran a terra i edificis que es quedaran on són però tindran el mur de formigó davant del balcó. "Fa 150 anys -explicava Ferran Alejandre- hi havia dues vies i ara n'hi ha vuit. Cada vint segons passa un tren, amb el soroll que això comporta". Els veïns no entenen com és que no s'aprofiten les obres per soterrar les vies i evitar aquest soroll. "L'Ajuntament sempre ha posat l'excusa econòmica -va afegir-, però és increïble que no s'aprofitin les obres per evitar aquest mar de vies, per on a partir de les nou del vespre ningú s'atreveix a passar".
------------------------------------
La ruta dels nyaps de Sants
queixes · Els veïns de Sants organitzen un itinerari per denunciar els punts negres de les obres del TGV
soroll · Es lamenten de la desaparició de l'essència de barri i que les vies continuïn al descobert
Sònia Pau
Un nyap és, segons el diccionari, "una cosa no gens reeixida". Afegeix que també se li pot dir bunyol. Per als veïns de Sants, un primer nyap és la reforma de l'estació de trens perquè, segons ells, comportarà la pèrdua de carrers de vianants, la desaparició de l'essència de barri i la construcció de com a mínim quatre hotels més. I un segon nyap són els murs de formigó de dotze metres d'alçada per cobrir les vies del TGV que algunes cases tindran just al davant i que, a més, taponaran molts carrers perpendiculars a les vies i tallaran zones de pas per on tota la vida han transitat els veïns.
"Ens estan construint un barri sense tenir en compte els veïns i veïnes i si no ho aturem faran desaparèixer tota una manera de viure", es queixava ahir Joan Costa, un dels membres de la Plataforma pel Soterrament de les Vies i Contra el Pla de l'Estació. L'entitat va organitzar ahir al matí un recorregut de més de dues hores per la part del barri que pateix més intensament la cicatriu del pas del TGV: una cinquantena de persones van seguir la ruta dels nyaps.
"Fa temps que tenim obres laberíntiques que ens molesten per fer vida normal, però penseu que el més fotut serà que quan s'acabin no tindrem un barri millorat, sinó que serà pitjor que ara", va advertir per megàfon un dels organitzadors just abans de començar la passejada. Una crida en tota regla per escalfar motors i aixecar els ànims revolucionaris. Cinc punts negres marquen la ruta dels nyaps: la remodelació de l'estació, que comportarà quatre nous hotels i un centre comercial; l'aïllament de la zona de Vallespir i Viriat amb un edifici pantalla per tapar el casc antic; el calaix de formigó de Can Vies, que farà desaparèixer el centre social ocupat i molts habitatges dels voltants; el calaix de Riera de Tena i el calaix de Badal Mar, que deixarà, per exemple, l'escola Cavall Bernat enclotada entre el mur del cinturó i el de les vies.
Entre punt i punt, a més, els membres de la Plataforma van anar detallant carrers ara tranquils que s'obriran al trànsit, edificis de tota la vida ja expropiats que aniran a terra i edificis que es quedaran on són però tindran el mur de formigó davant del balcó. "Fa 150 anys -explicava Ferran Alejandre- hi havia dues vies i ara n'hi ha vuit. Cada vint segons passa un tren, amb el soroll que això comporta". Els veïns no entenen com és que no s'aprofiten les obres per soterrar les vies i evitar aquest soroll. "L'Ajuntament sempre ha posat l'excusa econòmica -va afegir-, però és increïble que no s'aprofitin les obres per evitar aquest mar de vies, per on a partir de les nou del vespre ningú s'atreveix a passar".