http://www10.gencat.net/ptop/AppJava/ca ... la_con.jsp
La Generalitat adjudica la concessió de les estacions del tram I i IV de l’L9 per 1.708 MEUR
Data: 21/10/2008
La Generalitat, mitjançant l’empresa pública Ifercat, ha adjudicat a dos consorcis liderats per FCC i Dragados (ACS) la concessió per a la construcció, manteniment i explotació de les estacions de l’L9 del tram I i IV, per valor de 1.041 MEUR i 667 MEUR respectivament. Aquestes concessions, que tindran un termini de 30 anys, permeten l’entrada de capital privat en el finançament d’aquesta obra pública. L’objectiu del Govern és aplicar noves fórmules per reduir la càrrega en els pressupostos i assegurar, així, la construcció d’infraestructures estratègiques per a contribuir al progrés econòmic i social. Ifercat mantindrà la propietat de les estacions de l’L9 i TMB en serà l’operador.
Capital privat per reduir la càrrega pressupostària
Amb l’objectiu de garantir el finançament de les infraestructures i millorar el model emprat fins ara, la Generalitat va promoure, a principis del mes d’agost, la participació del sector privat per a construir, mantenir i finançar el cost de part de l’L9 del metro, mitjançant un sistema de concessió d’obra pública per a la construcció, conservació i manteniment de les estacions.
D’aquesta manera, es vol donar resposta a les noves necessitats de finançament d’aquesta obra, que ha estat objecte de diverses modificacions al projecte inicial del 2001, amb l’objectiu d’incrementar la seguretat, aprofundir en l’anàlisi geològic del terreny i incorporar nous trams i estacions per arribar a àrees en creixement no previstes inicialment. Així, la suma d’aquests factors i l’actualització de preus ha elevat la inversió de l’L9 fins als 6.829 MEUR.
Per fer-hi front, la Generalitat va decidir concessionar la construcció i manteniment de les estacions de dos trams d’aquesta línia, de manera que suposi una reducció de la càrrega directa als pressupostos del Govern català. D’aquest manera, el nou sistema de finançament de la línia permetrà una disminució de la càrrega directa als pressupostos del Govern, una millor eficiència pressupostaria pública i l’aprofitament màxim de les aportacions, recursos tècnics, experiència i capacitat econòmica del sector privat.
Concessió de les estacions de l’L9
En aquest marc, ara el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, a través de l’empresa pública IFERCAT, ha adjudicat al consorci format per FCC, OHL i Copisa i al format per Dragados (Cat D.C.C.), Acciona, Comsa i Acsa Sorigué les concessions de les estacions dels trams I i IV respectivament, per un període de 30 anys, més el termini d’execució de les obres, per un import global de 1.708 MEUR.
Els concessionaris del tram I i IV hauran d’assumir l’execució de la totalitat de l’obra de les estacions encara per construir, així com continuar els treballs a les estacions ja iniciades d’aquests dos trams. En aquest sentit, hauran d’impulsar les licitacions pendents que calguin per completar-les (arquitectura, acabats i instal·lacions). D’altra banda, s’encarregaran del manteniment i explotació de les estacions, que inclou la neteja, el funcionament d’ascensors i escales i la ventilació.
D’acord amb les condicions del contracte, els concessionaris abonaran ara al Govern l’import de la concessió corresponent a l’obra ja executada pels contractistes, que representa aproximadament 773 MEUR, dels quals el consorci d’FCC aportarà 378 MEUR i el de Dragados, els altres 395 MEUR. D’aquesta manera, es contribuirà al finançament futur del que resta per executar de l’L9.
Dos dels quatre trams adjudicats
Les concessions que ara s’adjudiquen corresponen a la construcció, conservació, manteniment i explotació de les 26 estacions de l‘L9 del metro dels dos trams següents:
Tram I: el consorci format per FCC, OHL i Copisa, s’ha adjudicat la concessió d’aquest tram per 1.041 MEUR, dels quals 638 MEUR corresponen a l’obra que resta per executar. Inclou un total de 13 estacions al llarg de 17 quilòmetres de línia, entre l’aeroport del Prat i l’Hospitalet de Llobregat, des de l’estació de Terminal entre pistes fins a Amadeu Torner. Les estacions concessionades d’aquest tram són:
Ø Terminal entre pistes
Ø Ciutat aeroportuària
Ø Terminal Actual
Ø Mas Blau
Ø Sant Cosme
Ø Plaça Catalunya
Ø Prat del Llobregat
Ø Eixample Nord
Ø Verge de Montserrat
Ø Mercabarna
Ø Parc logístic
Ø Fira
Ø Amadeu Torner
Tram IV: el consorci format per Dragados (Cat D.C.C.), Acciona, Comsa i Acsa Sorigué, s’ha adjudicat la concessió de les 13 estacions que comprenen aquest tram d’11,8 quilòmetres, des de Sagrera Meridiana fins a Can –Zam/Gorg, per un import de 667 MEUR. D’aquests, 212 MEUR inclouen obres que caldrà executar a partir d’ara. Les estacions adjudicades són:
Ø Gorg
Ø La Salut
Ø Llefià
Ø Can Zam
Ø Singuerlin
Ø Església Major
Ø Fondo
Ø Santa Rosa
Ø Can Peixauet
Ø Bon Pastor
Ø Onze de Setembre
Ø Sagrera-TAV
Ø Sagrera-Meridiana
Així, de moment s’ha adjudicat la concessió de les 26 estacions ubicades al tram I i IV, i en el futur es podran licitar també les altres 26 estacions corresponents als trams II i III d’aquesta línia.
IFERCAT, propietària; TMB, operador
La concessió que ara s’adjudica no comporta modificacions en quant a la titularitat de la xarxa, atès que la Generalitat, a través d’IFERCAT, manté la propietat de les estacions i del túnel per on circularan els trens, i és la responsable de les comunicacions neuràlgiques.
L’Entitat Metropolitana del Transport (EMT) serà el prestador del servei, mentre que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) en serà l’operador. D’aquesta manera, la línia quedarà integrada a la xarxa actual per tal d’oferir un servei eficient als usuaris de metro de l’Àrea Metropolitana.
Pel que fa a l’explotació de les zones comercials, la publicitat o telecomunicacions a les estacions, Ifercat durà a terme un estudi per analitzar les diferents possibilitats i alternatives en aquest sentit.
Proves a Santa Coloma
Actualment, del total de 47,8 quilòmetres de línia previstos ja s’han construït 22,9 quilòmetres de túnel i viaducte i estan en construcció el 75 % de les 52 estacions de la línia.
Es preveu que aquesta tardor s’iniciïn les proves de conducció al ramal de Santa Coloma de Gramenet del tram IV, entre les estacions Can Zam i Can Peixauet, amb la previsió que pugui entrar en funcionament el segon semestre del 2009. També, s’ha finalitzat ja la perforació del túnel de l’L9 del ramal de Badalona, des de l’estació de Gorg, així com els 2 quilòmetres de túnel de la Sagrera, entre Onze de Setembre i plaça de les Havaneres, que en el futur donarà servei a l’L4.