Re: Seguiment de les obres de la L9
Posted: Friday 17/07/2009 12:53
http://paper.avui.cat/article/barcelona ... enlla.html
L9: durant l'estiu i molt més enllà
RESTRICCIÓ · La construcció de l'accés al túnel de la Zona Franca des del viaducte obliga a tancar una de les entrades al port RITME · Al Prat de Llobregat les obres avancen a bon pas i aviat s'acabarà el tram urbà
Quim Torrent
No es tracta precisament d'una obra d'estiu. Ja fa molts estius que dura, concretament vuit. Pas a pas, i amb més d'un entrebanc pel mig, la línia 9 del metro avança, tot i que les seves afectacions en superfície s'han limitat fins ara a l'obertura de grans pous per a les tuneladores i la construcció de pous més reduïts per a les estacions.
Durant aquest estiu, però, cal fer una de les obres més singulars de la línia, que sí que comporta una afectació substancial en superfície. Es tracta del pas de la línia des del viaducte de la Zona Franca fins al pou de Can Tunis, on els trens s'endinsaran a les entranyes de la ciutat. El de la Zona Franca és l'únic tram per on des de l'exterior es podran veure els trens.
Abans de passar per la ronda Litoral, però, els combois han d'entrar al túnel mitjançant una rampa peraltada que cal construir sobre el nus que distribueix les entrades i sortides de la ronda cap al port i el passeig de la Zona Franca. Això provocarà que en els pròxims mesos s'hagi de tallar l'accés al port a aquella altura i que es tanqui l'accés a la ronda Litoral en sentit Besòs, fet que complicarà la circulació en un nus que actualment ja és molt conflictiu. De fet, quan s'acabi aquesta obra està prevista la simplificació i millora del nus viari.
És molt probable que aquesta no sigui l'única afectació que provoqui la L9 en aquesta mateixa zona. La complexitat de l'avaria que té aturada la tuneladora a prop de l'estació de Foc Cisell podria obligar a fer alguna intervenció des de la superfície, la qual cosa obligaria a restringir el trànsit.
Tot i que els tècnics encara no han descartat res, en aquests moments ja no es treballa amb la hipòtesi d'haver d'obrir un gran pou al mig del passeig de la Zona Franca per canviar l'escut sencer de la tuneladora. Durant les últimes setmanes els bussos han treballat per substituir les dents malmeses de l'escut. Es tracta, però, d'operacions molt lentes, ja que han d'entrar a la part davantera de l'escut, que està a alta pressió per contenir possibles moviments de terra.
Un cop canviades les dents serà el moment de fer proves per veure si la tuneladora pot arribar fins al pou de l'estació de Foc Cisell, on podria ser revisada més a fons. Es tracta de provar si el desgast de les dents és més baix canviant el tipus d'escumes que s'injecten al capçal i que serveixen perquè el fregament no l'escalfi excessivament.
Lluny de la Zona Franca, les obres de la L9 han agafat velocitat de creuer. La tuneladora que està realitzant el tram urbà del Prat està avançant a bona velocitat. Es tracta de l'últim tram considerat difícil pels tècnics, ja que a la complexitat de passar per una zona deltaica s'hi afegia el risc de circular per sota d'edificis.
Els assentaments, però, han estat mínims i, després de passar pel centre direccional, la màquina ja enfila cap a l'estació de Verge de Montserrat, on abandonarà el tram urbà. Aquesta tuneladora hauria d'acabar el seu recorregut a finals d'any o a principis del que ve a l'estació de Parc Logístic, després d'haver passat per Mercabarna.
Si als ramals del Prat i la Zona Franca es treballa a ple rendiment, al tram central de la línia s'estan fent els primers desviaments de serveis. És el cas de l'estació de Mandri, que també servirà de pou de sortida de les tuneladores. Prop d'allà, a la Bonanova, també caldrà fer el desviament d'una canonada de gas afectada pel pas de la línia, que tindrà un potent intercanviador a la zona amb la línia del Vallès de FGC.
L9: durant l'estiu i molt més enllà
RESTRICCIÓ · La construcció de l'accés al túnel de la Zona Franca des del viaducte obliga a tancar una de les entrades al port RITME · Al Prat de Llobregat les obres avancen a bon pas i aviat s'acabarà el tram urbà
Quim Torrent
No es tracta precisament d'una obra d'estiu. Ja fa molts estius que dura, concretament vuit. Pas a pas, i amb més d'un entrebanc pel mig, la línia 9 del metro avança, tot i que les seves afectacions en superfície s'han limitat fins ara a l'obertura de grans pous per a les tuneladores i la construcció de pous més reduïts per a les estacions.
Durant aquest estiu, però, cal fer una de les obres més singulars de la línia, que sí que comporta una afectació substancial en superfície. Es tracta del pas de la línia des del viaducte de la Zona Franca fins al pou de Can Tunis, on els trens s'endinsaran a les entranyes de la ciutat. El de la Zona Franca és l'únic tram per on des de l'exterior es podran veure els trens.
Abans de passar per la ronda Litoral, però, els combois han d'entrar al túnel mitjançant una rampa peraltada que cal construir sobre el nus que distribueix les entrades i sortides de la ronda cap al port i el passeig de la Zona Franca. Això provocarà que en els pròxims mesos s'hagi de tallar l'accés al port a aquella altura i que es tanqui l'accés a la ronda Litoral en sentit Besòs, fet que complicarà la circulació en un nus que actualment ja és molt conflictiu. De fet, quan s'acabi aquesta obra està prevista la simplificació i millora del nus viari.
És molt probable que aquesta no sigui l'única afectació que provoqui la L9 en aquesta mateixa zona. La complexitat de l'avaria que té aturada la tuneladora a prop de l'estació de Foc Cisell podria obligar a fer alguna intervenció des de la superfície, la qual cosa obligaria a restringir el trànsit.
Tot i que els tècnics encara no han descartat res, en aquests moments ja no es treballa amb la hipòtesi d'haver d'obrir un gran pou al mig del passeig de la Zona Franca per canviar l'escut sencer de la tuneladora. Durant les últimes setmanes els bussos han treballat per substituir les dents malmeses de l'escut. Es tracta, però, d'operacions molt lentes, ja que han d'entrar a la part davantera de l'escut, que està a alta pressió per contenir possibles moviments de terra.
Un cop canviades les dents serà el moment de fer proves per veure si la tuneladora pot arribar fins al pou de l'estació de Foc Cisell, on podria ser revisada més a fons. Es tracta de provar si el desgast de les dents és més baix canviant el tipus d'escumes que s'injecten al capçal i que serveixen perquè el fregament no l'escalfi excessivament.
Lluny de la Zona Franca, les obres de la L9 han agafat velocitat de creuer. La tuneladora que està realitzant el tram urbà del Prat està avançant a bona velocitat. Es tracta de l'últim tram considerat difícil pels tècnics, ja que a la complexitat de passar per una zona deltaica s'hi afegia el risc de circular per sota d'edificis.
Els assentaments, però, han estat mínims i, després de passar pel centre direccional, la màquina ja enfila cap a l'estació de Verge de Montserrat, on abandonarà el tram urbà. Aquesta tuneladora hauria d'acabar el seu recorregut a finals d'any o a principis del que ve a l'estació de Parc Logístic, després d'haver passat per Mercabarna.
Si als ramals del Prat i la Zona Franca es treballa a ple rendiment, al tram central de la línia s'estan fent els primers desviaments de serveis. És el cas de l'estació de Mandri, que també servirà de pou de sortida de les tuneladores. Prop d'allà, a la Bonanova, també caldrà fer el desviament d'una canonada de gas afectada pel pas de la línia, que tindrà un potent intercanviador a la zona amb la línia del Vallès de FGC.