Espanya i França pacten a Barcelona prolongar l'AVE
Posted: Monday 17/10/2005 20:29
EL PERIODICO - ultima hora
Espanya i França pacten a Barcelona prolongar l'AVE fins a Montpeller.
# Zapatero i Villepin presenten un paquet de projectes que milloren les connexions viàries i ferroviàries a través dels Pirineus
# Els dos països presentaran aquest mes davant la UE un pla global sobre immigració.
Barcelona. -- Els Governs espanyol i francès han pactat a la cimera transfronterera celebrada a Barcelona un paquet de projectes de millora de les connexions viàries i ferroviàries a través dels Pirineus, que inclou la prolongació de la línia de l'AVE Madrid-Barcelona-frontera francesa fins a Montpeller, amb la qual cosa quedaria garantida la seva continuïtat. El Govern basc ha decidit no subscriure l'acord ja que no recull el compromís de tenir en marxa l'anomenada Y basca en el 2012.
El president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, ha recordat que el trànsit per carretera entre els dos costats dels Pirineus "creix un 10% anual" en una zona que engloba 20 milions d'habitants, i suma les quatre autonomies frontereres espanyoles i les tres regions franceses.
Un dels punts principals del pla d'acció en infraestructures, segons ha ressaltat el primer ministre francès, Dominique de Villepin, és la "prolongació" de l'AVE des de Perpinyà, on estava previst que acabés fins ara, "fins a Montpeller i Nimes".
Aquesta era un de les reivindicacions més repetides des de Catalunya, per la por a arribar al 2009 amb l'AVE fins a Perpinyà però haver de continuar després en tren convencional cap a Montpeller. Respecte al compliment d'aquesta data, el 2009, per tenir enllestida l'alta velocitat entre Barcelona i la frontera francesa, Zapatero ha assegurat que "els terminis estan per complir-los".
El pla d'acció inclou, a més de la connexió de l'AVE entre Figueres i Montpeller, la de Vitòria-Dax --l'anomenada Y basca--, la connexió Saragossa-Canfranc-Pau, i una nova travessia ferroviària transpirinenca de gran capacitat.
En el cas de les carreteres, els dos governs estudiaran la connexió Saragossa-Somport-Pau; Lleida-Tolosa a través del túnel de Viella; Pamplona-Orthez; Barcelona-Puigcerdà-Tolosa; Sant Sebastià-Irun/Hendaia-Baiona, i Barcelona-Perpinyà.
Actualment, cada dia travessen el massís uns 19.300 camions i 113.700 vehicles més. El transport de mercaderies suma 100.000 tones. Encara que existeixen més d'una vintena de passos fronterers, el 40% del trànsit utilitza el de la Jonquera (Alt Empordà) i un 30% més, el d'Irun.
D'altra banda, els dos executius han acordat posar en marxa l'any 2007 una primera línia de short sea shipping, conegut com a autopistes del mar, és a dir, línies regulars de transport de mercaderies marítimes amb origen i destí entre Espanya i França.
Zapatero també s'ha referit a la interconnexió elèctrica entre els dos països a través d'una línia de Molt Alta Tensió (MAT), que suscita oposició als dos costats de la frontera entre col·lectius ecologistes. El president ha assegurat que "correspon als Ministeris d'Indústria i Medi Ambient definir el traçat", cosa que estarà decidida "d'aquí a poc" temps, amb l'objectiu final del "respecte al medi ambient".
Per la seva part, Villepin ha assegurat que "encara no existeix un traçat definitiu", ja que primer volen "veure els aspectes ambientals i també estan en marxa consultes amb les poblacions" afectades. Igualment, ha assegurat que volen el suport polític de les regions per on passarà.
La jornada ha començat passades les 11 del matí amb una reunió entre Zapatero i Villepin. Posteriorment, una vegada acabades les reunions sectorials, els dos mandataris han posat breument en solitari a l'entrada del palau.
La cimera se celebra amb l'objectiu d'impulsar la cooperació transfronterera entre els dos països, cosa que suposaria, entre altres aspectes, l'ús comú d'hospitals. També es pretén impulsar els àmbits de col·laboració, les comunicacions --principalment les viàries i les ferroviàries--, el gas i l'electricitat i la creació de polígons industrials en zones d'influència de la frontera.
Espanya i França pacten a Barcelona prolongar l'AVE fins a Montpeller.
# Zapatero i Villepin presenten un paquet de projectes que milloren les connexions viàries i ferroviàries a través dels Pirineus
# Els dos països presentaran aquest mes davant la UE un pla global sobre immigració.
Barcelona. -- Els Governs espanyol i francès han pactat a la cimera transfronterera celebrada a Barcelona un paquet de projectes de millora de les connexions viàries i ferroviàries a través dels Pirineus, que inclou la prolongació de la línia de l'AVE Madrid-Barcelona-frontera francesa fins a Montpeller, amb la qual cosa quedaria garantida la seva continuïtat. El Govern basc ha decidit no subscriure l'acord ja que no recull el compromís de tenir en marxa l'anomenada Y basca en el 2012.
El president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, ha recordat que el trànsit per carretera entre els dos costats dels Pirineus "creix un 10% anual" en una zona que engloba 20 milions d'habitants, i suma les quatre autonomies frontereres espanyoles i les tres regions franceses.
Un dels punts principals del pla d'acció en infraestructures, segons ha ressaltat el primer ministre francès, Dominique de Villepin, és la "prolongació" de l'AVE des de Perpinyà, on estava previst que acabés fins ara, "fins a Montpeller i Nimes".
Aquesta era un de les reivindicacions més repetides des de Catalunya, per la por a arribar al 2009 amb l'AVE fins a Perpinyà però haver de continuar després en tren convencional cap a Montpeller. Respecte al compliment d'aquesta data, el 2009, per tenir enllestida l'alta velocitat entre Barcelona i la frontera francesa, Zapatero ha assegurat que "els terminis estan per complir-los".
El pla d'acció inclou, a més de la connexió de l'AVE entre Figueres i Montpeller, la de Vitòria-Dax --l'anomenada Y basca--, la connexió Saragossa-Canfranc-Pau, i una nova travessia ferroviària transpirinenca de gran capacitat.
En el cas de les carreteres, els dos governs estudiaran la connexió Saragossa-Somport-Pau; Lleida-Tolosa a través del túnel de Viella; Pamplona-Orthez; Barcelona-Puigcerdà-Tolosa; Sant Sebastià-Irun/Hendaia-Baiona, i Barcelona-Perpinyà.
Actualment, cada dia travessen el massís uns 19.300 camions i 113.700 vehicles més. El transport de mercaderies suma 100.000 tones. Encara que existeixen més d'una vintena de passos fronterers, el 40% del trànsit utilitza el de la Jonquera (Alt Empordà) i un 30% més, el d'Irun.
D'altra banda, els dos executius han acordat posar en marxa l'any 2007 una primera línia de short sea shipping, conegut com a autopistes del mar, és a dir, línies regulars de transport de mercaderies marítimes amb origen i destí entre Espanya i França.
Zapatero també s'ha referit a la interconnexió elèctrica entre els dos països a través d'una línia de Molt Alta Tensió (MAT), que suscita oposició als dos costats de la frontera entre col·lectius ecologistes. El president ha assegurat que "correspon als Ministeris d'Indústria i Medi Ambient definir el traçat", cosa que estarà decidida "d'aquí a poc" temps, amb l'objectiu final del "respecte al medi ambient".
Per la seva part, Villepin ha assegurat que "encara no existeix un traçat definitiu", ja que primer volen "veure els aspectes ambientals i també estan en marxa consultes amb les poblacions" afectades. Igualment, ha assegurat que volen el suport polític de les regions per on passarà.
La jornada ha començat passades les 11 del matí amb una reunió entre Zapatero i Villepin. Posteriorment, una vegada acabades les reunions sectorials, els dos mandataris han posat breument en solitari a l'entrada del palau.
La cimera se celebra amb l'objectiu d'impulsar la cooperació transfronterera entre els dos països, cosa que suposaria, entre altres aspectes, l'ús comú d'hospitals. També es pretén impulsar els àmbits de col·laboració, les comunicacions --principalment les viàries i les ferroviàries--, el gas i l'electricitat i la creació de polígons industrials en zones d'influència de la frontera.