29 anys sense el 29
Posted: Thursday 20/03/2014 21:04
Donar més voltes que el tramvia 29
Ara fa 100 anys, el 1914, el tramvia de circumval·lació que circulava a Barcelona des del 1876 va ser rebatejat com a línia 29. Durant dècades va ser una de les més populars, un record que perviu gràcies a l'expressió "donar més voltes que el 29".
Gustau Lamadrid / 24.02.14 - 09:03h
L'any 1876, la Sociedad Catalana de Tranvías va adquirir la concessió d'una línia de circumval•lació que feia la volta a tot el nucli antic de la ciutat de Barcelona. Aquesta línia va ser la primera estrictament urbana i de seguida va adquirir un caràcter turístic perquè, com afirmava la crònica d'un diari de l'època, "tota la ciutat, amb les seves places i passejos, els seus edificis i monuments, desfila davant del passatger".
El bitllet costava 20 cèntims i era la forma més econòmica de visitar Barcelona. Així, el seu itinerari es va convertir en una excursió habitual de diumenge per a les classes populars, que passejaven per la ciutat amb la línia de circumval•lació. Pel seu recorregut, el tramvia tenia uns usuaris molt heterogenis, des d'advocats que anaven al Palau de Justícia fins a militars que es dirigien a les casernes de la Ciutadella o de les Drassanes, comerciants i compradors del Born i obrers del port.
Una línia molt popular i plena d'anècdotes
A més, aquesta línia va generar moltes expressions i simpaties populars. Els primers tramvies eren de color blau i portaven com a distintiu una banderola blava amb un cercle blanc, amb la qual cosa la gent els va batejar com "els formatges". Després es va substituir la circumferència per una C, i l’any 1914 se li va assignar el número 29, fet que va donar peu a la dita popular de "donar més voltes que el 29".
Segons apunta José Mora al seu web Autobuses BCN, durant alguns anys els cotxes d'aquesta línia portaven unes bústies de correus situades a la plataforma anterior que el públic utilitzava per dipositar-hi la seva correspondència. Aquesta era recollida per uns carters situats a la plaça Urquinaona, on durant molt de temps va estar ubicada l'administració principal de correus. Fins i tot a certes hores la recollida es feia a l'estació de França per accelerar el lliurament.
ESQUERRA: El 29 a la plaça Urquinaona el 1947 / DRETA: Imatge del 29 publicada a la guia d'autobusos (1975) (Arxiu TMB)
29 anys sense el 29
El recorregut complet de la 29 era una circumval·lació de doble sentit que discorria per la ronda Sant Pere, ronda Universitat, ronda Sant Antoni, ronda Sant Pau, avinguda Paral·lel, passeig Colom, passeig Isabel II, avinguda Marquès de l'Argentera, passeig Picasso i Arc del Triomf.
Va tenir tanta acceptació que pràcticament fins al 9 de setembre de 1962 la línia es va mantenir sense cap modificació. Després de successius canvis d'itinerari i de passar a ser servida per autobusos, la línia 29 va ser suprimida l'any 1985.
ESQUERRA: Un tramvia "Washington" de la línia 29 / DRETA: Plànol del recorregut de la 29 l'any 1985 (Arxiu TMB)
FONT: Hora Punta (TMB)
Ara fa 100 anys, el 1914, el tramvia de circumval·lació que circulava a Barcelona des del 1876 va ser rebatejat com a línia 29. Durant dècades va ser una de les més populars, un record que perviu gràcies a l'expressió "donar més voltes que el 29".
Gustau Lamadrid / 24.02.14 - 09:03h
L'any 1876, la Sociedad Catalana de Tranvías va adquirir la concessió d'una línia de circumval•lació que feia la volta a tot el nucli antic de la ciutat de Barcelona. Aquesta línia va ser la primera estrictament urbana i de seguida va adquirir un caràcter turístic perquè, com afirmava la crònica d'un diari de l'època, "tota la ciutat, amb les seves places i passejos, els seus edificis i monuments, desfila davant del passatger".
El bitllet costava 20 cèntims i era la forma més econòmica de visitar Barcelona. Així, el seu itinerari es va convertir en una excursió habitual de diumenge per a les classes populars, que passejaven per la ciutat amb la línia de circumval•lació. Pel seu recorregut, el tramvia tenia uns usuaris molt heterogenis, des d'advocats que anaven al Palau de Justícia fins a militars que es dirigien a les casernes de la Ciutadella o de les Drassanes, comerciants i compradors del Born i obrers del port.
Una línia molt popular i plena d'anècdotes
A més, aquesta línia va generar moltes expressions i simpaties populars. Els primers tramvies eren de color blau i portaven com a distintiu una banderola blava amb un cercle blanc, amb la qual cosa la gent els va batejar com "els formatges". Després es va substituir la circumferència per una C, i l’any 1914 se li va assignar el número 29, fet que va donar peu a la dita popular de "donar més voltes que el 29".
Segons apunta José Mora al seu web Autobuses BCN, durant alguns anys els cotxes d'aquesta línia portaven unes bústies de correus situades a la plataforma anterior que el públic utilitzava per dipositar-hi la seva correspondència. Aquesta era recollida per uns carters situats a la plaça Urquinaona, on durant molt de temps va estar ubicada l'administració principal de correus. Fins i tot a certes hores la recollida es feia a l'estació de França per accelerar el lliurament.
ESQUERRA: El 29 a la plaça Urquinaona el 1947 / DRETA: Imatge del 29 publicada a la guia d'autobusos (1975) (Arxiu TMB)
29 anys sense el 29
El recorregut complet de la 29 era una circumval·lació de doble sentit que discorria per la ronda Sant Pere, ronda Universitat, ronda Sant Antoni, ronda Sant Pau, avinguda Paral·lel, passeig Colom, passeig Isabel II, avinguda Marquès de l'Argentera, passeig Picasso i Arc del Triomf.
Va tenir tanta acceptació que pràcticament fins al 9 de setembre de 1962 la línia es va mantenir sense cap modificació. Després de successius canvis d'itinerari i de passar a ser servida per autobusos, la línia 29 va ser suprimida l'any 1985.
ESQUERRA: Un tramvia "Washington" de la línia 29 / DRETA: Plànol del recorregut de la 29 l'any 1985 (Arxiu TMB)
FONT: Hora Punta (TMB)