En recerca antigues locomotores de Sarrià
Posted: Saturday 10/06/2017 13:45
http://terminuscet.blogspot.com.es/2017 ... c.html?m=1
dissabte, 10 de juny de 2017
Es busquen! Les primeres locomotores d’FGC
L’any 1906 nou de les 14 locomotores de vapor d’ample de via ibèric que formaven el parc mòbil original de la companyia “Ferrocarril Sarrià Barcelona” (FSB) van sortir del Port de Barcelona amb destí desconegut.
El Ferrocarril Sarrià Barcelona, el primer del grup d’empreses que formen avui Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), va inaugurar la línia entre Sarrià i Barcelona l’any 1863 i va comptar amb 14 locomotores de vapor que van estar en servei fins a l’electrificació i el canvi d’ample (de 1668mm a 1435mm) de la mateixa l’any 1905. El parc motor estava format principalment per locomotores angleses construïdes per Sharp Steward (núm. 1-6, 8II y 9) entre 1862 i 1882 i per Brush Electrical (núm. 13 y 14) al 1891. La companyia va fer algunes adquisicions addicionals al constructor francès Koechlin (núm. 7 y 8I) al 1864 i al barcelonès Maquinista Terrestre y Marítima (núm. 10 y 12) al 1887, sent aquestes últimes unes de les primeres locomotores construïdes a Barcelona.
D’aquest parc motor, la locomotora núm. 1 (S.S. 1373/1862) va ser destruïda per una explosió al centre de Barcelona i, tres unitats més, les locomotores núm. 10 (MTM 5/1887), núm. 12 (MTM 6/1887) y núm. 7 (Koechlin 878/1864) van ser venudes a diferents ferrocarrils d’Espanya. El més interessant d’aquesta història és descobrir què va passar amb les altres 10: la número 8I (Koechlin 879/1864) va passar pel Port de Barcelona l’any 1881 i la resta, l’any 1906. Es tracta de les locomotores núm. 2 (S.S. 1374/1862) núm. 3 (S.S. 1375/1862) núm. 4 (S.S. 1376/1862) núm. 5 (S.S. 1497/1864) núm. 6 (S.S. 1498/1864) núm. 8II (S.S. 3138/1882) núm. 9 (S.S. 2644/1876) núm. 13 (B.E. 1891) i núm. 14 (B.E. 1891). El seu pas per la Duana de Barcelona al 1906 està documentant, però no s’ha trobat cap registre que especifiqui el seu destí.
Des d’aquest blog ens sumen a la crida internacional que l’escriptor Joan Carles Salmerón ha fet a través de diferents mitjans europeus, com la revista anglesa “Locomotives International”, per trobar informació sobre aquestes interessants locomotores. S’ha de tenir en compte que van ser construïdes amb ample de via ibèric i que en aquell moment ja tenien 40 anys d’antiguitat. Quin podria haver estat el seu destí?
Per saber-ne més:
Llibre "El Tren de Sarrià". Carles Salmerón i Boshc (Barcelona, 1988).
Publicat per Terminus CET
dissabte, 10 de juny de 2017
Es busquen! Les primeres locomotores d’FGC
L’any 1906 nou de les 14 locomotores de vapor d’ample de via ibèric que formaven el parc mòbil original de la companyia “Ferrocarril Sarrià Barcelona” (FSB) van sortir del Port de Barcelona amb destí desconegut.
El Ferrocarril Sarrià Barcelona, el primer del grup d’empreses que formen avui Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), va inaugurar la línia entre Sarrià i Barcelona l’any 1863 i va comptar amb 14 locomotores de vapor que van estar en servei fins a l’electrificació i el canvi d’ample (de 1668mm a 1435mm) de la mateixa l’any 1905. El parc motor estava format principalment per locomotores angleses construïdes per Sharp Steward (núm. 1-6, 8II y 9) entre 1862 i 1882 i per Brush Electrical (núm. 13 y 14) al 1891. La companyia va fer algunes adquisicions addicionals al constructor francès Koechlin (núm. 7 y 8I) al 1864 i al barcelonès Maquinista Terrestre y Marítima (núm. 10 y 12) al 1887, sent aquestes últimes unes de les primeres locomotores construïdes a Barcelona.
D’aquest parc motor, la locomotora núm. 1 (S.S. 1373/1862) va ser destruïda per una explosió al centre de Barcelona i, tres unitats més, les locomotores núm. 10 (MTM 5/1887), núm. 12 (MTM 6/1887) y núm. 7 (Koechlin 878/1864) van ser venudes a diferents ferrocarrils d’Espanya. El més interessant d’aquesta història és descobrir què va passar amb les altres 10: la número 8I (Koechlin 879/1864) va passar pel Port de Barcelona l’any 1881 i la resta, l’any 1906. Es tracta de les locomotores núm. 2 (S.S. 1374/1862) núm. 3 (S.S. 1375/1862) núm. 4 (S.S. 1376/1862) núm. 5 (S.S. 1497/1864) núm. 6 (S.S. 1498/1864) núm. 8II (S.S. 3138/1882) núm. 9 (S.S. 2644/1876) núm. 13 (B.E. 1891) i núm. 14 (B.E. 1891). El seu pas per la Duana de Barcelona al 1906 està documentant, però no s’ha trobat cap registre que especifiqui el seu destí.
Des d’aquest blog ens sumen a la crida internacional que l’escriptor Joan Carles Salmerón ha fet a través de diferents mitjans europeus, com la revista anglesa “Locomotives International”, per trobar informació sobre aquestes interessants locomotores. S’ha de tenir en compte que van ser construïdes amb ample de via ibèric i que en aquell moment ja tenien 40 anys d’antiguitat. Quin podria haver estat el seu destí?
Per saber-ne més:
Llibre "El Tren de Sarrià". Carles Salmerón i Boshc (Barcelona, 1988).
Publicat per Terminus CET