Mataró Bus millora el servei amb l’estrena el 31 de gener d’una nova xarxa amb 9 línies d’autobusos
Data publicació: 14/01/2009
S’amplia la cobertura geogràfica i la franja horària, i es redueix el temps d’espera
El regidor de Via Pública, Oriol Batista, i el director general de l’empresa Corporación Española del Transporte (CTSA), Juan Abel, han presentat avui en roda de premsa la nova xarxa del Mataró Bus, que es posarà en funcionament el 31 de gener. Les millores introduïdes en el servei de transport públic urbà de la ciutat inclouen principalment l’ampliació de línies, que passen de les 6 actuals a 9; l’ampliació de la cobertura geogràfica, ja que els autobusos arribaran a nous sectors de la ciutat; l’ampliació dels horaris i una reducció del temps mitjà d’espera a les parades.
La reestructuració de les línies és conseqüència del nou contracte del servei, que l’Ajuntament va adjudicar a CTSA l’any passat fins a 2013, amb la possibilitat d’ampliar-lo fins al 2023. Els canvis s’introduiran en dues fases: la primera, que començarà el dissabte 31 de gener amb l’entrada en marxa de les noves línies, i una segona fase a partir de 2011 quan es preveuen introduir noves millores al servei.
Entre els objectius de la reestructuració de la xarxa destaquen la voluntat de crear línies que donin resposta als itineraris amb més demanda; implantar recorreguts més ràpids i directes; i reduir les freqüències de pas. Amb les noves línies s’amplia la cobertura geogràfica, de manera que els autobusos arribaran a partir d’ara a zones de la ciutat que no tenien servei, com els polígons industrials de Pla d’en Boet i Mata-Rocafonda, i aproparan als veïns a les urbanitzacions de Can Vilardell, Les Sureres, Vallveric i Can Quirze. En el futur també es preveu que arribin al TecnoCampus i al Rengle.
Les noves línies
- Línia 1 i 2: són dues grans línies circulars simètriques però en sentit invers una de l’altra, i constitueixen l’eix central de la nova xarxa.
- Línia 3: Camí de la Serra-Vista Alegre-Rocafonda. Serà més directa que l’actual. Comunicarà també amb l’Hospital de Mataró, Mataró Parc i l’estació de Renfe. A la segona fase es preveu que sigui la línia que arribi al TecnoCampus i al Rengle.
- Línia 4: Cirera-Molins. Entre altres zones de la ciutat i equipaments, comunicarà Cirera i Molins amb l’estació de Renfe i la façana marítima o el futur Corte Inglés. També serà més directa que l’actual.
- Línia 5: Estació Renfe-Hospital. Conserva el recorregut actual, però en determinats horaris l’allargarà per apropar els viatgers a l’entrada de Can Vilardell i Les Sureres. En concret, faran aquesta perllongació 8 autobusos diaris de dilluns a dissabte i 7 els diumenges i festius.
- Línia 6: Institut Català de la Salut-Carretera de Mata. Unirà Cerdanyola amb Els Molins i Rocafonda. Tant aquesta línia com la 7 són conseqüència del desdoblament de l’actual línia 0, que desapareix.
- Línia 7: Plaça Tereses-Cerdanyola. De només 8 parades, passarà per l’equipament sanitari del Camí del Mig, el carrer de Miquel Biada, la plaça de les Tereses, el carrer de Jaume Isern, la plaça de Granollers, l’escola Salesians, l’Escola Universitària Politècnica de Mataró, el parc de Cerdanyola i l’avinguda de la Gatassa.
- Línia 8: La Rambla-Galícia. Connectarà l’Havana i l’Escorxador amb Cerdanyola i La Llàntia, passant pel centre, l’Hospital de Sant Jaume i Santa Magdalena, la plaça de Granollers, la biblioteca Pompeu Fabra i l’equipament sanitari de Camí del Mig, entre altres.
- Línia P: Mata-Vallveric-Pla d’en Boet. Donarà servei als polígons industrials en horaris concrets: es preveu 5 sortides de dilluns a divendres coincidint amb els horaris d’entrada i sortida del treball i en combinació amb els horaris de Renfe.
Menys transbordaments
La nova xarxa permet crear 32 noves relacions directes entre zones i equipaments de la ciutat. Els usuaris es podran moure amb més facilitat i rapidesa en transport públic perquè no hauran de fer tants transbordaments.
Més vehicles i reducció de les freqüències de pas
Amb la nova xarxa hi haurà 24 autobusos en funcionament els dies feiners (ara 22), i a la segona fase es preveu que n’hi hagi 29. El 31 de gener entraran en servei 12 nous vehicles més moderns i accessibles, ja que incorporen un sistema de doble rampa per a l’accés de persones amb cadires de rodes, de manera que si el sistema automàtic no funciona s’hi podrà desplegar una rampa manual.
El temps d’espera a les parades es reduirà dels 18,8 minuts actuals en dies feiners a prop de 17,6 minuts de mitjana. A partir del 2011 es preveu reduir-lo fins 14,6 minuts de mitjana. Les freqüències de pas els caps de setmana també milloren.
Horaris més amplis
Els caps de setmana, Mataró Bus finalitzarà més tard el darrer servei, a les 0.45 hores els divendres i a les 0.43 hores els dissabtes. Ara el darrer servei del divendres es fa a les 22.50 hores i el darrer de dissabte a les 22.18 hores. També començaran a treballar abans els dissabtes (a les 6.22 hores, quan ara el primer servei es fa a les 6.44 hores). Els diumenges i festius el primer servei es farà a les 8 del matí (ara a les 8.25 hores), i el darrer autobús passarà a les 22.45 hores (ara a les 22.13 hores). A la segona fase també es preveu finalitzar més tard els darrers serveis de dilluns a dijous.
Properament està previst implantar altres millores en el servei, com la posada en marxa del nou web de Mataró Bus o la instal·lació de més plafons d’informació dinàmica a les parades per conèixer el temps d’espera.
Acte públic i campanya de difusió
Per donar a conèixer la nova xarxa, el proper dissabte, 17 de gener, es farà una jornada de presentació a la plaça de Santa Anna. Mataró Bus exposarà durant tot el dia els 12 nous vehicles que començaran a funcionar a partir del dia 31, dos dels quals estaran oberts perquè els puguin visitar els ciutadans.
El recorregut de les noves línies es mostrarà en diferents plafons informatius i hi haurà un estand amb informadors que distribuiran la nova guia del servei. A partir de les 11.00 hores també hi haurà activitats i animació infantil.
D’altra banda, s’ha dissenyat una campanya de comunicació sobre les millores del servei, que posa l’accent en la posada en marxa de les noves línies circulars, l’ampliació d’horaris, la facilitat per unir llocs d’interès per al ciutadà (de la feina a l’escola) i la sostenibilitat. S’hi faran anuncis en premsa local, falques a Mataró Ràdio, anuncis a les televisions locals, anuncis al canal d’informació de l’interior dels autobusos i publicitat exterior.
Durant els dies previs i posteriors a la posada en marxa de les noves línies hi haurà presència d’informadors de Mataró Bus a les principals parades, que comptaran amb el suport d’agents cívics de l’Ajuntament. També s’ha previst la col·laboració dels dinamitzadors dels casals de gent gran, així com la realització de sessions informatives als barris, entitats i consells de participació que ho sol·licitin. Mentre no estiguin instal·lades les noves marquesines hi haurà pals provisionals de senyalització de les parades que ara no existien. D’altra banda, durant aquest any s’instal·laran 35 noves plataformes a les parades, per facilitar l’accés a l’autobús.
Desaparició dels títols multiviatge propis de Mataró Bus
A partir d’aquest mes de gener s’han deixat de vendre les targetes multiviatge pròpies de Mataró Bus (T-10 i T-30). Aquest fet és conseqüència de la integració al sistema tarifari de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que amb un únic títol validat permet als usuaris fer fins a 3 transbordaments entre els diferents transports existents a l’àrea metropolitana.
A partir d’ara els usuaris de Mataró Bus poden optar per adquirir el bitllet senzill als autobusos o bé els títols integrats de l’ATM, que s’ha de comprar als estancs o als ServiCaixa. Els usuaris que encara disposen de títols de Mataró Bus sense exhaurir els poden seguir utilitzant fins a esgotar els viatges.
http://www.mataro.cat/portal/contingut/ ... robus.html