Remodelació d'estacions de metro de Barcelona TMB
Posted: Sunday 07/05/2006 23:09
De El Periódico de Catalunya:
-----------------------------------
Expansió a alta velocitat
La xarxa de metro de l'àrea metropolitana augmentarà el 81% els pròxims anys amb la construcció de 70 quilòmetres de vies
Els plans ja aprovats inclouen l'estrena de 73 estacions i 100 trens
RAMON COMORERA
BARCELONA
La xarxa de metro de l'àrea metropolitana de Barcelona registra un creixement sense precedents en la primera dècada del nou segle. Els projectes ja aprovats suposaran la creació el 2010 de 70 quilòmetres de vies, fins a arribar a un total de 156, un 81% més. Xifres similars es donen en noves estacions i trens que van entrant en servei gradualment. El ritme inversor és fort, tot i que encara és inferior al dèficit acumulat per aquest transport públic en molt anys.
A Obres per obrir la L9 i prolongar-ne tres més
La construcció de la línia 9, de 43 quilòmetres de longitud i amb 46 estacions i 14 intercanviadors, s'emportarà durant uns quants anys la major part de la creixent inversió en el metro. L'obertura d'aquesta gran obra, pressupostada el 2004 en 3.000 milions, multiplicarà la mobilitat metropolitana.
Es parla sempre d'una línia, però en realitat en són dues: la L9 Santa Coloma-aeroport i la L10 Badalona-Zona Franca, amb un llarg tram central comú que travessa Barcelona pel nord, del Bon Pastor al polígon Gornal de l'Hospitalet. Aquest recorregut travessa, al-
menys un cop, totes les altres línies.
Problemes de projecte i d'execució d'una obra més complexa del previst pel Govern de CiU que la va iniciar han anat invalidant, sense noves dates, uns terminis d'obertura gens realistes: primers trams el 2005 i la resta, el 2007.
Bona part de la línia està ara en obres: ja s'han perforat 8,5 quilòmetres i s'han iniciat la meitat de les estacions. Una altra tuneladora començarà aviat a treballar entre la Fira i el Parc Logístic, mentre segueixen l'excavació del Gorg a la Sagrera i les obres en superfície de la Zona Franca, segons dades de la Conselleria d'Obres Públiques.
A més d'aquest recorregut de nova creació, s'estan prolongant tres línies: L2, de Pep Ventura a Badalona Centre i, en projecte, de Sant Antoni al Parc Logístic; L3, de Canyelles a la Trinitat Nova; i L5, d'Horta a la Vall d'Hebron. A la L4 es renovaran les vies del Bogatell a la Selva de Mar per evitar vibracions i a la L1 s'iniciaran els tallers i la cua de maniobres a l'Hospital de Bellvitge. Amb aquesta gran expansió, la xarxa passarà de 121 estacions a 194.
B Més combois i reforma a fons de la flota
El nombre de trens en servei també augmenta d'acord amb la forta expansió territorial de la xarxa i la necessitat de disposar de més combois en circulació per reduir el temps d'espera a les estacions.
De les 39 màquines de la sèrie 5000 encarregades a CAF per l'Autoritat del Transport Metropolità perquè Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) les utilitzi a les línies 2, 3 i 5, un total de 19 ja estan en servei. La resta anirà arribant progressivament fins al 2008. La majoria s'afegeix a la flota i només algunes substitueixen trens antics de la L5. Els 10 combois d'un altra comanda, en aquest cas de la sèrie 6000, es posaran en marxa a la L1 a partir del maig del 2007 també per ampliar el servei.
La inversió més important, no obstant, també correspon a la L9. La francesa Alstom fabrica les 50 unitats que recorreran la línia. A més, Siemens desenvolupa a Cornellà el sistema de conducció automàtica de la L9. Els primers metres automatitzats seran, no obstant, els de la L11, banc de proves del procés a la xarxa.
TMB iniciarà, així mateix, a final del 2006 un pla per renovar en tres anys l'interior de 42 trens de la L1 (24) i L3 (18) que han arribat a l'equador de la seva vida útil i necessiten una reforma a fons. Des de l'octubre del 2005, TMB ha augmentat un 6% la capacitat mitjana de transport de les línies 1 a la 5.
C Inversió en accessos i serveis als viatgers
La Generalitat té en marxa una inversió de més de 100 milions per millorar els accessos i suprimir les barreres arquitectòniques al total de les 121 estacions de la xarxa de metro. La instal.lació d'ascensors, rampes o paviments especials ja s'ha acabat en 48. 52 més estan en obres i les 21 restants tenen els projectes enllestits. Entre aquestes estacions hi ha els intercanviadors, amb obres que són més complexes: la Sagrera, Urquinaona, Diagonal, Triomf i Catalunya.
TMB també desenvolupa un pla propi de rehabilitació integral d'estacions (llums, bancs, escales, mà- quines de bitllets, plafons o terres) al qual destina 12 milions cada any. Sants Estació, el Liceu, Santa Eulàlia i Joanic estan actualment en obres. A final del 2006 s'actuarà a Drassanes, Santa Coloma, Pubilla Cases i Alfons X.
L'empresa ja ha donat cobertura telefònica a 28 estacions cèntriques i els túnels que les uneixen. A finals d'any en seran 50. Altres iniciatives són els programes de neteja, seguretat ciutadana, lluita antifrau i renovació dels locals comercials instal.lats a la xarxa.
-----------------------------------
Expansió a alta velocitat
La xarxa de metro de l'àrea metropolitana augmentarà el 81% els pròxims anys amb la construcció de 70 quilòmetres de vies
Els plans ja aprovats inclouen l'estrena de 73 estacions i 100 trens
RAMON COMORERA
BARCELONA
La xarxa de metro de l'àrea metropolitana de Barcelona registra un creixement sense precedents en la primera dècada del nou segle. Els projectes ja aprovats suposaran la creació el 2010 de 70 quilòmetres de vies, fins a arribar a un total de 156, un 81% més. Xifres similars es donen en noves estacions i trens que van entrant en servei gradualment. El ritme inversor és fort, tot i que encara és inferior al dèficit acumulat per aquest transport públic en molt anys.
A Obres per obrir la L9 i prolongar-ne tres més
La construcció de la línia 9, de 43 quilòmetres de longitud i amb 46 estacions i 14 intercanviadors, s'emportarà durant uns quants anys la major part de la creixent inversió en el metro. L'obertura d'aquesta gran obra, pressupostada el 2004 en 3.000 milions, multiplicarà la mobilitat metropolitana.
Es parla sempre d'una línia, però en realitat en són dues: la L9 Santa Coloma-aeroport i la L10 Badalona-Zona Franca, amb un llarg tram central comú que travessa Barcelona pel nord, del Bon Pastor al polígon Gornal de l'Hospitalet. Aquest recorregut travessa, al-
menys un cop, totes les altres línies.
Problemes de projecte i d'execució d'una obra més complexa del previst pel Govern de CiU que la va iniciar han anat invalidant, sense noves dates, uns terminis d'obertura gens realistes: primers trams el 2005 i la resta, el 2007.
Bona part de la línia està ara en obres: ja s'han perforat 8,5 quilòmetres i s'han iniciat la meitat de les estacions. Una altra tuneladora començarà aviat a treballar entre la Fira i el Parc Logístic, mentre segueixen l'excavació del Gorg a la Sagrera i les obres en superfície de la Zona Franca, segons dades de la Conselleria d'Obres Públiques.
A més d'aquest recorregut de nova creació, s'estan prolongant tres línies: L2, de Pep Ventura a Badalona Centre i, en projecte, de Sant Antoni al Parc Logístic; L3, de Canyelles a la Trinitat Nova; i L5, d'Horta a la Vall d'Hebron. A la L4 es renovaran les vies del Bogatell a la Selva de Mar per evitar vibracions i a la L1 s'iniciaran els tallers i la cua de maniobres a l'Hospital de Bellvitge. Amb aquesta gran expansió, la xarxa passarà de 121 estacions a 194.
B Més combois i reforma a fons de la flota
El nombre de trens en servei també augmenta d'acord amb la forta expansió territorial de la xarxa i la necessitat de disposar de més combois en circulació per reduir el temps d'espera a les estacions.
De les 39 màquines de la sèrie 5000 encarregades a CAF per l'Autoritat del Transport Metropolità perquè Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) les utilitzi a les línies 2, 3 i 5, un total de 19 ja estan en servei. La resta anirà arribant progressivament fins al 2008. La majoria s'afegeix a la flota i només algunes substitueixen trens antics de la L5. Els 10 combois d'un altra comanda, en aquest cas de la sèrie 6000, es posaran en marxa a la L1 a partir del maig del 2007 també per ampliar el servei.
La inversió més important, no obstant, també correspon a la L9. La francesa Alstom fabrica les 50 unitats que recorreran la línia. A més, Siemens desenvolupa a Cornellà el sistema de conducció automàtica de la L9. Els primers metres automatitzats seran, no obstant, els de la L11, banc de proves del procés a la xarxa.
TMB iniciarà, així mateix, a final del 2006 un pla per renovar en tres anys l'interior de 42 trens de la L1 (24) i L3 (18) que han arribat a l'equador de la seva vida útil i necessiten una reforma a fons. Des de l'octubre del 2005, TMB ha augmentat un 6% la capacitat mitjana de transport de les línies 1 a la 5.
C Inversió en accessos i serveis als viatgers
La Generalitat té en marxa una inversió de més de 100 milions per millorar els accessos i suprimir les barreres arquitectòniques al total de les 121 estacions de la xarxa de metro. La instal.lació d'ascensors, rampes o paviments especials ja s'ha acabat en 48. 52 més estan en obres i les 21 restants tenen els projectes enllestits. Entre aquestes estacions hi ha els intercanviadors, amb obres que són més complexes: la Sagrera, Urquinaona, Diagonal, Triomf i Catalunya.
TMB també desenvolupa un pla propi de rehabilitació integral d'estacions (llums, bancs, escales, mà- quines de bitllets, plafons o terres) al qual destina 12 milions cada any. Sants Estació, el Liceu, Santa Eulàlia i Joanic estan actualment en obres. A final del 2006 s'actuarà a Drassanes, Santa Coloma, Pubilla Cases i Alfons X.
L'empresa ja ha donat cobertura telefònica a 28 estacions cèntriques i els túnels que les uneixen. A finals d'any en seran 50. Altres iniciatives són els programes de neteja, seguretat ciutadana, lluita antifrau i renovació dels locals comercials instal.lats a la xarxa.