Llum verd per als busos a Aribau
Posted: Saturday 29/07/2006 12:16
Llum verd per als busos a Aribau
Barcelona provarà un nou sistema perquè els semàfors es posin en verd quan arribi el bus
MARIONA SÒRIA. Barcelona
Barcelona posarà a prova, el pròxim mes de setembre, un nou mecanisme de coordinació de semàfors per facilitar la circulació dels busos. Es tracta d'un sistema informàtic que permetrà que el semàfor es posi en verd quan el bus arriba a una cruïlla. De moment, la prova pilot es farà al carrer Aribau, per on passen fins a set línies de bus. El consistori vol incrementar, d'aquesta manera, la velocitat dels busos entre un 8% i un 10%, és a dir, que circulin a una velocitat mitjana d'uns 15 quilòmetres per hora. La prova s'avaluarà fins al gener de l'any vinent i, si funciona, s'estudiarà aplicar-lo a altres carrers de la ciutat.
+ Un bus de la línia 54 creua un semàfor verd al carrer Aribau. / Foto: JUANMA RAMOS
El mecanisme, que ara l'Ajuntament de Barcelona ha tret a concurs per un valor de 59.000 euros, funcionarà a través d'un suport informàtic que connectarà la central de busos de Transports Metropolitans de Barcelona amb el centre de coordinació semafòrica de l'àrea de mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona. El sistema coordinarà el pas dels busos amb el control de les freqüències semafòriques de Barcelona, de manera que, quan els vehicles arribin a la cruïlla, el semàfor canviarà a verd.
Aquest sistema intenta posar en pràctica el que s'anomena «prioritat semafòrica del bus», que segons el tècnic de l'àrea de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Carles López, permetrà incrementar la velocitat comercial dels busos entre un 8% i un 10%, fins a arribar a una mitjana de 14 o 15 quilòmetres per hora. Ara, els busos de Transports Metropolitans de Barcelona tenen una velocitat mitjana d'uns 12 quilòmetres per hora, una velocitat força baixa perquè aquests vehicles s'han d'aturar, a més dels semàfors en vermell, a les parades, durant força minuts.
Aquesta prova pilot es durà a terme al carrer Aribau. L'Ajuntament ha triat aquesta via perquè té una sola direcció –diuen que provar-ho en vies de doble direcció és força complicat tècnicament–, i perquè hi passen fins a set línies de bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Segons el tècnic de mobilitat, aquest ajustament no afectarà el temps d'espera en el semàfor dels cotxes que passin pel carrer Aribau, sinó que «només es repartirà el temps en verd d'una altra manera». Assegura que tampoc variarà el temps de vermell de les cruïlles que creuen amb aquesta via cèntrica de la ciutat.
El sistema, que s'avaluarà durant uns mesos, s'aplicarà després de calcular què triga un bus a travessar d'una cruïlla a una altra, tenint en compte el temps d'aturada a les parades. Un cop s'obtingui aquesta fórmula, el sistema informàtic adaptarà la freqüència semafòrica al pas dels vehicles. López assegura que si la prova que es farà a Aribau funciona, s'estudiarà deixar-lo implantat en aquest carrer. Més enllà, però, d'aquesta via, el consistori podria estudiar estendre el sistema a altres carrers de les mateixes característiques viàries que Aribau, que, segons López, a l'Eixample n'hi ha almenys 12. Fa temps que el consistori busca mecanismes per incrementar el servei de busos de Barcelona, que transporta més de 200 milions d'usuaris l'any.
De fet, tota la xarxa de busos de TMB està immersa en un projecte de millora. Fa poc, es van presentar 45 nous vehicles que serviran per substituir els més antics i per reforçar les línies amb més demanda, com és la 41. No obstant això, el bus continua sent el germà petit del transport públic urbà, molt lluny encara d'equiparar-se al servei de metro de Barcelona.
PROJECTES EN ESPERA
El disseny de la xarxa de busos és hereu de les rutes dels antics tramvies que travessaven la ciutat. Alguns experts en mobilitat asseguren que el seu dibuix sobre el mapa no és el més idoni. Fa uns mesos, durant un seminari sobre xarxes eficients de transport públic, es va presentar un projecte encapçalat per l'Agència d'Ecologia Urbana de Barcelona que consistia a redibuixar de dalt a baix les línies de bus. La proposta traçava ratlles rectilínies seguint la quadrícula del pla de Cerdà, amb el qual els usuaris tan sols haurien de conèixer el destí final de la línia per orientar-se. Tot i que l'estudi el va encarregar TMB, la regidoria de Mobilitat el té guardat en un calaix per la complexitat que té.
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/notic ... mp=2007229
Barcelona provarà un nou sistema perquè els semàfors es posin en verd quan arribi el bus
MARIONA SÒRIA. Barcelona
Barcelona posarà a prova, el pròxim mes de setembre, un nou mecanisme de coordinació de semàfors per facilitar la circulació dels busos. Es tracta d'un sistema informàtic que permetrà que el semàfor es posi en verd quan el bus arriba a una cruïlla. De moment, la prova pilot es farà al carrer Aribau, per on passen fins a set línies de bus. El consistori vol incrementar, d'aquesta manera, la velocitat dels busos entre un 8% i un 10%, és a dir, que circulin a una velocitat mitjana d'uns 15 quilòmetres per hora. La prova s'avaluarà fins al gener de l'any vinent i, si funciona, s'estudiarà aplicar-lo a altres carrers de la ciutat.
+ Un bus de la línia 54 creua un semàfor verd al carrer Aribau. / Foto: JUANMA RAMOS
El mecanisme, que ara l'Ajuntament de Barcelona ha tret a concurs per un valor de 59.000 euros, funcionarà a través d'un suport informàtic que connectarà la central de busos de Transports Metropolitans de Barcelona amb el centre de coordinació semafòrica de l'àrea de mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona. El sistema coordinarà el pas dels busos amb el control de les freqüències semafòriques de Barcelona, de manera que, quan els vehicles arribin a la cruïlla, el semàfor canviarà a verd.
Aquest sistema intenta posar en pràctica el que s'anomena «prioritat semafòrica del bus», que segons el tècnic de l'àrea de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Carles López, permetrà incrementar la velocitat comercial dels busos entre un 8% i un 10%, fins a arribar a una mitjana de 14 o 15 quilòmetres per hora. Ara, els busos de Transports Metropolitans de Barcelona tenen una velocitat mitjana d'uns 12 quilòmetres per hora, una velocitat força baixa perquè aquests vehicles s'han d'aturar, a més dels semàfors en vermell, a les parades, durant força minuts.
Aquesta prova pilot es durà a terme al carrer Aribau. L'Ajuntament ha triat aquesta via perquè té una sola direcció –diuen que provar-ho en vies de doble direcció és força complicat tècnicament–, i perquè hi passen fins a set línies de bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Segons el tècnic de mobilitat, aquest ajustament no afectarà el temps d'espera en el semàfor dels cotxes que passin pel carrer Aribau, sinó que «només es repartirà el temps en verd d'una altra manera». Assegura que tampoc variarà el temps de vermell de les cruïlles que creuen amb aquesta via cèntrica de la ciutat.
El sistema, que s'avaluarà durant uns mesos, s'aplicarà després de calcular què triga un bus a travessar d'una cruïlla a una altra, tenint en compte el temps d'aturada a les parades. Un cop s'obtingui aquesta fórmula, el sistema informàtic adaptarà la freqüència semafòrica al pas dels vehicles. López assegura que si la prova que es farà a Aribau funciona, s'estudiarà deixar-lo implantat en aquest carrer. Més enllà, però, d'aquesta via, el consistori podria estudiar estendre el sistema a altres carrers de les mateixes característiques viàries que Aribau, que, segons López, a l'Eixample n'hi ha almenys 12. Fa temps que el consistori busca mecanismes per incrementar el servei de busos de Barcelona, que transporta més de 200 milions d'usuaris l'any.
De fet, tota la xarxa de busos de TMB està immersa en un projecte de millora. Fa poc, es van presentar 45 nous vehicles que serviran per substituir els més antics i per reforçar les línies amb més demanda, com és la 41. No obstant això, el bus continua sent el germà petit del transport públic urbà, molt lluny encara d'equiparar-se al servei de metro de Barcelona.
PROJECTES EN ESPERA
El disseny de la xarxa de busos és hereu de les rutes dels antics tramvies que travessaven la ciutat. Alguns experts en mobilitat asseguren que el seu dibuix sobre el mapa no és el més idoni. Fa uns mesos, durant un seminari sobre xarxes eficients de transport públic, es va presentar un projecte encapçalat per l'Agència d'Ecologia Urbana de Barcelona que consistia a redibuixar de dalt a baix les línies de bus. La proposta traçava ratlles rectilínies seguint la quadrícula del pla de Cerdà, amb el qual els usuaris tan sols haurien de conèixer el destí final de la línia per orientar-se. Tot i que l'estudi el va encarregar TMB, la regidoria de Mobilitat el té guardat en un calaix per la complexitat que té.
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/notic ... mp=2007229