Limitaran a 80 km/h totes les vies metropolitanes de BCN
Posted: Friday 15/12/2006 9:52
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/
-------------------------------------------------
Reduiran el límit de velocitat a 80 km/h en les vies que creuen la regió metropolitana
És una de les 77 mesures que per decret aprovarà el govern per fer front a la contaminació que provoca el trànsit
EMMA ANSOLA. Barcelona
El Departament de Medi Ambient ha tret a exposició pública l'avantprojecte del pla d'actuacions que, fins al 2010, ha de permetre reduir la contaminació atmosfèrica que provoca el trànsit de vehicles i l'activitat industrial i que es tradueix en un alt nivell de partícules en suspensió i diòxids de nitrogen que afecten directament la salut de les persones. El pla inclou 77 mesures, bona part de les quals estan relacionades amb el transport com ara la reducció del límit de velocitat fins als 80 quilòmetres per hora en les vies principals, autopistes i autovies, que creuen la regió metropolitana, des de Granollers fins a Terrassa i des de Castelldefels fins a Santa Coloma de Gramenet, una zona que inclou 40 municipis obligats també a redactar plans de mobilitat urbana.
Circular per l'AP-7 entre Martorell i Granollers s'haurà de fer, a partir de l'aprovació del decret, a menys de 80 quilòmetres per hora. Una velocitat que també quedarà fixada per a altres vies principals, autopistes i autovies, com, per exemple, l'A-2, la C-16 (els túnels de Vallvidrera), les rondes on actualment ja hi ha trams on s'ha de circular a 80 km/h, la B-20 i la C-52, entre d'altres.
La reducció de la velocitat quedarà subjecte únicament a aquells trams de via que quedin inserits en la zona d'especial protecció que engloba 40 municipis de la regió metropolitana de Barcelona. La direcció general de Qualitat Ambiental preveu que el govern aprovi el pla al maig. La directora de l'àrea, Maria Comellas, assenyalava ahir que aquestes mesures formen part del primer pla que es fa a l'Estat espanyol i que és fruit de la directiva europea sobre qualitat de l'aire que obliga els estats membres a reduir els nivells de contaminants atmosfèrics abans del 2010.
A Catalunya són les partícules en suspensió inferiors a 10 micres i els diòxids de nitrogen, bàsicament provocats pel trànsit i l'activitat industrial, els que sobrepassen un 30% els límits que marca Europa. Restablir la qualitat de l'aire és l'objectiu d'aquests plans d'actuació que a Catalunya s'aplicaran a la regió metropolitana de Barcelona, on es van detectar nivells alts dels esmentats contaminants.
L'esborrany del pla, actualment en exposició pública perquè entitats, indústries, administracions i ciutadans presentin al·legacions abans que el govern l'aprovi, inclou 77 mesures, la majoria de les quals s'inscriuen en els sectors del transport i de la indústria.
A més de la reducció de la velocitat, que permetrà disminuir les emissions de contaminants entre un 15% i un 25%, el pla conté altres mesures com ara l'obligació per a tots els 40 municipis de la regió de redactar plans de mobilitat urbana que incloguin avaluacions de les emissions i la seva reducció. Els primers a fer-ho seran els de més de 50.000 habitants, que han de tenir enllestit el pla el 2008. Altres actuacions són la construcció d'aparcaments dissuasius en estacions ferroviàries, l'ampliació de la xarxa de metro i bus, la creació de carrils per a vehicles privats amb més de tres ocupants, el pla estratègic de la bicicleta i la installació de filtres per a vehicles dièsel dels serveis públics.
------------------
«Tolerància zero» amb els contaminants
Les actuacions que recull el pla també incidiran en la prevenció amb l'objectiu d'evitar la creació de noves fonts d'aquests contaminants. Així s'aplicaran criteris ambientals tant en la modificació com en la planificació de noves activitats industrials i energètiques. «No es prohibeix res, però qualsevol nova activitat o modificació de les actuals hauran de tenir un balanç d'emissions zero», explicava ahir la directora de Qualitat Ambiental del Departament de Medi Ambient, Maria Comellas. Els planejaments urbanístics, les noves infraestructures, l'execució d'obres i la construcció, rehabilitació i demolició d'edificis també seran objecte de criteris ambientals amb la finalitat que no s'incrementin les emissions. Si l'operació que es vol portar a terme emet gasos contaminants, diòxids de nitrogen i partícules en suspensió, hauran de restar-ne en altres activitats que ja emeten gasos, perquè el balanç sigui zero.
------------------------
Buidar la Diagonal
Les noves mesures s'hauran d'aplicar en les redaccions dels plans de mobilitat, alguns dels quals estan ja en procés d'elaboració com ara el de Barcelona. Així, i per tal de reduir el nivell de contaminats a Barcelona, el pla del govern assenyala que en vies principals com ara la Diagonal, Sants, Meridiana i la Gran Via, bàsicament les vies d'entrada i sortida a la ciutat, cal reduir el trànsit de vehicles. D'acord amb això s'estableix que la reducció en vies principals hauria de ser de l'ordre d'un 20%, un 10% en vies interurbanes i entre un 5% i un 10% en les vies urbanes. Serà l'Ajuntament de Barcelona qui té la responsabilitat ara de triar quines actuacions portarà a terme per aconseguir reduir el trànsit de vehicles en aquestes vies i per tant complir la llei. Pel que fa a carrils VAO, vehicles d'alta ocupació, n'hi ha de projectats tres d'interurbans: entre l'avinguda Diagonal i la C-58; entre Meridiana i la C-58, i a la Gran Via Nord. Els carrils busos també s'ampliaran així com la xarxa del metro. Altres espais que hauran de prendre mesures per reduir les emissions són el port i l'aeroport.
-------------------------------------------------
Reduiran el límit de velocitat a 80 km/h en les vies que creuen la regió metropolitana
És una de les 77 mesures que per decret aprovarà el govern per fer front a la contaminació que provoca el trànsit
EMMA ANSOLA. Barcelona
El Departament de Medi Ambient ha tret a exposició pública l'avantprojecte del pla d'actuacions que, fins al 2010, ha de permetre reduir la contaminació atmosfèrica que provoca el trànsit de vehicles i l'activitat industrial i que es tradueix en un alt nivell de partícules en suspensió i diòxids de nitrogen que afecten directament la salut de les persones. El pla inclou 77 mesures, bona part de les quals estan relacionades amb el transport com ara la reducció del límit de velocitat fins als 80 quilòmetres per hora en les vies principals, autopistes i autovies, que creuen la regió metropolitana, des de Granollers fins a Terrassa i des de Castelldefels fins a Santa Coloma de Gramenet, una zona que inclou 40 municipis obligats també a redactar plans de mobilitat urbana.
Circular per l'AP-7 entre Martorell i Granollers s'haurà de fer, a partir de l'aprovació del decret, a menys de 80 quilòmetres per hora. Una velocitat que també quedarà fixada per a altres vies principals, autopistes i autovies, com, per exemple, l'A-2, la C-16 (els túnels de Vallvidrera), les rondes on actualment ja hi ha trams on s'ha de circular a 80 km/h, la B-20 i la C-52, entre d'altres.
La reducció de la velocitat quedarà subjecte únicament a aquells trams de via que quedin inserits en la zona d'especial protecció que engloba 40 municipis de la regió metropolitana de Barcelona. La direcció general de Qualitat Ambiental preveu que el govern aprovi el pla al maig. La directora de l'àrea, Maria Comellas, assenyalava ahir que aquestes mesures formen part del primer pla que es fa a l'Estat espanyol i que és fruit de la directiva europea sobre qualitat de l'aire que obliga els estats membres a reduir els nivells de contaminants atmosfèrics abans del 2010.
A Catalunya són les partícules en suspensió inferiors a 10 micres i els diòxids de nitrogen, bàsicament provocats pel trànsit i l'activitat industrial, els que sobrepassen un 30% els límits que marca Europa. Restablir la qualitat de l'aire és l'objectiu d'aquests plans d'actuació que a Catalunya s'aplicaran a la regió metropolitana de Barcelona, on es van detectar nivells alts dels esmentats contaminants.
L'esborrany del pla, actualment en exposició pública perquè entitats, indústries, administracions i ciutadans presentin al·legacions abans que el govern l'aprovi, inclou 77 mesures, la majoria de les quals s'inscriuen en els sectors del transport i de la indústria.
A més de la reducció de la velocitat, que permetrà disminuir les emissions de contaminants entre un 15% i un 25%, el pla conté altres mesures com ara l'obligació per a tots els 40 municipis de la regió de redactar plans de mobilitat urbana que incloguin avaluacions de les emissions i la seva reducció. Els primers a fer-ho seran els de més de 50.000 habitants, que han de tenir enllestit el pla el 2008. Altres actuacions són la construcció d'aparcaments dissuasius en estacions ferroviàries, l'ampliació de la xarxa de metro i bus, la creació de carrils per a vehicles privats amb més de tres ocupants, el pla estratègic de la bicicleta i la installació de filtres per a vehicles dièsel dels serveis públics.
------------------
«Tolerància zero» amb els contaminants
Les actuacions que recull el pla també incidiran en la prevenció amb l'objectiu d'evitar la creació de noves fonts d'aquests contaminants. Així s'aplicaran criteris ambientals tant en la modificació com en la planificació de noves activitats industrials i energètiques. «No es prohibeix res, però qualsevol nova activitat o modificació de les actuals hauran de tenir un balanç d'emissions zero», explicava ahir la directora de Qualitat Ambiental del Departament de Medi Ambient, Maria Comellas. Els planejaments urbanístics, les noves infraestructures, l'execució d'obres i la construcció, rehabilitació i demolició d'edificis també seran objecte de criteris ambientals amb la finalitat que no s'incrementin les emissions. Si l'operació que es vol portar a terme emet gasos contaminants, diòxids de nitrogen i partícules en suspensió, hauran de restar-ne en altres activitats que ja emeten gasos, perquè el balanç sigui zero.
------------------------
Buidar la Diagonal
Les noves mesures s'hauran d'aplicar en les redaccions dels plans de mobilitat, alguns dels quals estan ja en procés d'elaboració com ara el de Barcelona. Així, i per tal de reduir el nivell de contaminats a Barcelona, el pla del govern assenyala que en vies principals com ara la Diagonal, Sants, Meridiana i la Gran Via, bàsicament les vies d'entrada i sortida a la ciutat, cal reduir el trànsit de vehicles. D'acord amb això s'estableix que la reducció en vies principals hauria de ser de l'ordre d'un 20%, un 10% en vies interurbanes i entre un 5% i un 10% en les vies urbanes. Serà l'Ajuntament de Barcelona qui té la responsabilitat ara de triar quines actuacions portarà a terme per aconseguir reduir el trànsit de vehicles en aquestes vies i per tant complir la llei. Pel que fa a carrils VAO, vehicles d'alta ocupació, n'hi ha de projectats tres d'interurbans: entre l'avinguda Diagonal i la C-58; entre Meridiana i la C-58, i a la Gran Via Nord. Els carrils busos també s'ampliaran així com la xarxa del metro. Altres espais que hauran de prendre mesures per reduir les emissions són el port i l'aeroport.