Madrid s'emporta 52% de la inversió estatal en aeroports
Posted: Tuesday 27/03/2007 14:11
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/
-------------------------------------------
Madrid s'emporta més de la meitat de la inversió estatal als aeroports en 20 anys
Una anàlisi de Germà Bel i Xavier Fageda considera que el tracte de favor a Barajas ha estat estructural del 1985 al 2005
XAVIER MIRÓ. Barcelona
Les darreres dues dècades Madrid s'ha emportat un 52,16% de la inversió que els governs de l'Estat han realitzat als aeroports, segons una anàlisi que feien pública ahir els economistes de la Universitat de Barcelona Germà Bel i Xavier Fageda. Tenint en compte que el gestor aeroportuari estatal Aena no va gestionar els aeroports fins al 1992 i que els plans d'inversions tenen cicles molt inferiors als 20 anys, els autors de l'article no tenen cap dubte a qualificar d'estructural el fet de donar prioritat a les inversions als aeroports madrilenys, sobretot al de Barajas.
No es tractaria, per tant, d'uns resultats circumstancials com a conseqüència de prioritzar estratègicament a Madrid unes inversions durant un període i, tot seguit, fer el mateix en altres aeroports.
«Atès que un període de 21 anys com el de 1985- 2005 és clarament més llarg que el cicle d'inversions als aeroports, es pot considerar que l'alta concentració d'inversions a Madrid és estructural», diuen Bel i Fageda en l'article preparat per al proper número de la Revista Econòmica de Catalunya i publicat ahir a la plana personal http://www.germabel.cat. Segons les dades elaborades pels dos professors universitaris sobre inversions regionalitzades, Madrid s'ha emportat un 52,26% de les inversions en aeroports en aquestes dues dècades, mentre que els aeroports catalans han rebut un 15,91% dels diners destinats per l'Estat a aquestes infraestructures, fins al 1992 per part dels ministeris que gestionaven els aeroports i, a partir d'aquest any, per part d'Aena.
De les principals comunitats autònomes amb aeroports turístics importants, la més perjudicada ha estat el País Valencià, amb només un 2,29% d'inversió. A les Canàries s'hi ha destinat un 9,4%; a Balears, un 7,14%, i als aeroports andalusos, un 6,52%. La resta d'aeroports estatals no han superat una inversió global d'un 6,58%.
INVERSIÓ I TRÀNSIT
En relació amb el trànsit de passatgers dels aeroports de cada comunitat del 1992 al 2005, la inversió als aeroports madrilenys també està molt per sobre de la resta. A Madrid s'hi va destinar un 56,14% de la inversió global en aeroports, tot i que els madrilenys només van representar un 22,37% del trànsit estatal de passatgers.
Més ajustada és la relació en els aeroports catalans de manera global. Mentre que van generar un 15,10% del total de passatgers de l'Estat, els governs espanyols hi van destinar un 15,41% de les inversions.
Absolutament desajustada en sentit negatiu és la relació que s'ha produït de manera sostinguda als aeroports canaris, valencians, balears i andalusos, com es pot veure en el gràfic superior. Tenint en compte que els aeroports de les comunitats menys desenvolupades, com ara Extremadura, Andalusia, Galícia i Astúries, van rebre una quota d'inversions inferior al seu volum de trànsit al costat de les comunitats amb els principals aeroports turístics, com ara Las Palmas i Tenerife, València i Palma, Bel i Fageda diuen que «la gestió integrada i centralitzada dels aeroports no segueix en la pràctica el principi de cohesió territorial que s'utilitza per justificar-la».
-------------------------------------------
Madrid s'emporta més de la meitat de la inversió estatal als aeroports en 20 anys
Una anàlisi de Germà Bel i Xavier Fageda considera que el tracte de favor a Barajas ha estat estructural del 1985 al 2005
XAVIER MIRÓ. Barcelona
Les darreres dues dècades Madrid s'ha emportat un 52,16% de la inversió que els governs de l'Estat han realitzat als aeroports, segons una anàlisi que feien pública ahir els economistes de la Universitat de Barcelona Germà Bel i Xavier Fageda. Tenint en compte que el gestor aeroportuari estatal Aena no va gestionar els aeroports fins al 1992 i que els plans d'inversions tenen cicles molt inferiors als 20 anys, els autors de l'article no tenen cap dubte a qualificar d'estructural el fet de donar prioritat a les inversions als aeroports madrilenys, sobretot al de Barajas.
No es tractaria, per tant, d'uns resultats circumstancials com a conseqüència de prioritzar estratègicament a Madrid unes inversions durant un període i, tot seguit, fer el mateix en altres aeroports.
«Atès que un període de 21 anys com el de 1985- 2005 és clarament més llarg que el cicle d'inversions als aeroports, es pot considerar que l'alta concentració d'inversions a Madrid és estructural», diuen Bel i Fageda en l'article preparat per al proper número de la Revista Econòmica de Catalunya i publicat ahir a la plana personal http://www.germabel.cat. Segons les dades elaborades pels dos professors universitaris sobre inversions regionalitzades, Madrid s'ha emportat un 52,26% de les inversions en aeroports en aquestes dues dècades, mentre que els aeroports catalans han rebut un 15,91% dels diners destinats per l'Estat a aquestes infraestructures, fins al 1992 per part dels ministeris que gestionaven els aeroports i, a partir d'aquest any, per part d'Aena.
De les principals comunitats autònomes amb aeroports turístics importants, la més perjudicada ha estat el País Valencià, amb només un 2,29% d'inversió. A les Canàries s'hi ha destinat un 9,4%; a Balears, un 7,14%, i als aeroports andalusos, un 6,52%. La resta d'aeroports estatals no han superat una inversió global d'un 6,58%.
INVERSIÓ I TRÀNSIT
En relació amb el trànsit de passatgers dels aeroports de cada comunitat del 1992 al 2005, la inversió als aeroports madrilenys també està molt per sobre de la resta. A Madrid s'hi va destinar un 56,14% de la inversió global en aeroports, tot i que els madrilenys només van representar un 22,37% del trànsit estatal de passatgers.
Més ajustada és la relació en els aeroports catalans de manera global. Mentre que van generar un 15,10% del total de passatgers de l'Estat, els governs espanyols hi van destinar un 15,41% de les inversions.
Absolutament desajustada en sentit negatiu és la relació que s'ha produït de manera sostinguda als aeroports canaris, valencians, balears i andalusos, com es pot veure en el gràfic superior. Tenint en compte que els aeroports de les comunitats menys desenvolupades, com ara Extremadura, Andalusia, Galícia i Astúries, van rebre una quota d'inversions inferior al seu volum de trànsit al costat de les comunitats amb els principals aeroports turístics, com ara Las Palmas i Tenerife, València i Palma, Bel i Fageda diuen que «la gestió integrada i centralitzada dels aeroports no segueix en la pràctica el principi de cohesió territorial que s'utilitza per justificar-la».