Enquesta de Mobilitat Quotidiana de Catalunya
Posted: Monday 09/07/2007 14:04
La mobilitat de les persones a les diferents províncies és molt similar, segons una enquesta
La mobilitat de les persones a les diferents províncies catalanes és molt similar, malgrat que hi hagi la creença generalitzada que la gent es desplaça més a la Regió Metropolitana de Barcelona. Segons l'Enquesta de Mobilitat Quotidiana de Catalunya, la mitjana de desplaçaments per persona en dia feiner és de 3'38, sent l'Alt Pirineu i Aran la zona on se'n fan més (3'63) i les comarques gironines, les que menys (3'18). En el cas dels caps de setmana i festius, la mobilitat mitjana és de 2'37 desplaçaments per persona, sent la zona amb més moviment també l'Alt Pirineu i Aran (2'78) i les que menys, les comarques centrals i Ponent, amb 2'24 cadascuna. En total, a la setmana cada persona fa de mitjana a Catalunya 21'64 desplaçaments.
Pel que fa al mode de transport a Catalunya, el més usat (45'1% del total) en dies feiners és el no-motoritzat, és a dir, a peu, bicicleta, entre d'altres, seguit dels desplaçaments en vehicle privat (40'6%) i, finalment, el transport públic (14'3%). A la regió metropolitana de Barcelona és on es fa un major ús del transport públic, en canvi, on menys ús se'n fa és als àmbits de les Terres de l'Ebre i l'Alt Pirineu i Aran. A les comarques gironines és on es fa un major ús del vehicle privat. Amb tot, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha destacat que l'enquesta reflecteix que els ciutadans de Catalunya es manifesten, amb un diferent grau d'intensitat, més usuaris del transport públic col·lectiu (4'1 milions de persones), que del transport privat (3'5 milions). Nadal ha explicat que l'enquesta distingeix entre mobilitat ocupacional (per treball) i la personal. En el cas de la primera, la major part de persones "tendeix a preferir el transport públic". En aquest sentit, Nadal ha dit que l'obligació del Govern és crear facilitats perquè sempre puguin fer servir el transport públic i no el vehicle privat. També ha assenyalat que la tendència a Europa és que els peatges de les carreteres comencin a servir més com a un cost de mobilitat, per "dissuadir" els usuaris de fer servir aquest mode, que no com a un impost tributari, i aquesta serà la tendència general.
Preguntat sobre el fet que Iberia podria haver-se presentant al concurs per la Terminal Sud de l'aeroport del Prat amb una oferta de 10 noves rutes intercontinentals, segons publica un mitjà de comunicació aquest dilluns, Nadal ha dit que "no jutjarà una oferta que és una més de totes les que hi ha d'haver". Sobre les declaracions de la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, la setmana passada defensant el model de gestió centralitzada dels aeroports espanyols a través d'Aena, el conseller ha explicat que en aquests moments el Govern i l'estat espanyol tenen una "enorme feina de concertació" sobre diferents matèries i que, per tant, la Generalitat treballarà "en la via de la lleialtat institucional, no la confrontació".
ACN
La mobilitat de les persones a les diferents províncies catalanes és molt similar, malgrat que hi hagi la creença generalitzada que la gent es desplaça més a la Regió Metropolitana de Barcelona. Segons l'Enquesta de Mobilitat Quotidiana de Catalunya, la mitjana de desplaçaments per persona en dia feiner és de 3'38, sent l'Alt Pirineu i Aran la zona on se'n fan més (3'63) i les comarques gironines, les que menys (3'18). En el cas dels caps de setmana i festius, la mobilitat mitjana és de 2'37 desplaçaments per persona, sent la zona amb més moviment també l'Alt Pirineu i Aran (2'78) i les que menys, les comarques centrals i Ponent, amb 2'24 cadascuna. En total, a la setmana cada persona fa de mitjana a Catalunya 21'64 desplaçaments.
Pel que fa al mode de transport a Catalunya, el més usat (45'1% del total) en dies feiners és el no-motoritzat, és a dir, a peu, bicicleta, entre d'altres, seguit dels desplaçaments en vehicle privat (40'6%) i, finalment, el transport públic (14'3%). A la regió metropolitana de Barcelona és on es fa un major ús del transport públic, en canvi, on menys ús se'n fa és als àmbits de les Terres de l'Ebre i l'Alt Pirineu i Aran. A les comarques gironines és on es fa un major ús del vehicle privat. Amb tot, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha destacat que l'enquesta reflecteix que els ciutadans de Catalunya es manifesten, amb un diferent grau d'intensitat, més usuaris del transport públic col·lectiu (4'1 milions de persones), que del transport privat (3'5 milions). Nadal ha explicat que l'enquesta distingeix entre mobilitat ocupacional (per treball) i la personal. En el cas de la primera, la major part de persones "tendeix a preferir el transport públic". En aquest sentit, Nadal ha dit que l'obligació del Govern és crear facilitats perquè sempre puguin fer servir el transport públic i no el vehicle privat. També ha assenyalat que la tendència a Europa és que els peatges de les carreteres comencin a servir més com a un cost de mobilitat, per "dissuadir" els usuaris de fer servir aquest mode, que no com a un impost tributari, i aquesta serà la tendència general.
Preguntat sobre el fet que Iberia podria haver-se presentant al concurs per la Terminal Sud de l'aeroport del Prat amb una oferta de 10 noves rutes intercontinentals, segons publica un mitjà de comunicació aquest dilluns, Nadal ha dit que "no jutjarà una oferta que és una més de totes les que hi ha d'haver". Sobre les declaracions de la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, la setmana passada defensant el model de gestió centralitzada dels aeroports espanyols a través d'Aena, el conseller ha explicat que en aquests moments el Govern i l'estat espanyol tenen una "enorme feina de concertació" sobre diferents matèries i que, per tant, la Generalitat treballarà "en la via de la lleialtat institucional, no la confrontació".
ACN