El Berguedà es la comarca més mancada de transport public.
Posted: Wednesday 16/04/2008 11:33
Article del diari Berguedà Actual, nº 71
.
.
.
.
Fòrum del transport català
https://transport.cat.marguas.com/
Lamentablement, la Generalitat només va arribar a temps de salvar el Manresa/Igualada-Barcelona (per sort, perquè el govern central també el volia tancar).UT440_132M wrote:La gran cagada va ser desmantellar el ferrocarril que anava fins a les mines de cercs...
UT440_132M wrote:La gran cagada va ser desmantellar el ferrocarril que anava fins a les mines de cercs... [...]
UT596001 wrote:Sincerament m'avergoneix com a ciutadà català que tinguem comarques tan, però tan desateses en tot com el Berguedà. I a sobre diem que som fantàstics i demanem traspassos de serveis quan els que tenim no els sabem fer anar.
El metro dóna vots, l'autobús no.
A mi no em sembla un problema, ja que a Berga hi ha moltissims taxis, i si s'han de desplaçar fins a Puig Reig per fer algun servei no passa res, que nomes hi ha 15 km.A hores d'ara, el problema és sobretot al Baix Berguedà, perquè hi ha menys taxistes associats.
A la llarga, crec que serà inevitable que tota Catalunya sigui integrada, com ja passa en països relativament petits com Holanda.El Berguedà vol formar part de la integració tarifària del transport metropolità, tal com ja fa la comarca del Bages. Fins ara, hi ha sis àrees, que es dibuixen en forma de corona al voltant de Barcelona capital, i que acaben al Bages. El Consell creu que hi hauria d'haver una setena o una vuitena corona en què quedés integrat el Berguedà, i que això permetés incrementar el servei de transport públic en autobús i reduir els preus de les tarifes.
El Consell Comarcal del Berguedà treballa en un pla de transport per reclamar la integració tarifària de la comarca
El Consell Comarcal del Berguedà té sol·licitada una reunió urgent amb la direcció general de Transports de la Generalitat de Catalunya per demanar la inclusió de la comarca en el model d'integració tarifària del transport públic que en breu beneficiarà tots els habitants de la comarca veïna del Bages. ACN L'ens comarcal del Berguedà considera un 'greuge comparatiu' que els berguedans no puguin gaudir d'aquest servei que funcionarà fins a Navàs. La presidenta del consell comarcal, Montserrat Ribera, ha explicat que s'ha començat a redactar una proposta de serveis al Berguedà. Ribera també ha recordat que en el mes de juny entrarà en servei el transport a la demanda, pels veïns de l'alt Berguedà.
El pla de transports de viatgers de Catalunya 2008-2012 recull la idea d'ampliar la integració tarifària en els consorcis de Lleida, Girona, Tarragona i del Bages, i dissenyar la integració tarifària de tota Catalunya pel 2012. De fet, el Govern vol que tot el Bages es beneficiï d'aquest model de transport públic el 2009. El Consell Comarcal del Berguedà considera que ha arribat el moment de reclamar pel Berguedà el mateix tracte que tindrà la comarca veïna i s'ha posat a elaborar un pla d'increment de serveis que es troba en fase molt incipient.
Els tècnics del consell tenen previst redactar aquesta proposta conjuntament amb els responsables d'Alsa, l'empresa que fa el transport públic en el Berguedà. Per a la presidenta de l'ens comarcal, Montserrat Ribera, la majoria dels municipis del Berguedà haurien de tenir un servei cada hora que els connectés amb la capital de la comarca, amb Manresa i amb Barcelona.
Ribera ha reconegut que no hi ha hagut converses amb els autoritats polítiques del Bages en aquest sentit, però que el model que s'aplica a la comarca veïna sembla el més lògic i el que s'establirà al Berguedà -un consorci entre Generalitat, consell comarcal i ajuntament de Berga, en aquest cas-. La responsable del consell comarcal creu que si no hi ha un bon servei públic de transport la gent no l'utilitzarà.
Ribera ha recordat que aquest mes de juny, probablement, entrarà en servei el transport a la demanda a la zona de l'alt Berguedà. Aquest servei, que coordinarà l'empresa Alsa, es farà amb taxis.
Regio-7
CiU reclama un Pla Director de Mobilitat i integració tarifària al Berguedà
La diputada de CiU en el Parlament de Catalunya, Montserrat Ribera, ha presentat aquest dijous una proposta de resolució que insta al Govern a la redacció d'un Pla Director de Mobilitat al Berguedà i que s'apliqui la integració tarifaria en el transport públic.
ACN Ribera també demana que se subvencioni o es rebaixi el cost del transport públic tant en els trajectes comarcals com els intercomarcals i que s'augmenti la freqüència horària del servei.
La diputada de CiU al Parlament de Catalunya i alcaldessa de Guardiola de Berguedà, Montserrat Ribera, exposa que la comarca del Berguedà és una àrea geogràfica molt disseminada, amb una densitat de població al voltant dels 35 habitants per quilòmetre quadrat. Del total dels 31 municipis que la conformen, 15 tenen menys de 250 habitants i 23 menys de 1000 habitants. La majoria de serveis a la població es troben ubicats a la ciutat de Berga i, afirma la diputada, això implica que la majoria de persones que necessiten aquests serveis han de desplaçar-se a Berga.
Ribera diu que 'les persones que majoritàriament fan desplaçaments en transport públic són els estudiants i els majors de 65 anys, tots elles persones amb ingressos mínims o molt reduïts'. Però també, les persones que per raó de feina s'han de desplaçar al cap de comarca que és el principal focus d'activitat econòmica del Berguedà.
Ribera demana al Govern que per tal de fomentar l'ús del transport públic al Berguedà cal incrementar la intensitat horària i rebaixar els preus d'aquest transport.
En opinió de la diputada de CiU, 'tot aquest problema quedaria resolt si a la comarca del Berguedà s'apliqués la integració tarifaria' quan abans millor, sense haver-se d'esperar l'any 2012.
Continuo pensant en els 10 (o 11) municipis del Berguedà sense cap mena de transport públic (dels 23 que hi ha a Catalunya en aquesta mateixa situació) que concentren 1350 habitants, segons xifres de l'Idescat de 2008 i que són:Berguedà Actual, edició digital
CiU reclama al Parlament un Pla Director de Mobilitat a la comarca del Berguedà i aplicar en breu la integració tarifària en el transport públic
La diputada de CiU al Parlament de Catalunya i alcaldessa de Guardiola de Berguedà, Montserrat Ribera, ha presentat una Proposta de Resolució al Parlament, perquè es debati i es voti en la Comissió de Política Territorial que insta el Govern a realitzar un Pla Director de Mobilitat al Berguedà i aplicar la integració tarifària en els transport públic. Així mateix, també reclama al Tripartit subvencionar i/o rebaixar el cost del transport públic, tant en els trajectes comarcals com en els intercomarcals, i incrementar la freqüència horària del transport públic a la comarca del Berguedà.
Ribera exposa que la comarca del Berguedà és una àrea geogràfica molt disseminada, amb una densitat de població al voltant dels 35 habitants/km2. Del total dels 31 municipis que la conformen, 15 tenen menys de 250 habitants i 23 menys de 1000 habitants. La majoria de serveis a la població es troben ubicats a la ciutat de Berga (sanitat, comerç, serveis, ensenyament no obligatori, etc.), explica la diputada, i això implica que la majoria de persones que necessiten aquests serveis han de desplaçar-se a Berga.
Ribera afirma que “les persones que majoritàriament fan desplaçaments en transport públic són els estudiants i els majors de 65 anys, tots ells persones amb ingressos mínims o molt reduïts“. Però també, les persones que per raó de feina s’han de desplaçar al cap de comarca que és el principal focus d’activitat econòmica del Berguedà.
A més, Ribera remarca que no s’ha d’oblidar que “es tracta d’una comarca de muntanya, allunyada de Barcelona, sense servei ferroviari i que molts dels serveis de major especialització es troben fora de la comarca” (sanitat, comerç, cultura, universitats, formació professional, etc.), ja que per la seva dimensió no son econòmicament viables i que per raons de feina i treball moltes persones tenen que desplaçar-se diàriament cap a altres comarques més industrialitzades com el Bages.
Per aquest motiu, “no només la gent dels pobles del Berguedà s’han de desplaçar si no que, també, les persones de la ciutat de Berga estan obligats a moure’s a altres ciutats com Manresa, Terrassa, Sabadell, Barcelona, per tal de poder tenir certs serveis o en moltes ocasions treball o formació”.
Montserrat Ribera detalla que “un desplaçament en autobús dins de la comarca pot costar al voltant de 6 €, anada i tornada, i un a Barcelona al voltant 29€, anada i tornada; una despesa massa important per una comarca tant deprimida i envellida com és el Berguedà”.
A més adverteix que “si només es rebaixa el preu, continua persistint un problema important en el transport públic del Berguedà: és la freqüència, molt baixa i en la majoria d’ocasions no respon a les necessitats horàries de la població”. “Per tant no s’ha de perdre de vista que és condició necessària incrementar el volum de viatges per tal d’oferir un servei de qualitat que doni resposta a les necessitats de mobilitat de les persones del Berguedà”, afirma.
En conclusió, “hi ha dos factors a canviar per tal de fomentar l’ús del transport públic al Berguedà: incrementar la intensitat horària i rebaixar els preus d’aquest transport”.
En opinió de la diputada de CiU, “tot aquest problema quedaria resolt si a la comarca del Berguedà s’apliqués la integració tarifaria, però ens sembla massa lluny esperar fins al 2012″.
Per tot això, el Grup Parlamentari de Convergència i Unió al Parlament de Catalunya presenta la següent Proposta de Resolució: “El Parlament de Catalunya insta el Govern a: Realitzar un Pla Director de Mobilitat a la comarca del Berguedà. Subvencionar i/o rebaixar el cost del transport públic, tant en els trajectes comarcals com els intercomarcals, i incrementar la freqüència horària del transport públic a la comarca del Berguedà. Aplicar en breu, la integració tarifaria que preveu més intensitat i rebaixes en els preus”.
En aquesta llista hi falta: Vallcebre*, Saldes*, Gosol*, Castellar de n'Hug, Sagàs*, Olvan*, Casserres, Avià**, L'Espunyola**, Montmajor*, i no se si me'n deixo algun altre.genissimon wrote:A més dels municipis que només tenen una expedició diària per sentit:
Capolat, 76
Salut !!