35% dels pilots confessen que s'han adormit en els vols
Posted: Thursday 08/05/2008 12:07
a El Periodico avui :
http://www.elperiodico.cat/default.asp? ... PK=1021&h=El 35% dels pilots confessen que s'han adormit en els vols
• El 66% dels professionals han vist com un company es rendia davant la son
• El SEPLA denuncia la fatiga que pateix el col.lectiu i qüestiona la seguretat aèria
"Si ho diem, som alarmistes --explicava ahir el president del SEPLA, José María Vázquez--. I si no ho diem, estem fent que continuïn aquestes inseguretats". Davant d'aquesta disjuntiva, van optar per dir-ho. El sindicat de pilots de línies aèries va dibuixar un panorama d'allò més inquietant sobre la fatiga a la qual es veuen exposats aquests professionals a causa de les seves jornades de treball, i especialment sobre les conseqüències que aquest cansament té en la seguretat aèria, per acabar demanant a la Direcció General d'Aviació Civil, dependent del Ministeri de Foment, que modifiqui l'actual normativa laboral, vigent des del 1995. El SEPLA va basar els seus arguments --qualificats d'"irresponsables" per les aerolínies-- en una torbadora enquesta portada a terme per la Universitat Rei Joan Carles amb 505 pilots de diverses companyies.
"¿En alguna ocasió durant la seva trajectòria professional ha comès errors, i s'ha arribat a adormir durant el vol, com a conseqüència de la fatiga?", van preguntar als pilots. "Sí, sense arribar a adormir-me", va contestar el 47%. "Sí, fins i tot m'he adormit", va respondre el 35,2%. Nova pregunta: "¿Ha percebut en alguna ocasió que el seu company de vol estava afectat per la fatiga?". Ni més ni menys que el 66,33% dels consultats van dir que sí, que el seu company s'havia vist afectat i fins i tot s'havia rendit davant la son, mentre que el 27,14% va contestar que també, però que el col.lega de vol no n'havia estat conscient. Només el 2,65% va pronunciar un "no".
NORMATIVA EUROPEA
El mes de juliol vinent entrarà en vigor una nova regulació comunitària per als pilots. Es tracta, segons el SEPLA, d'una normativa "molt àmplia i molt poc específica" que no deroga bona part de la llei actual, que estimen "desfasada". El president del sindicat va assenyalar que la norma vigent permet, per exemple, que, en circumstàncies especials, els pilots treballin 12 hores diàries durant 30 jornades seguides. "I si es tracta de vols intercontinentals i les diferències horàries són de menys de quatre hores --va continuar Vázquez--, un pilot pot estar volant cada dia anada i tornada fins que acumuli 110 hores de vol. És a dir, 21 jornades consecutives".
CONVENIS
Moltes companyies, en tot cas, tenen convenis que impedeixen que es produeixin aquestes situacions. Tot i així, això no evita que el 88,31% dels consultats contestin que la seva aerolínia "no té en compte la fatiga del pilot al programar
els seus vols, a fi de millorar la seguretat".
"L'argument comercial no pot imposar-se al de la seguretat. El que demanem és una normativa que uneixi els dos aspectes, com la del Regne Unit", va manifestar Vázquez, que considera que la seva reivindicació és anàloga a la que hi ha hagut els últims temps per endurir les normes de trànsit. En el seu cas, no obstant, el pilot és responsable de molts més viatgers i els accidents, tot i que molt menys freqüents que a la carretera, acostumen a ser mortals.
JUAN RUIZ SIERRA
MADRID