Reutilització d'edificis de Renfe
Posted: Sunday 22/02/2009 10:43
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/notic ... mp=3545029
diumenge, 22 de febrer de 2009
Els edificis perduren, els usos, no
L'Ajuntament de Portbou reclama poder utilitzar espais que van ser construïts per a Renfe i que actualment estan abandonats
La Casa Gran, la Casa Dràcula, l'antic dormitori de maquinistes i la prefectura són quatre dels edificis que es van construir al voltant del negoci del tren a Portbou i que actualment estan desocupats o tenen un ús ínfim. L'Ajuntament reclama que es revitalitzin o que puguin tenir un ús municipal. «El que voldríem és que no hi hagués espais buits, que es puguin usar, per exemple, per a segones residències o en algun cas per a equipaments», explica l'alcalde, Antoni Vega. Diu que hi hauria l'opció d'instal·lar en un d'aquests espais –a la Casa Dràcula, que fa anys que està abandonada– el museu del Ferrocarril.
En el cas de la Casa Gran, com la gent del poble coneix la setantena de pisos de Renfe, l'edifici està gairebé deshabitat –només hi viuen set o vuit famílies–. També hi ha algun pis que s'usa com a segona residència, i una part que està en ruïnes. Aquests pisos, que l'empresa posava a disposició dels treballadors, es van vendre als mateixos empleats als anys noranta. «Els van vendre per dos o tres milions de pessetes, molt econòmics. Eren pisos que Renfe oferia als treballadors, perquè al principi els empleats estaven obligats a viure on treballaven», explicava un extreballador.
L'edifici de la prefectura, que havia estat d'oficines, l'usen ara de residència exferroviaris o fills d'exempleats de Renfe. En canvi, els pisos que hi havia sobre l'estació estan abandonats, com també ho està en part el que es coneixia com l'edifici de paqueteria, que només s'usa de magatzem.
ENDERROCS I SUBSTITUCIONS
També hi ha edificis que amb el pas del temps han desaparegut. És el cas del que van ser les oficines de la duana, que es van enderrocar i ara l'empresa Cadefer ha aprofitat l'espai per ampliar les instal·lacions i fer-hi una oficina. L'antic dormitori de maquinistes també es va enderrocar per fer-hi un hotel, que havia de servir perquè els treballadors poguessin pernoctar-hi i que no s'ha construït mai. De fet, l'Ajuntament atribueix al fet de no tenir cap hotel per hostatjar-hi maquinistes que segons quins trens no puguin arribar a Portbou. L'alcalde reclama que es faci. També el portaveu de CiU i cap de l'oposició, Josep Lluís Salas, afirma que Portbou necessita hotels, no només per als maquinistes, sinó per atreure turistes i reactivar l'economia.
diumenge, 22 de febrer de 2009
Els edificis perduren, els usos, no
L'Ajuntament de Portbou reclama poder utilitzar espais que van ser construïts per a Renfe i que actualment estan abandonats
La Casa Gran, la Casa Dràcula, l'antic dormitori de maquinistes i la prefectura són quatre dels edificis que es van construir al voltant del negoci del tren a Portbou i que actualment estan desocupats o tenen un ús ínfim. L'Ajuntament reclama que es revitalitzin o que puguin tenir un ús municipal. «El que voldríem és que no hi hagués espais buits, que es puguin usar, per exemple, per a segones residències o en algun cas per a equipaments», explica l'alcalde, Antoni Vega. Diu que hi hauria l'opció d'instal·lar en un d'aquests espais –a la Casa Dràcula, que fa anys que està abandonada– el museu del Ferrocarril.
En el cas de la Casa Gran, com la gent del poble coneix la setantena de pisos de Renfe, l'edifici està gairebé deshabitat –només hi viuen set o vuit famílies–. També hi ha algun pis que s'usa com a segona residència, i una part que està en ruïnes. Aquests pisos, que l'empresa posava a disposició dels treballadors, es van vendre als mateixos empleats als anys noranta. «Els van vendre per dos o tres milions de pessetes, molt econòmics. Eren pisos que Renfe oferia als treballadors, perquè al principi els empleats estaven obligats a viure on treballaven», explicava un extreballador.
L'edifici de la prefectura, que havia estat d'oficines, l'usen ara de residència exferroviaris o fills d'exempleats de Renfe. En canvi, els pisos que hi havia sobre l'estació estan abandonats, com també ho està en part el que es coneixia com l'edifici de paqueteria, que només s'usa de magatzem.
ENDERROCS I SUBSTITUCIONS
També hi ha edificis que amb el pas del temps han desaparegut. És el cas del que van ser les oficines de la duana, que es van enderrocar i ara l'empresa Cadefer ha aprofitat l'espai per ampliar les instal·lacions i fer-hi una oficina. L'antic dormitori de maquinistes també es va enderrocar per fer-hi un hotel, que havia de servir perquè els treballadors poguessin pernoctar-hi i que no s'ha construït mai. De fet, l'Ajuntament atribueix al fet de no tenir cap hotel per hostatjar-hi maquinistes que segons quins trens no puguin arribar a Portbou. L'alcalde reclama que es faci. També el portaveu de CiU i cap de l'oposició, Josep Lluís Salas, afirma que Portbou necessita hotels, no només per als maquinistes, sinó per atreure turistes i reactivar l'economia.