http://www.elpunt.cat/girona/article/1/ ... itges.html
Foment posa a licitació l'estudi per integrar la via del tren a l'altura de Sitges
L'estudi, pressupostat en 580.000 euros, analitzarà com es finança el projecte i la possibilitat d'instal·lar una nova estació
27/02/09 02:00 - Vilafranca del Penedès Sitges / Sitges - A.M.M.L / MÍRIAM DE LAMO
El procés de cobriment de la via del tren a Sitges ha fet un pas més, després que el Ministeri de Foment posés a licitació ahir l'estudi necessari per executar el projecte. El pressupost per elaborar l'estudi és de 580.000 euros, amb un termini de dos anys per executar-lo. El document haurà de determinar com s'ha d'integrar la línia del ferrocarril i minimitzar així l'actual «efecte barrera» que crea al municipi, i analitzar la viabilitat d'una nova estació de tren. Les possibilitats d'ingressos per finançar el projecte a través de plusvàlues és un altre dels objectius que ha de tenir en compte l'estudi. La realització de l'anàlisi és un dels acords previstos en el protocol de col·laboració que van signar el Ministeri de Foment, l'Adif, la Generalitat i l'Ajuntament de Sitges l'abril del 2008.
Segons el Ministeri de Foment, l'estudi posat a licitació ahir haurà de plantejar diverses alternatives d'actuació per aconseguir integrar la línia del ferrocarril a l'altura de Sitges. La millora del medi ambient urbà de la zona que envolta la via del tren i de l'accessibilitat al servei ferroviari són altres objectius de l'anàlisi que encarrega Foment; en aquest sentit, el ministeri indica que l'estudi haurà d'avaluar la viabilitat i l'oportunitat d'establir una nova estació de tren al municipi. Foment reconeix que s'ha de qüestionar la suficiència del servei de l'actual estació pel que fa a les seves condicions d'accessibilitat tenint en compte el creixement previst.
Anàlisi econòmica
En l'estudi s'haurà de proposar una o més alternatives a la integració, que hauran de quedar recollides en un avantprojecte. Les diferents opcions s'hauran d'analitzar des del punt de vista constructiu, ambiental, paisatgístic i econòmic, a més d'analitzar com afectaran les diverses possibilitats d'integració al trànsit ferroviari.
Un altre dels factors que s'hauran d'avaluar en l'anàlisi és l'econòmic; així, el document haurà d'estudiar les possibilitats d'ingressos per finançar el projecte d'integració de la via del tren, basant-se en les plusvàlues urbanístiques que es puguin realitzar tant sobre els sòls ferroviaris que ja no siguin necessaris un cop es dugui a terme el projecte com sobre els sòls privats que resultin beneficiats per la integració.
El Ministeri de Foment reconeix que l'actual situació de la via del tren, que parteix en dos el municipi, produeix «un cert efecte barrera» que es pot millorar a través de la integració ferroviària.
Trànsit local
Actualment, la línia C2 passa per Sitges, amb el recorregut que enllaça Sant Vicenç de Calders, Vilanova i Barcelona. El trànsit de viatgers és bàsicament local, tenint en compte que únicament es presten serveis ferroviaris regionals i de rodalies.
El Ministeri de Foment va posar a licitació el contracte de consultoria i assistència per a la redacció de l'estudi d'integració urbana del ferrocarril per Sitges ahir, després de la seva publicació al Butlletí Oficial de l'Estat. El pressupost total és de 580.000 euros i el termini d'execució és de dos anys. La inserció de les infraestructures ferroviàries en el medi urbà és un dels objectius del pla estratègic d'infraestructures i transport que Foment recorda que es va aprovar a través d'un acord del Consell de Ministres el 2005.
L'alcalde de Sitges, Jordi Baijet (PSC), considera la licitació de l'estudi «un pas molt important». Per Baijet, «totes les possibilitats estan obertes» amb l'objectiu que «no hi hagi via del tren entre muntanya i mar» al municipi. «S'ha d'estudiar tot molt bé, que ens donin solucions definitives», diu l'alcalde. Jordi Baijet, però, no posa una possible data a l'inici de l'execució del projecte, una dada que «ja es veurà», segons l'alcalde. L'anàlisi encarregada per Foment també tindrà en compte la futura línia ferroviària orbital; segons Baijet, l'estudi no podria obviar aquest altre projecte, que ha d'unir Vilanova i Mataró, enllaçant amb Sitges, Sant Pere de Ribes, Canyelles i Vilafranca del Penedès.
Recuperar semidirectes
L'alcalde de Vilafranca, Marcel Esteve (PSC), va celebrar ahir la inversió que el govern de l'Estat farà en el servei de rodalies, però va recordar que Vilafranca espera que es concreti la construcció de la nova estació central, que se solucionin els problemes de soroll que provoquen els trens de mercaderies i que s'augmenti la freqüència dels trens «com per exemple a Sant Celoni i Cubelles, on paren més trens que a Vilafranca». El president del Consell Comarcal de l'Alt Penedès, Francesc Olivella (CiU), va dir: «A més de les millores a les estacions cal una aposta decidida del govern per dotar l'Alt Penedès de semidirectes a Barcelona, cosa que es podria aconseguir si fessin la tercera via entre Martorell i Barcelona.» La construcció d'un aparcament d'unes 300 places sota la plaça de l'estació de Sitges ha rebut una valoració molt positiva del govern municipal de Sitges, que fa anys que impulsa el projecte. Segons l'alcalde, Jordi Baijet, les millores a la xarxa de rodalies són «molt interessants»; en aquest sentit, l'alcalde de Sitges sosté que les inversions previstes en les infraestructures ferroviàries permetran fer «un salt qualitatiu molt important» al municipi.