Page 1 of 1

"El tren de la mort"

Posted: Sunday 26/04/2009 0:02
by metring
http://www.elpunt.cat/canals/elpunt30an ... cases.html

«El tren de la mort» passa a tocar de les cases

El trasllat dels residus radioactius en tren des de la central de Vandellòs fins a l'Estat francès va provocar el rebuig dels ciutadans
24/02/09 02:00 - JORDI CAMPS

Image

El tren nuclear, travessant la ciutat de Girona. Foto: EL PUNT.


El divendres 6 d'abril del 1979 la portada del Punt Diari anunciava que la nit del dimecres anterior s'havia detectat a Figueres el pas d'un tren especial que traslladava cap a l'Estat francès els residus radioactius de la central nuclear de Vandellòs. El titular era: «El tren radioactiu de Vandellòs a França, un risc incalculable». En les setmanes següents el tren seria batejat com el tren de la mort.

El tren radioactiu feia temps, des del 1974, que travessava tot Catalunya amb els residus de Vandellòs. El novembre del 1977 fins i tot hi va haver un incident que el va obligar a fer marxa enrere amb part de la càrrega. Que el tren passés al primer informatiu en va tenir molta culpa l'accident de la central nuclear de Harrisburg, als Estats Units, que va passar el 28 de març. L'incident de Harrisburg, en el qual el reactor TMI-2 va tenir una fusió parcial del nucli, va ser considerat l'accident nuclear civil més greu fins que va passar el de Txernòbil, a Ucraïna, el 26 d'abril del 1986. El març del 1979, unes 25.000 persones residien en un radi de vuit quilòmetres de la central de Harrisburg.

El tren radioactiu feia un viatge cada 3 o 4 mesos. Normalment transportava tres o quatre contenidors que podien arribar a portar 28 tones de material radioactiu. Anava vigilat per cinc agents de la Guàrdia Civil i en el comboi també hi anava un tècnic de la central i un de Renfe. El tren podia anar a una velocitat màxima de 60 quilòmetres per hora i havia de tenir especial cura amb les frenades brusques i els moviments violents, ja que la càrrega era molt sensible. Els residus –materials de fissió– que transportaven els contenidors havien estat emmagatzemats durant un any, submergits en una piscina perquè es refrigeressin, i després es duien a una central de tractament, que el 1979 no existia a l'Estat espanyol. Per això s'enviaven a la central de La Hague, a la Bretanya.

El maig del 1979 es va constituir a Figueres la Coordinadora Antinuclear Empordanesa, que es va integrar en la campanya contra l'energia nuclear que hi havia al país però que va voler fer una especial incidència en el transport de material radioactiu per la comarca. Entre els actes que es van fer hi va haver un debat sobre el pas del tren radioactiu, que va tenir lloc al Patronat de Figueres i al qual, tot i ser convidats, no van assistir els representants dels organismes oficials i dels ajuntaments. Tan sols hi van ser alguns regidors a títol personal. Va ser un debat tens, que va posar de manifest les diferències entre ecologistes i polítics i que va provocar que la gent, cansada de picabaralles que no portaven enlloc, acabés cridant: «Que parlin del tren.»

Passat l'estiu, i amb el tren de la mort travessant periòdicament el país, els diputats socialistes gironins Ernest Lluch i Lluís Maria de Puig van plantejar al govern de l'Estat espanyol –llavors de la UCD– una sèrie de preguntes, com ara la possibilitat que el transport es fes per mar. El govern va respondre que el tren complia totes les normes internacionals i que era intocable. Els diputats no van estar d'acord amb la resposta i van recomanar exercir pressió sobre l'empresa de la central perquè estudiés un mitjà de transport alternatiu. No hi va haver res a fer. El tren radioactiu –de la mort– va seguir travessant el país fins l'any 1994.
Moratòria i debat

La central de Vandellòs-1, situada a l'Hospitalet de l'Infant, inaugurada el 1972 i clausurada el 1989, va ser la principal subministradora de material al tren radioactiu. El 1982 es va inaugurar Ascó-1; el 1985, Ascó-2, i el 1987, Vandellòs-2. Aquestes han estat les quatre centrals nuclears catalanes, totes a les comarques tarragonines. La primera central de l'Estat espanyol va ser la José Cabrera, a Almonacid de Zorita (Guadalajara), que es va inaugurar el 1968 i es va aturar definitivament el 2006. L'arribada del PSOE al govern espanyol el 1982 va aturar els ambiciosos programes d'energia nuclear que hi havia en marxa. El 1983, el govern socialista va promulgar una moratòria nuclear que faria que el 1991 primer es paralitzessin i posteriorment se suspenguessin les obres a cinc centrals nuclears projectades. Per tal de compensar les companyies elèctriques per les inversions fetes que no es podrien recuperar, el govern espanyol va aprovar el 1997 –amb el Partit Popular al govern– una disposició que permetia a les companyies afegir un percentatge a la factura per anar recuperant les inversions –disposició que serà vigent fins al 2020–. L'any 2005, novament amb el PSOE a La Moncloa i davant la gran puja del preu dels combustibles fòssils que calia importar, es va reobrir el debat sobre la necessitat de l'energia nuclear. En el debat de política general de l'any 2006, el govern espanyol va confirmar la seva decisió d'abandonar l'energia nuclear i impulsar les energies alternatives i renovables.

Re: "El tren de la mort"

Posted: Monday 27/04/2009 12:15
by genissimon
Precisament aquest tren és el responsable de la construcció de la variant El Papiol - Mollet del Vallès.

Salut !!

Re: "El tren de la mort"

Posted: Monday 04/05/2009 0:48
by wefer
"El tren de la mort"... i quants morts va fer aquest tren al final? més encara: quanta gent ha mort per trens de característiques iguals arreu del món?
Deixeu que endevini... cap? :?

Re: "El tren de la mort"

Posted: Friday 24/07/2009 23:52
by oriolp13
Tot i no estar direct6ament relacionat, mireu quina foto he trobat:

per protestar contra la central de Vandellòs, i surt una 440? amb decoració de rodalies, suposo que a l'estació (diria que actualment sense servei), de vandellòs:

http://macc.blogia.com/upload/2-Vandellos.jpg

Re: "El tren de la mort"

Posted: Friday 24/07/2009 23:53
by metring
Surt que està prohibit l'accés a la pàgina :nose

Re: "El tren de la mort"

Posted: Saturday 25/07/2009 0:54
by Sky
Sembla que el web no permet enllaços directes:

Image

Re: "El tren de la mort"

Posted: Saturday 25/07/2009 12:10
by Alemany
wefer wrote:"El tren de la mort"... i quants morts va fer aquest tren al final? més encara: quanta gent ha mort per trens de característiques iguals arreu del món?
Deixeu que endevini... cap? :?
No entenc gaire d'assumptes nuclears, pero suposo que el terme ve donat per la perillositat del carregament. Per molta seguretat que hi hagi en el transport, no deixa de fer-ho per trams convencionals i, com es veu a la foto, vora les cases. En qualsevol cas, en jugaria un rovell a que el 1978 les normes de seguretat que hi havia ens farien petar de riure. I tots sabem que els accidents són improbables fins que ocorren, al 1978 o al 2009.

Re: "El tren de la mort"

Posted: Tuesday 28/07/2009 12:42
by Corail Intercités
genissimon wrote:Precisament aquest tren és el responsable de la construcció de la variant El Papiol - Mollet del Vallès.
No deixa de ser curiós que fos segur que el tren creués les ciutats de Tarragona i Girona però no la de Barcelona, obligant a la construcció d'una variant.

Re: "El tren de la mort"

Posted: Wednesday 29/07/2009 13:00
by wefer
Corail Intercités wrote:No deixa de ser curiós que fos segur que el tren creués les ciutats de Tarragona i Girona però no la de Barcelona, obligant a la construcció d'una variant.
En aquestes ciutats no ho feia pas per estacions soterrades.
Igualment, qualsevol problema no hagués afectat a tanta gent de manera que, tot i essent recomanable que no passés, el problema no era tant greu com per justificar la construcció d'unaes variants que no haguessin servit per a res més.

Re: "El tren de la mort"

Posted: Wednesday 29/07/2009 14:30
by calisay
wefer wrote:
Corail Intercités wrote:No deixa de ser curiós que fos segur que el tren creués les ciutats de Tarragona i Girona però no la de Barcelona, obligant a la construcció d'una variant.
En aquestes ciutats no ho feia pas per estacions soterrades.
Igualment, qualsevol problema no hagués afectat a tanta gent de manera que, tot i essent recomanable que no passés, el problema no era tant greu com per justificar la construcció d'unaes variants que no haguessin servit per a res més.

Disculpeu la meva possible ignorància....I no hagués estat millor la contenció d'un possible accident dins els túnels?? No es aixi com s'intenta sempre contenir un possible accident als reactors??? :nose :nose

Accident radioactiu al túnel

Posted: Wednesday 29/07/2009 17:44
by Guigui
calisay wrote:Disculpeu la meva possible ignorància....I no hagués estat millor la contenció d'un possible accident dins els túnels?? No es aixi com s'intenta sempre contenir un possible accident als reactors??? :nose :nose
Una cosa és col·locar un "sarcòfag" al voltant d'un reactor accidentat (cas de Txernòbil, i encara, perquè sembla que el propi sarcòfag tenia esquerdes) i una altra és intentar aprofitar circumstancialment un túnel que no està preparat per a aquests incidents. Les filtracions a les aigües freàtiques i la manca d'estanquitat del túnel no el farien pas segur.

Re: "El tren de la mort"

Posted: Thursday 30/07/2009 12:57
by Corail Intercités
wefer wrote:En aquestes ciutats no ho feia pas per estacions soterrades.
Però el risc d'atemptat era molt més elevat a Girona, on un cotxe aparcat sota la via podia fer el fet.
wefer wrote:Igualment, qualsevol problema no hagués afectat a tanta gent de manera que, tot i essent recomanable que no passés, el problema no era tant greu com per justificar la construcció d'unaes variants que no haguessin servit per a res més.
Explica-ho als veïns de Girona que, nit sí nit també, han de suportar el soroll dels trens de mercaderies.

Re: "El tren de la mort"

Posted: Thursday 30/07/2009 16:28
by wefer
Corail Intercités wrote:Però el risc d'atemptat era molt més elevat a Girona, on un cotxe aparcat sota la via podia fer el fet.
Com en qualsevol altra zona del recorregut, incloent la línia del Vallès.
Corail Intercités wrote:Explica-ho als veïns de Girona que, nit sí nit també, han de suportar el soroll dels trens de mercaderies.
Sense menysprear aquests veïns, cal dir que això passa a qualsevol altra punt de la línia per on passen trens... però no pas per això, és assumible el soterrament de tota la línia.
La qüestió és la que vaig comentar en el primer moment: passant per dins de Barcelona, les possibles persones afectades era infinitament superior a la de qualsevol altra punt del traçat, i és lògic que si s'havia de fer algun desviament, era el de Barcelona. Això, sense comptar que la línia, per dins de Barcelona, i comptant que havia d'anar per l'interior, la volta que feia era incomparable a la de qualsevol altra punt, incloent Girona, que és en línia recta. I, per tant, aquesta línia s'havia de fer igualment, ja fos per mercaderies, ja fos per donar servei al Vallès.

Imaginem que la línia no s'hagués fet, i actualment els dos túnels de Barcelona haguessin d'assumir el trànsit de mercaderies. Si ara mateix ja estan col·lapsats, aleshores ja seria realment un drama. En canvi, la línia de Girona, per desgràcia, ni tant sols avui dia té tants serveis com per estar col·lapsada, ni de lluny.

De la única cosa que ens podem queixar, per tant, és de que es trigués tants anys en dotar de serveis de rodalies el bypass del Vallès i que encara no s'hagin construït els intercanviadors necessaris amb FGC i bus.