Ús del transport públic i privat a Catalunya
Posted: Sunday 26/04/2009 22:42
http://www.lamalla.cat/societat/article?id=258236
Quatre de cada deu catalans utilitzen a diari el vehicle privat
L'ús del transport públic és sensiblement inferior al de la Comunitat de Madrid, on la xarxa ferroviària i de metro ha rebut més inversions
NÚRIA MAHAMUD
El 23,5% dels catalans es desplaça a peu a la seva vida diària i el 28,4% ho fa en transport públic, un percentatge lleugerament superior al del global d'Espanya (21,7%). Malgrat tot, el 43,5% dels catalans continua preferint el transport privat (cotxe o moto), especialment els homes, segons les últimes dades de l'Enquesta de Llars i Medi Ambient de l'Institut Nacional d'Estadística.
Tot i que els desplaçaments en automòbil són lleugerament inferiors a Catalunya respecte a la resta d'Espanya (45,3%), els madrilenys superen els catalans amb escreix en quan ús de transport públic (28,4% davant el 49,8%), fet que podria explicar-se per tenir una xarxa molt més extensa de metro i tren de rodalies. A Catalunya, en canvi, recents informes com el de la Cambra de Comerç posaven èmfasi en la necessitat de corregir el retard de les inversions en infraestructures, en concret en el Barcelonès Nord, per donar servei a unes poblacions que han experimentat un fort augment demogràfic.
Els 4.000 milions que han d'arribar del Govern central -uns mil menys dels destinats a Madrid- per invertir en infraestructures, especialment ferroviàries, poden fer girar la truita. Caldrà esperar uns anys per veure si les noves connexions d'alta velocitat, la millora de Rodalies i la implantació del tramvia al Vallès, el Bages i l'Ebre, entre altres inversions, canvien els hàbits dels catalans i aparquen el cotxe a casa, cosa que no s'ha aconseguit amb mesures com la reducció de la velocitat a les entrades de les ciutats de l'àrea metropolitana de Barcelona.
Catalunya és, no obstant això, una de les comunitats amb menys número d'habitatges amb vehicle.
En global, l'ús de transport públic o a peu és major en les llars de renta més baixa, mentre que el vehicle privat s'utilitza més en les llars de renda més alta. Per grups d'edat, els joves menors de 25 anys i els majors de 65 són els que més utilitzen el transport públic. Curiosament, els desplaçaments a peu augmenten conforme avança l'edat. Una manera de cuidar al mateix temps de la salut pròpia i la mediambiental.
Publicat 26/04/2009 13:17h
Quatre de cada deu catalans utilitzen a diari el vehicle privat
L'ús del transport públic és sensiblement inferior al de la Comunitat de Madrid, on la xarxa ferroviària i de metro ha rebut més inversions
NÚRIA MAHAMUD
El 23,5% dels catalans es desplaça a peu a la seva vida diària i el 28,4% ho fa en transport públic, un percentatge lleugerament superior al del global d'Espanya (21,7%). Malgrat tot, el 43,5% dels catalans continua preferint el transport privat (cotxe o moto), especialment els homes, segons les últimes dades de l'Enquesta de Llars i Medi Ambient de l'Institut Nacional d'Estadística.
Tot i que els desplaçaments en automòbil són lleugerament inferiors a Catalunya respecte a la resta d'Espanya (45,3%), els madrilenys superen els catalans amb escreix en quan ús de transport públic (28,4% davant el 49,8%), fet que podria explicar-se per tenir una xarxa molt més extensa de metro i tren de rodalies. A Catalunya, en canvi, recents informes com el de la Cambra de Comerç posaven èmfasi en la necessitat de corregir el retard de les inversions en infraestructures, en concret en el Barcelonès Nord, per donar servei a unes poblacions que han experimentat un fort augment demogràfic.
Els 4.000 milions que han d'arribar del Govern central -uns mil menys dels destinats a Madrid- per invertir en infraestructures, especialment ferroviàries, poden fer girar la truita. Caldrà esperar uns anys per veure si les noves connexions d'alta velocitat, la millora de Rodalies i la implantació del tramvia al Vallès, el Bages i l'Ebre, entre altres inversions, canvien els hàbits dels catalans i aparquen el cotxe a casa, cosa que no s'ha aconseguit amb mesures com la reducció de la velocitat a les entrades de les ciutats de l'àrea metropolitana de Barcelona.
Catalunya és, no obstant això, una de les comunitats amb menys número d'habitatges amb vehicle.
En global, l'ús de transport públic o a peu és major en les llars de renta més baixa, mentre que el vehicle privat s'utilitza més en les llars de renda més alta. Per grups d'edat, els joves menors de 25 anys i els majors de 65 són els que més utilitzen el transport públic. Curiosament, els desplaçaments a peu augmenten conforme avança l'edat. Una manera de cuidar al mateix temps de la salut pròpia i la mediambiental.
Publicat 26/04/2009 13:17h