Per fi en parlen en un mitjà:
http://www.elpunt.cat/noticia/article/1 ... calor.html
Ferrocarrils prova un sistema per climatitzar les estacions contra la calor
Quaranta–tres ventiladors injecten micropartícules d'aigua que es vaporitzen i refresquen vestíbuls i andanes de plaça Espanya
25/06/09 02:00 - Barcelona - Paula Mercadé email protegit
[El funcionament dels ventiladors. A banda de remoure l'aire, els ventiladors tenen una bomba de pressió que injecta micropartícules d'aigua que es reparteixen mitjançant l'anella polvoritzadora. Quan aquestes partícules d'aigua entren en contacte amb la calor es vaporitzen aconseguint baixar entre 7 i 8 graus la temperatura ambient. Aquesta baixada està condicionada al grau d'humitat ambiental, si superar el 70% no funciona. Per garantir la salubritat de l'aigua, FGC la sotmet a un procés d'eliminació d'impureses i bacteris.Una usuària alça la mà per intentar tocar l'aire fred que surt dels ventiladors instal·lats a l'estació de plaça Espanya.]
El funcionament dels ventiladors.
A banda de remoure l'aire, els ventiladors tenen una bomba de pressió que injecta micropartícules d'aigua que es reparteixen mitjançant l'anella polvoritzadora. Quan aquestes partícules d'aigua entren en contacte amb la calor es vaporitzen aconseguint baixar entre 7 i 8 graus la temperatura ambient. Aquesta baixada està condicionada al grau d'humitat ambiental, si superar el 70% no funciona. Per garantir la salubritat de l'aigua, FGC la sotmet a un procés d'eliminació d'impureses i bacteris.
A l'estació de Plaça Espanya de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) hi ha 43 ventiladors que injecten micropartícules d'aigua que quan entren en contacte amb la calor es vaporitzen i refresquen l'ambient de vestíbuls i andanes. Si el sistema funciona, FGC hauria trobat la manera de climatitzar les estacions subterrànies, uns espais que és impossible refrigerar amb aire condicionat. Des de l'abril, FGC està provant aquest nou sistema de climatització en aquesta estació de Plaça Espanya perquè és una de les més caloroses de la xarxa, els nivells d'humitat no hi superen els 65% i, a més, té el sostre baix, fet que dificulta la utilització de qualsevol sistema de fred i calor. Si comproven que la fórmula de nebulització d'aigua és eficaç, podrien aplicar-la a altres estacions.
L'estació de tren de Plaça Espanya és una de les més caloroses de la xarxa de FGC. Habitualment està a uns 35 graus de mitjana. Això fa que, sobretot a l'estiu, els passatgers notin molt la diferència de temperatura entre els combois, on hi ha aire condicionat, i les andanes i els vestíbuls, on fa més calor. Perquè els treballadors d'estació poguessin evitar aquesta xafogor, FGC va fer una estança tancada amb vidre al vestíbul inferior on hi ha aire condicionat. Allà és on s'estan els empleats mentre no han d'atendre cap passatger. Però això només és un pedaç. L'empresa vol que tots els usuaris de l'estació gaudeixin d'una temperatura agradable.
FGC va descartar instal·lar aire condicionat a Plaça Espanya per diversos motius. Per poder tenir aire condicionat en una estació, aquesta s'ha de tancar totalment, com fan a Singapur; si no, l'anomenat efecte pistó dels trens –l'anar i venir dels combois– s'endú l'aire fred. El tancament de l'estació i els aparells d'aire condicionat necessaris encareix molt el preu del projecte. Però si finalment es fes, «també tindria un elevat cost energètic», explica el director de l'àrea de tecnologia i gestió, Josep Lluís Arques.
Buscant un sistema més econòmic, amb menys despesa energètica, però igual d'eficaç, van trobar la solució de la nebulització d'aigua. Han repartit 43 ventiladors per les andanes i els vestíbuls inferiors i superiors de l'estació de Plaça Espanya. Aquests ventiladors, a banda de remoure l'aire, injecten micropartícules d'aigua que quan entren en contacte amb la calor es vaporitzen i aconsegueixen fer baixar entre 7 i 8 graus la temperatura ambient. Aquesta baixada està condicionada al grau d'humitat ambiental. Per exemple, si l'estació està a 32 graus i hi ha un 40% d'humitat, la temperatura baixaria fins als 26 graus. El sistema de climatització no és eficaç si la humitat supera el 70%.
Instal·lar aquest sistema de refrigeració va costar 140.000 euros, la despesa de manteniment és ajustada i els consums d'aigua són reduïts. A més, aprofita l'efecte pistó dels trens per regenerar l'ambient.
Els ventiladors es van instal·lar el novembre del 2008, però es van començar a provar l'abril d'aquest any. El període de proves es perllongarà dotze mesos, i si FGC comprova que el sistema funciona correctament, el podrien instal·lar a més estacions, com ara la de Plaça Catalunya i Avinguda Tibidabo. Fins i tot es podria col·locar en estacions a cel obert.
De moment, FGC fa una bona valoració d'aquest sistema de climatització. «En un principi els passatgers no entenien què era aquella boira i estaven una mica espantats, però ara els nens ja surten dels combois buscant-la per refrescar-se», diu Arques.
Ferrocarrils sap per endavant que en altres parades, com ara la de Magòria, el sistema no funcionaria perquè els nivells d'humitat hi superen el 70%. Arques assegura, però, que per a aquelles estacions on no es puguin instal·lar els ventiladors, «Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya buscarà altres alternatives».
No es pot instal·lar aire condicionat al metro
Les estacions i les andanes de la xarxa de metro de TMB no tenen cap tipus de sistema de climatització. Van provar l'aire condicionat a l'estació de la línia 5 de la Sagrada Família, però van haver de treure els aparells perquè no refrescaven l'ambient tal com estava previst. L'efecte pistó dels trens entrant i sortint de l'estació treia el fred que generaven els aparells d'aire condicionat. Responsables de TMB expliquen que la climatització que ofereixen els aparells d'aire condicionat no justifica el cost d'instal·lació i manteniment. L'únic que hi ha a la xarxa de metro és un sistema de ventilació que durant la nit impulsa l'aire fred de fora cap a dins i de dia ho fan a la inversa. Així s'aconsegueix treure la calor que s'acumula a les estacions.