Page 1 of 2

Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Posted: Tuesday 26/05/2009 20:10
by Lluita1714
Bon dia.
Aquest matí he estat a Plaça Espanya d'FGC. No portava la càmera ja que participava en un event aprop d'aquesta estació, i amés, se'm mullaria el lent, però he vist molts ventiladors grans (farien a ull un metre de diàmetre) amb uns petits aspersors d'aigua davant. Feia la sensació de que sortia fum dels ventiladors, fins que al vestíbul superior vaig poder veure de prop que eren tres petits dispersors d'aigua davant de cada aparell. Quina finalitat té? no hi havien obres, no deu ser per baixar la pols, és per combatre la calor? per baixar els fums d'alguna locomotora o tren no-elèctric? D'altra banda si és per combatre la calor, no feia bé la seva funció, només movia l'aire calent i amés el provoca humitat per augmentar la sensació de xafugor

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Posted: Tuesday 26/05/2009 21:28
by liniadelRipollés
Si funcionen correctament, baixen la temperatura ambiental.

Lluita1714 wrote:Bon dia.
Aquest matí he estat a Plaça Espanya d'FGC. No portava la càmera ja que participava en un event aprop d'aquesta estació, i amés, se'm mullaria el lent, però he vist molts ventiladors grans (farien a ull un metre de diàmetre) amb uns petits aspersors d'aigua davant. Feia la sensació de que sortia fum dels ventiladors, fins que al vestíbul superior vaig poder veure de prop que eren tres petits dispersors d'aigua davant de cada aparell. Quina finalitat té? no hi havien obres, no deu ser per baixar la pols, és per combatre la calor? per baixar els fums d'alguna locomotora o tren no-elèctric? D'altra banda si és per combatre la calor, no feia bé la seva funció, només movia l'aire calent i amés el provoca humitat per augmentar la sensació de xafugor

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Posted: Wednesday 27/05/2009 9:38
by Danzig
Hi ha uns cartellets on posa la seva funció: crear un microclima per difusió de vapor d'àigua al vestíbul. I és que en precissament en aquest vestíbul, a l'estiu no s'hi pot estar de calor que fa.

Benvinguda aquesta iniciativa.

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Posted: Wednesday 27/05/2009 19:30
by Lluita1714
Al meu parer, o almenys en el moment que vaig ser-hi, la sensació de xafugor es feia insuportable, en evaporar aigua creen humitat, i això més la calor que ja aporta el clima estiuenc del país, en feien un lloc desagradable.

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Posted: Sunday 07/06/2009 1:04
by sergibdn
Jo simplement veig molt bé l'instal2lació d'aquest ventiladors, es veritat que la gent s'espanta al veure aquest tipus de boira, però voleu estar com a Plaça Catalunya?

La veritat es que s'hauria de fer un comunicat a Renfe perquè prengués exemple dels FGC, perquè no s'aguanta la calor d'aquella ratonera, així doncs, proposo que s'instal·lin els ventiladors amb aigua aquests que tan poc us agraden. Son una bona alternativa, i a molts llocs s'instal·len, com al Parc d'atraccions del Tibidabo, refresca i consumeix poca aigua.

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Posted: Sunday 07/06/2009 12:25
by federic
estic d'acord que aquest es un bon sistema de climatització per rebaixar les altes temperatures que fan a les estacions ,

crec que aquest sistema es la refrigeració del futur , doncs tinc entes que consumeix molt poca electricitat.

felicitats a fgc per aquesta innovació.

Prevenir abans que curar

Posted: Sunday 14/06/2009 2:40
by Guigui
Doncs tindria molt més futur la construcció de túnels i estacions tenint en compte els corrents d'aire i factors ambientals. El meu pare explicava que antigament, el metro tenia l'efecte agradable de ser fresc a l'estiu i calent a l'hivern.

Ja n'hi ha prou de seguir apostant per un model que tira de pegots (aire condicionat i calefacció a dojo); cal passar a fer les coses ben fetes, a tots els nivells. Per poc que aquells aparells gastin, tots acumulats acaben suposant un considerable malbaratament d'energia i recursos naturals.

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Posted: Monday 15/06/2009 9:37
by Danzig
Però no és el cas, aquests ventiladors són al vestíbul.

Desconec perquè hi fa tanta calor, perquè és prou superficial :?

Re: Prevenir abans que curar

Posted: Wednesday 17/06/2009 14:20
by genissimon
Guigui wrote:[...]El meu pare explicava que antigament, el metro tenia l'efecte agradable de ser fresc a l'estiu i calent a l'hivern.[...]
Això va ser així fins a la implantació d'aire condicionat als trens, que refrigera l'interior dels combois escalfant els túnels.

Tot i que durant el procés transitori també hi havia diferències, com que a les línies 1 i 3 hi havia (a l'estiu) uns graus menys de temperatura que a la 4 i la 5. Diuen que era degut a que els llavors "nous" trens 4000 i 3000 frenaven més per recuperació i no tant per fricció (com els 1000 i 1100).

Salut !!

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Posted: Monday 22/06/2009 20:14
by BB9200
Però els metros de la sèrie 1000/1100 eren una sauna per l'estiu antigament (és clar que també eren de concepció nòrdica)!
Sincerament, ho desconec.

Conceptes geogràfics

Posted: Monday 22/06/2009 21:05
by Guigui
BB9200 wrote:Però els metros de la sèrie 1000/1100 eren una sauna per l'estiu antigament (és clar que també eren de concepció nòrdica)!
Alemanya, malgrat caure al nord en relació amb nosaltres, no és un país nòrdic.

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Posted: Thursday 25/06/2009 8:42
by metring
Per fi en parlen en un mitjà:

http://www.elpunt.cat/noticia/article/1 ... calor.html

Ferrocarrils prova un sistema per climatitzar les estacions contra la calor

Quaranta–tres ventiladors injecten micropartícules d'aigua que es vaporitzen i refresquen vestíbuls i andanes de plaça Espanya

25/06/09 02:00 - Barcelona - Paula Mercadé email protegit

[El funcionament dels ventiladors. A banda de remoure l'aire, els ventiladors tenen una bomba de pressió que injecta micropartícules d'aigua que es reparteixen mitjançant l'anella polvoritzadora. Quan aquestes partícules d'aigua entren en contacte amb la calor es vaporitzen aconseguint baixar entre 7 i 8 graus la temperatura ambient. Aquesta baixada està condicionada al grau d'humitat ambiental, si superar el 70% no funciona. Per garantir la salubritat de l'aigua, FGC la sotmet a un procés d'eliminació d'impureses i bacteris.Una usuària alça la mà per intentar tocar l'aire fred que surt dels ventiladors instal·lats a l'estació de plaça Espanya.]

El funcionament dels ventiladors.

A banda de remoure l'aire, els ventiladors tenen una bomba de pressió que injecta micropartícules d'aigua que es reparteixen mitjançant l'anella polvoritzadora. Quan aquestes partícules d'aigua entren en contacte amb la calor es vaporitzen aconseguint baixar entre 7 i 8 graus la temperatura ambient. Aquesta baixada està condicionada al grau d'humitat ambiental, si superar el 70% no funciona. Per garantir la salubritat de l'aigua, FGC la sotmet a un procés d'eliminació d'impureses i bacteris.

A l'estació de Plaça Espanya de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) hi ha 43 ventiladors que injecten micropartícules d'aigua que quan entren en contacte amb la calor es vaporitzen i refresquen l'ambient de vestíbuls i andanes. Si el sistema funciona, FGC hauria trobat la manera de climatitzar les estacions subterrànies, uns espais que és impossible refrigerar amb aire condicionat. Des de l'abril, FGC està provant aquest nou sistema de climatització en aquesta estació de Plaça Espanya perquè és una de les més caloroses de la xarxa, els nivells d'humitat no hi superen els 65% i, a més, té el sostre baix, fet que dificulta la utilització de qualsevol sistema de fred i calor. Si comproven que la fórmula de nebulització d'aigua és eficaç, podrien aplicar-la a altres estacions.

L'estació de tren de Plaça Espanya és una de les més caloroses de la xarxa de FGC. Habitualment està a uns 35 graus de mitjana. Això fa que, sobretot a l'estiu, els passatgers notin molt la diferència de temperatura entre els combois, on hi ha aire condicionat, i les andanes i els vestíbuls, on fa més calor. Perquè els treballadors d'estació poguessin evitar aquesta xafogor, FGC va fer una estança tancada amb vidre al vestíbul inferior on hi ha aire condicionat. Allà és on s'estan els empleats mentre no han d'atendre cap passatger. Però això només és un pedaç. L'empresa vol que tots els usuaris de l'estació gaudeixin d'una temperatura agradable.

FGC va descartar instal·lar aire condicionat a Plaça Espanya per diversos motius. Per poder tenir aire condicionat en una estació, aquesta s'ha de tancar totalment, com fan a Singapur; si no, l'anomenat efecte pistó dels trens –l'anar i venir dels combois– s'endú l'aire fred. El tancament de l'estació i els aparells d'aire condicionat necessaris encareix molt el preu del projecte. Però si finalment es fes, «també tindria un elevat cost energètic», explica el director de l'àrea de tecnologia i gestió, Josep Lluís Arques.

Buscant un sistema més econòmic, amb menys despesa energètica, però igual d'eficaç, van trobar la solució de la nebulització d'aigua. Han repartit 43 ventiladors per les andanes i els vestíbuls inferiors i superiors de l'estació de Plaça Espanya. Aquests ventiladors, a banda de remoure l'aire, injecten micropartícules d'aigua que quan entren en contacte amb la calor es vaporitzen i aconsegueixen fer baixar entre 7 i 8 graus la temperatura ambient. Aquesta baixada està condicionada al grau d'humitat ambiental. Per exemple, si l'estació està a 32 graus i hi ha un 40% d'humitat, la temperatura baixaria fins als 26 graus. El sistema de climatització no és eficaç si la humitat supera el 70%.

Instal·lar aquest sistema de refrigeració va costar 140.000 euros, la despesa de manteniment és ajustada i els consums d'aigua són reduïts. A més, aprofita l'efecte pistó dels trens per regenerar l'ambient.

Els ventiladors es van instal·lar el novembre del 2008, però es van començar a provar l'abril d'aquest any. El període de proves es perllongarà dotze mesos, i si FGC comprova que el sistema funciona correctament, el podrien instal·lar a més estacions, com ara la de Plaça Catalunya i Avinguda Tibidabo. Fins i tot es podria col·locar en estacions a cel obert.

De moment, FGC fa una bona valoració d'aquest sistema de climatització. «En un principi els passatgers no entenien què era aquella boira i estaven una mica espantats, però ara els nens ja surten dels combois buscant-la per refrescar-se», diu Arques.

Ferrocarrils sap per endavant que en altres parades, com ara la de Magòria, el sistema no funcionaria perquè els nivells d'humitat hi superen el 70%. Arques assegura, però, que per a aquelles estacions on no es puguin instal·lar els ventiladors, «Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya buscarà altres alternatives».

No es pot instal·lar aire condicionat al metro

Les estacions i les andanes de la xarxa de metro de TMB no tenen cap tipus de sistema de climatització. Van provar l'aire condicionat a l'estació de la línia 5 de la Sagrada Família, però van haver de treure els aparells perquè no refrescaven l'ambient tal com estava previst. L'efecte pistó dels trens entrant i sortint de l'estació treia el fred que generaven els aparells d'aire condicionat. Responsables de TMB expliquen que la climatització que ofereixen els aparells d'aire condicionat no justifica el cost d'instal·lació i manteniment. L'únic que hi ha a la xarxa de metro és un sistema de ventilació que durant la nit impulsa l'aire fred de fora cap a dins i de dia ho fan a la inversa. Així s'aconsegueix treure la calor que s'acumula a les estacions.

Aire condicionat exagerat

Posted: Thursday 25/06/2009 9:50
by Guigui
I si els metros no tinguessin l'aire condicionat a tot drap, la calor que expulsen també ajudaria a no convertir les estacions en un forn. I ja no parlem dels refredats que causa la diferència abismal entre el fred dins els trens i la calor a les andanes.

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Posted: Thursday 25/06/2009 18:41
by federic
acabo de veure la noticia al diari el punt, si al final serà la solució per a totes les estacions de tren i metro.

Depèn de la humitat

Posted: Thursday 25/06/2009 18:46
by Guigui
federic wrote:acabo de veure la noticia al diari el punt, si al final serà la solució per a totes les estacions de tren i metro.
Segons la notícia, si no arriben al 70% d'humitat, sí. Si el sobrepassen, caldrà buscar alternatives.

Re: Retards, avaries i deficiències a FGC

Posted: Thursday 03/09/2009 16:16
by Pardal
El otro día cogí Ferrocarrils en Plaça Espanya para Martorell Central, y aquello parecia un infierno. Además, para combatir el calor, tienen un sistema por el cual unos ventiladores espacen agua nebulizada.

Esto último creo que en vez de sofocar el calor, consigue el efecto contrario, ya que aumenta la humedad del ambiente, con el consiguiente aumento del bochorno y de la sensación térmica.

Re: Retards, avaries i deficiències a FGC

Posted: Thursday 03/09/2009 16:27
by metring
Siiii, lo vi hace semanas, y lo que te caía aún era más asfixiante! :x

Re: Retards, avaries i deficiències a FGC

Posted: Thursday 03/09/2009 16:56
by Lluita1714
Insisteixo des del maig, allò provoca xafugor!

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Posted: Thursday 03/09/2009 18:13
by Pardal
No crec qu'aquesta sea la solució la mès idonea per una estació subterranea de una ciutat maritima com Barcelona on la humitat ambiental és ja alta. A mès, el calor que hi a al sol, es transmet als tubs que condueixent el aïgua als ventilador, l'aïgua es calienta, i ja sabem el que passa. Crec que la millor solució es crear una corrent d'aire en la estació, com es fa a Oviedo.

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Posted: Thursday 03/09/2009 18:46
by liniadelRipollés
A veure quan els FGC inventen els Cumulunimbus capillatus artificials i me'n vaig a veure les pedregades de Plaça Espanya amb l'Alfred Rodríguez Picó, eheheh... :)