El transport més ràpid
Posted: Monday 12/10/2009 13:14
http://www.avui.cat/cat/notices/2009/10 ... _74452.php
Patins i bicis, els més ràpids
Una cursa revela que arriben primer i són sostenibles i barats, mentre que el cotxe és lent i car
Virgínia Mascaró
Barcelona
Ult. Act. 12/10/2009 03:43
El cotxe dóna un mal servei a l’usuari a la ciutat, perquè és lent i resulta car. En canvi, la bicicleta i els patins són els transports més ràpids, sostenibles, barats i saludables, segons posen de relleu els resultats obtinguts en la 29a Cursa del Transport organitzada recentment per l’associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). Catorze rutes urbanes i set d’interurbanes comparen diversos transports per fer un mateix desplaçament entre dos punts, amb punt final convingut als Jardinets de Salvador Espriu de Gràcia.
Els resultats obtinguts demostren que la moto i el transport públic són els transports motoritzats que donen millor temps de viatge en els trajectes urbans. La moto, però no és el que era. Queda en primera posició sortint de l’Eixample i del Carmel, però va perdent posicions en relació amb edicions anteriors. Això s’atribueix al fet que els motoristes han de complir el codi de circulació, si no volen perdre punts del carnet de conduir. A més, fer un recorregut de cinc quilòmetres en moto costa gairebé el doble a l’usuari que si va en transport públic, però és de 3,4 vegades més car, si comptem el cost social i ambiental, segons destaca Ricard Riol, president de la PTP.
El transport públic tot i que no ha assolit les primeres posicions en les rutes urbanes també dóna resultats bons. Rodalies, Ferrocarrils i Renfe guanyen en baix cost i empaten en velocitat amb el transport privat. En canvi, la manca de prioritat del bus resta competitivitat al conjunt de la xarxa de transport públic, especialment en els trajectes curts on el metro fa massa volta o no és prou accessible.
Pel que fa als desplaçaments interurbans, els trajectes fets amb Rodalies i Ferrocarrils van empatar amb el cotxe. En el cas de Sabadell i Sant Cugat, l’usuari del transport públic va tardar el mateix que el que es desplaçava amb cotxe, i només en dos casos el cotxe s’avança al tren en rutes procedents de Vilassar i Sabadell, però la diferència de temps d’arribada és de sis i un minut, respectivament.
La PTP remarca que tot i que el cotxe en trajectes interurbans no és tan lent com en els urbans, és molt més car. En un trajecte de cinc quilòmetres anar amb cotxe val fins a cinc vegades més que amb transport públic, i és fins a 47 vegades més car que anar amb bicicleta, sense comptar el cost de l’aparcament. A més, consumeix més de la meitat de l’espai públic a vials com la Diagonal i el Passeig de Gràcia, va afegir el president de la PTP.
Patins i bicis, els més ràpids
Una cursa revela que arriben primer i són sostenibles i barats, mentre que el cotxe és lent i car
Virgínia Mascaró
Barcelona
Ult. Act. 12/10/2009 03:43
El cotxe dóna un mal servei a l’usuari a la ciutat, perquè és lent i resulta car. En canvi, la bicicleta i els patins són els transports més ràpids, sostenibles, barats i saludables, segons posen de relleu els resultats obtinguts en la 29a Cursa del Transport organitzada recentment per l’associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). Catorze rutes urbanes i set d’interurbanes comparen diversos transports per fer un mateix desplaçament entre dos punts, amb punt final convingut als Jardinets de Salvador Espriu de Gràcia.
Els resultats obtinguts demostren que la moto i el transport públic són els transports motoritzats que donen millor temps de viatge en els trajectes urbans. La moto, però no és el que era. Queda en primera posició sortint de l’Eixample i del Carmel, però va perdent posicions en relació amb edicions anteriors. Això s’atribueix al fet que els motoristes han de complir el codi de circulació, si no volen perdre punts del carnet de conduir. A més, fer un recorregut de cinc quilòmetres en moto costa gairebé el doble a l’usuari que si va en transport públic, però és de 3,4 vegades més car, si comptem el cost social i ambiental, segons destaca Ricard Riol, president de la PTP.
El transport públic tot i que no ha assolit les primeres posicions en les rutes urbanes també dóna resultats bons. Rodalies, Ferrocarrils i Renfe guanyen en baix cost i empaten en velocitat amb el transport privat. En canvi, la manca de prioritat del bus resta competitivitat al conjunt de la xarxa de transport públic, especialment en els trajectes curts on el metro fa massa volta o no és prou accessible.
Pel que fa als desplaçaments interurbans, els trajectes fets amb Rodalies i Ferrocarrils van empatar amb el cotxe. En el cas de Sabadell i Sant Cugat, l’usuari del transport públic va tardar el mateix que el que es desplaçava amb cotxe, i només en dos casos el cotxe s’avança al tren en rutes procedents de Vilassar i Sabadell, però la diferència de temps d’arribada és de sis i un minut, respectivament.
La PTP remarca que tot i que el cotxe en trajectes interurbans no és tan lent com en els urbans, és molt més car. En un trajecte de cinc quilòmetres anar amb cotxe val fins a cinc vegades més que amb transport públic, i és fins a 47 vegades més car que anar amb bicicleta, sense comptar el cost de l’aparcament. A més, consumeix més de la meitat de l’espai públic a vials com la Diagonal i el Passeig de Gràcia, va afegir el president de la PTP.